Re: Unga efterlyser mindre individfokus
Känner igen det där. Frihet är inte gratis.
Frihet är det bästa ting / där sökas kan all världen omkring / den frihet kan väl bära. Även om kanske inte bisp Tomas och jag skulle ha varit överens om hur man bär frihet väl.
Ångest är en faktor. Ångest av olika orsaker, en del personliga, en del som faktiskt beror på yttre omständigheter, som dock ändå frågan är vad man kan göra åt och hur.
Risk att låta ny"liberal" är en faktor när jag ska försöka formulera det här.
Jag känner ju mycket väl vad som är fel med den läran, men att sätta ord på det kan vara en annan sak. Ett par saker är väl dock att ny"liberalerna" (i vid mening, så som ny"liberalismen" har slagit igenom som hela världens politiska överideologi) fokuserar på relativa oväsentligheter: tvingar vår uppmärksamhet i en redan stressig omgivning mot sådant som hör till den löpande bakgrunden i livet, inte till det som är väsentligt eller roligt. En annan sak är att de intressen de tjänar är storföretagens, och i den mån det är enskilda personers så är det deras som är specialintresserade av att göra pengar som självändamål; vare sig de ser det själva eller inte är de inte inriktade på något genomsnitt av alla människor som man kan kalla "vanligt folk". (Och vare sig det är medveten taktik eller inte tjänar det ju storföretagens intressen att de håller oss enskilda upptagna med oväsentligheter.)
Så ett sätt kanske kan vara att sålla mellan viktigt och oviktigt. Mellan produktiva och improduktiva val; mellan val som det gynnar mig att göra (studieväg, sexliv, politiskt parti…) och val som gynnar någon annan (elbolag, telefonbolag, kollektivtrafikbolag och så vidare, förutsatt att ett val med färre alternativ eller ett offentligt monopol verkligen kontrolleras av en någotsånär välskött demokrati).
Vad man mer kortsiktigt ska göra med den ångest det här skapar är dock en annan sak. Liksom vad man ska göra med den ångest som har personliga orsaker…