Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Drönare. 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Drönare.
Drönare ska fånga klottrare
Citera:
I Tyskland har man fått nog av nerklottrade tågvagnar. Med hjälp av drönare i miniformat ska järnvägsföretaget Deutsche Bahn samla bevis mot klottrarna.

Med fyra helikopterliknande rotorer och en högupplöst värmekamera ska drönarna patrullera över tågvagnarna nattetid. De radiostyrda farkosterna kan flyga i en hastighet av 50 kilometer i timmen och har en maxhöjd på 150 meter, skriver Sky News.

29 maj 2013, 21:22
Medlem
En sån vill jag sno!

29 maj 2013, 21:25
Moderator
Nog för att klotter kan vara irriterande, men så föredömligt vi spar på naturtillgångarna.

(Ja, ironi.)

Undrar om de har de provat med att låta dömda klottrare vakta.

29 maj 2013, 21:26
Medlem
Hur sänker man en sån?
Så att man kan plocka upp den oförstörd.

29 maj 2013, 21:30
Medlem
Zombie skrev:
Nog för att klotter kan vara irriterande, men så föredömligt vi spar på naturtillgångarna.

(Ja, ironi.)

Undrar om de har de provat med att låta dömda klottrare vakta.

Är de eldrivna är det inte så farligt. De borde kunna laddas automatiskt. Tyskarna har förstås kolkraft, så till skillnad från här finns förstås en koppling mellan elförbrukning och koldioxidutsläpp...

29 maj 2013, 22:27
Medlem
Ufo skrev:
Hur sänker man en sån?
Så att man kan plocka upp den oförstörd.

Prova elpistol kanske...

29 maj 2013, 22:27
Avslutat konto
I det här klippet får man se en bit av en intervju med en före detta drönarpilot. Det fokuseras på pilotens minne av när han dödat ett barn; det fokuseras på hans tankar, hans PTSD och hur hans liv förändrats.
:28:
Intressant att få se några minuter av hur ett halvt hjärtlöst, ociviliserat omoraliskt svin tänker. Jag antar att han undrar hur barnets föräldrar mår. Jag tror det, för anledningen till att jag skriver halvt hjärtlös är att den här mannen iallafall valt att lämna drönarpilot-livet bakom sig och gått ut och berättat i media hur yrket går till. Det gör honom mänsklig, på något sätt.

Jag känner ofta att jag inte orkar leva i den här världen. Hur orkar någon det egentligen?

31 maj 2013, 11:19
Medlem
Det finns en bra film om drönare. http://www.imdb.com/title/tt0804529/

1 juni 2013, 14:14
Medlem
Citera:
'Sleep Dealer' is a bright, shiny, hard-working little sci-fi movie that bristles with allegorical and literal messages about technological imperialism, globalization, the exploitation of foreign labor and other serious matters. It's also about the theme of Sterne's 'A Sentimental Journey:' a "traveler" who essentially stays at home--and about how the world's clamoring have-not South in the future will be as full of technology as he North, as indeed it is already. The means of exploitation will be extended into the land of the exploited.

What saves this heavy talk is a soulful innocent who's connected, or 'branché,' as the French say--in the most literal sense: he gets fitted with electronic "nodes" all along his arms, neck, and back, so he can be plugged to a central computer in at the border and thereby help America to achieve its fondest dream: making others do all the menial physical work, but without allowing them to enter the country. Thus Mexicans in virtual factories, at a distance, in 12-hour night shifts, walled off by a militarized barrier, do America's hard labor by proxy just outside the actual physical USA. Memo (Luis Fernando Peña), Sleep Dealer's young hero, comes to the "Sleep Dealers" in a mixture of desperation and hope, to save what's left of his little family in a rural village in Oaxaca.

Memo isn't a lily-white Candide. He has hope and love to give, but he also has a kind of primal curse upon him: he has caused disaster to his nearest and dearest by eavesdropping on a totalitarian northern force that sends drones to make strikes anywhere and blow up what it defines as "bad guys." They detected his radio, assumed he was an enemy, and brought down tragedy on his family. Both as penance and because nothing keeps him in the village any more, he goes to Tijuana, "the world's largest border town," and gets a pretty woman named Luz (Leonor Varela) whom he meets on the bus to fit him with the necessary set of body nodes. She calls herself a writer. Actually she works for a high tech firm that sells memories, and in this Orwellian world of spiritual deprivation, his experiences become fodder for her.

1 juni 2013, 14:21
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Som gäst saknar du privilegier.