Ny tråd Svara på tråd  [ 68 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Unga efterlyser mindre individfokus 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Unga efterlyser mindre individfokus
Jag kommer ihåg första gången jag skulle göra ett eget val i studierna.
I sjunde klass skulle vi ha ett "tillvalsämne" med några alternativ att välja emellan.
Det var ångest att försöka välja det bästa utan något stöd hos de vuxna.

5 juni 2013, 14:12
Moderator
Känner igen det där. Frihet är inte gratis. Frihet är det bästa ting / där sökas kan all världen omkring / den frihet kan väl bära. Även om kanske inte bisp Tomas och jag skulle ha varit överens om hur man bär frihet väl.

Ångest är en faktor. Ångest av olika orsaker, en del personliga, en del som faktiskt beror på yttre omständigheter, som dock ändå frågan är vad man kan göra åt och hur.

Risk att låta ny"liberal" är en faktor när jag ska försöka formulera det här. ;) Jag känner ju mycket väl vad som är fel med den läran, men att sätta ord på det kan vara en annan sak. Ett par saker är väl dock att ny"liberalerna" (i vid mening, så som ny"liberalismen" har slagit igenom som hela världens politiska överideologi) fokuserar på relativa oväsentligheter: tvingar vår uppmärksamhet i en redan stressig omgivning mot sådant som hör till den löpande bakgrunden i livet, inte till det som är väsentligt eller roligt. En annan sak är att de intressen de tjänar är storföretagens, och i den mån det är enskilda personers så är det deras som är specialintresserade av att göra pengar som självändamål; vare sig de ser det själva eller inte är de inte inriktade på något genomsnitt av alla människor som man kan kalla "vanligt folk". (Och vare sig det är medveten taktik eller inte tjänar det ju storföretagens intressen att de håller oss enskilda upptagna med oväsentligheter.)

Så ett sätt kanske kan vara att sålla mellan viktigt och oviktigt. Mellan produktiva och improduktiva val; mellan val som det gynnar mig att göra (studieväg, sexliv, politiskt parti…) och val som gynnar någon annan (elbolag, telefonbolag, kollektivtrafikbolag och så vidare, förutsatt att ett val med färre alternativ eller ett offentligt monopol verkligen kontrolleras av en någotsånär välskött demokrati).

Vad man mer kortsiktigt ska göra med den ångest det här skapar är dock en annan sak. Liksom vad man ska göra med den ångest som har personliga orsaker…

5 juni 2013, 14:34
Medlem
Orange skrev:
Psyksjuka ska alltså inte vistas ute? Autister då? Vi är ju inte heller helt normativa.
Jag passade in på mentalsjukhus mellan slutet på 2007 och fram till någon gång 2011. Men det finns inget annat än korta vistelser på låsta psykavdelningar att tillgå.

5 juni 2013, 17:26
Medlem
Det som folk gnäller över när det gäller frihet är egentligen inte friheten utan snarare överdrivet ansvar för sina val, ansvar för resultat man inte kunnat förutsäga till exempel. Staten kan ju försöka putta folk i rätt riktning utan att använda batonger, så slipper man såna problem. Om de flesta klarar sig har staten råd att ta hand om de som inte gör det.

5 juni 2013, 18:56
Medlem
moggy skrev:
Därför att ett samhälle med normer att förhålla sig till är ett samhälle där det finns sammanhållning och gemensamma mål. Vi blir ett folk som hålls samman av en historia och värderingar om hur man ska bete sig.

[---] Jag tycker inte heller att alla uttryck ska accepteras som helt normala, det är inget fel i att det ställs krav och att det inte är okej att göra precis hur man vill. Ett gemensamt samhälle kan ställa vissa krav på anpassning till gemensamma normer och det är för mig nåt positivt att det ska vara så.

Vilket också är anledningen till att multikultiexperimentet kommer att sluta med katastrof för landet :(

moggy skrev:
Slutresultatet blir trevligare då än vad det vi har nu kommer att leda till.

Slutresultatet blir den nedbrytning som vi än så länge bara ser början av.

moggy skrev:
Dagens individuella liberalism är säkert gynnsam för en del men det finns även många som blir förvirrade av den och inte ser att fördelarna överväger nackdelarna.

Ja, att folk, på allmän plats, beter sig precis hur som helst gör min vardag mycket jobbigare än den skulle behöva vara med striktare regler för beteende och tydligare hierarkier. Vad sen folk gör på sin mark och i sina hem är inget jag vill lägga mig i.

5 juni 2013, 19:20
Medlem
Orange skrev:
De som utgör fara är naturligtvis ett problem. Dock är inte alla psyksjuka farliga för andra.

Det räcker att de är störande för att de ska utgöra ett stort problem. Det är förvisso inte heller alla, men betydligt fler.

5 juni 2013, 19:28
Medlem
Yetin skrev:
Om de flesta klarar sig har staten råd att ta hand om de som inte gör det.

Och var får staten sina medel från?
:05:

5 juni 2013, 19:32
Medlem
Jag tycker förstås vi borde ha tydliga beteenderegler, gärna nedskrivna kommunikationsprotokoll som ungarna lär sig i skolan. Men tydligare regler betyder inte att de är striktare. Jag är helt emot mångkultur, det ska vara modernistisk global enhetskultur. Och eftersom Sverige är världens modernaste land kommer detta ligga betydligt närmare svensk kultur än sydeuropeisk eller Islamisk kultur.

5 juni 2013, 19:51
Medlem
nallen skrev:
Yetin skrev:
Om de flesta klarar sig har staten råd att ta hand om de som inte gör det.

Och var får staten sina medel från?
:05:

Den lilla minoritet i övre änden av inkomstfördelningen som bidrar med mer än de kostar över livscykeln. De flesta är nära noll. Finns inget som säger att fler misslyckas med mer valfrihet. Bestämmelserna i sig är ju grovt kränkande och lär göra folk till antingen vrak eller extremt fientliga till andra människor. Man är en dålig människa om man inte gör våldsamt uppror mot alla traditioner som ej kan motiveras med nån form av nyttotänkande.

5 juni 2013, 20:02
Medlem
I Brave New World behöver man ingen sexualmoralism för att vara fullständigt trygg!

5 juni 2013, 20:04
Ny tråd Svara på tråd  [ 68 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.