Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Förolämpningar, vad är det för olika individer? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Förolämpningar, vad är det för olika individer?
Schueberird skrev:
För det första: Varför kopierar du saker från en dold avdelning till en öppen avdelning?
Jag kände att frågan var så pass intressant att jag inte ville ha den dold.
Försökte dock dra med mig så lite som möjligt ifrån orginaltråden.

Schueberird skrev:
Formulera om frågan, så kanske jag svarar.
Nä.

29 maj 2013, 13:08
Medlem
Okej, då svarar jag inte.

29 maj 2013, 13:11
Medlem
Schueberird skrev:
Okej, då svarar jag inte.
Skall jag tolka det som ditt svar?

29 maj 2013, 13:12
Medlem
Ufo skrev:
moggy skrev:
Och när folk lär sig att du funkar så, så kommer dom att utnyttja det. Du kommer att få höra att du är en idiot för att det blir ett sätt att framkalla nåt och vinna en argumentation över dig.
Jag har varit öppen med den synen i flera år, kan du vänligen ge mig ett exempel på när det skulle ha skett?

Nja, jag vet inte om så skett. Menade mest att poängtera att så skulle kunna ske och att det går att utnyttja folk sätt att förhålla sig till varann i diskussioner.

29 maj 2013, 13:22
Moderator
Jag tror att en diskussion som denna kan vara ett väldigt bra sätt att skapa större förståelse mellan människor om vad som kan såra. När man förstår varför folk reagerar som de gör vill nog de allra flesta ta hänsyn, åtminstone om man upplever att man själv möts av samma respekt tillbaka.

Jag hoppas hinna bidra i den här diskussionen själv så småningom. Sitter lite trångt till med jobb dock, och så har jag min son denna vecka.

29 maj 2013, 13:25
Medlem
moggy skrev:
Ufo skrev:
moggy skrev:
Och när folk lär sig att du funkar så, så kommer dom att utnyttja det. Du kommer att få höra att du är en idiot för att det blir ett sätt att framkalla nåt och vinna en argumentation över dig.
Jag har varit öppen med den synen i flera år, kan du vänligen ge mig ett exempel på när det skulle ha skett?
Nja, jag vet inte om så skett. Menade mest att poängtera att så skulle kunna ske och att det går att utnyttja folk sätt att förhålla sig till varann i diskussioner.
När jag skrev det där tänkte jag på det sociala tjattret.

Men i vanliga sakdiskussioner ser jag tillmälen som att motparten saknar fler argument, och behöver få lite tid på sig att analysera. Så det är fortfarande ingen förolämpning.
Analyser brukar leda till att båda parter får en större insikt i sakfrågan.

29 maj 2013, 13:30
Medlem
Incognita skrev:
Jag tror att en diskussion som denna kan vara ett väldigt bra sätt att skapa större förståelse mellan människor om vad som kan såra. När man förstår varför folk reagerar som de gör vill nog de allra flesta ta hänsyn, åtminstone om man upplever att man själv möts av samma respekt tillbaka.

Jag hoppas hinna bidra i den här diskussionen själv så småningom. Sitter lite trångt till med jobb dock, och så har jag min son denna vecka.

jag skrev först ett inlägg med ganska ungefär precis samma innehåll som detta (har dock förvisso varken son eller jobb, dock en hel del annat som drar energi). hoppas återkomma i frågan när jag funderat och läst mer vad ni tänker om saken.

ser dock också kanske problemet med att citera från den dolda avdelningen. kanske kan man censurera (OH YES, i did :P) namnet på den som författade citatet, oavsett om det för vederbörande spelar roll eller inte just i detta fall men för att undvika att läckage från dolda skall uppfattas som något som inte ses som problematiskt? själva citatet innehåller juh inte någon känslig info, men ja. det är väl viktigt att vara konsekvent ändå, tycker jag.

29 maj 2013, 13:41
Medlem
Poängen med en dold avdelning är att den är just dold. Att aldrig tillåta att dolda inlägg kopieras till öppna avdelningar gör att man inte inte behöver tveka om var gränsen går (eller att gränsen förskjuts). Problemet hade lätt kunnat undvikas om Ufo startat den här tråden i samma avdelning som inlägget kopierades ifrån. Vad ska vi annars ha dolda avdelningar till?

29 maj 2013, 15:19
Moderator
God poäng.

Ah, det var det du menade med att omformulera frågan? Jag trodde det var det där språkliga du syftade på där.

29 maj 2013, 15:22
Medlem
Jag syftade även på det språkliga. Jag vet ärligt talat fortfarande inte vad Ufo egentligen menade. Jag kan förstås komma med kvalificerade gissningar, men jag har inte tid med några gissningslekar just nu.

29 maj 2013, 15:25
Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.