Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
|
Sida 1 av 1
|
[ 8 inlägg ] |
|
Den ständiga tröttheten, hur laddar ni batterierna?
Författare |
Meddelande |
Savanten Svante
Medlem
|
Den ständiga tröttheten, hur laddar ni batterierna?
Var på föreläsning i lund för 2 veckor sen. Heldag. MYCKET intressant. Handlade om aspergers. Träffade väldigt trevliga personer. Bra föreläsare. Mycket ny kunskap.
Sen TOTALT jävla sovande i flera dagar. Sova Sova Sova.
Sen var dygnsrytmen kass igen, för femtielvte gången. Några timmar här, några timmar där. Aldrig utsövd.
Igår gav jag upp, och ringde min läkare, och fick sömntabletter. Nu verkar sömnen rätta sig något.
Vad har ni för strategier att klara av ansträngande saker som trots allt är väldigt givande?
Jag vill inte ge upp intressanta saker i mitt liv, bara för att de råkar vara en heldag!
|
30 maj 2009, 04:47 |
|
|
Folivora
Medlem
|
Re: Den ständiga tröttheten, hur laddar ni batterierna?
Känner igen mig i din problematik, även om det inte är riktigt lika extremt. Men nästan, numera. Vad som sen är utmattningsdepression, och vad som är AS, vet jag inte riktigt. (Och utmattningsdeppet är ju helt klart orsakat av stresskänsligheten, som kommer av AS.)
I vilket fall...jag har kommit fram till att det här med att sova är ett gift. I små doser är det bra, men i stora doser kan det få förödande konsekvenser. Just det här med att lägga sig i sängen och bara tuppa av är inte så bra. Bättre då att sätta sig i en skön soffa eller liknande, och vila men utan att sova.
Samma sak med kaffe för min del, låg dos = bra, för mycket = motsatt effekt. Orkar man inte äta tillräckligt nyttigt, så är - vissa - kosttillskott bra.
|
30 maj 2009, 11:05 |
|
|
Savanten Svante
Medlem
|
Batteriladdare för bilbatterier, batteriladdare för motorcykelbatterier. Laddare för ficklampsbatterier. Laddare med fina blinkande lampor.
Men ingen batteriladdare för aspies.
|
30 maj 2009, 12:18 |
|
|
Savanten Svante
Medlem
|
Nu ska jag ut i solen och cykla. Och unna mig min favoritpizza! Stark sak, med vitlöksjox på!
|
30 maj 2009, 16:03 |
|
|
Katarina
Medlem
|
Jag har precis samma problem som du, Savanten Svante! Inga strategier verkar fungera för att det ska bli bättre. Jag blir ändå fullständigt slutkörd av minsta lilla. När jag har tvättat håret t ex, blir jag som en klubbad säl efteråt och bara faller omkull i sängen och sover en timme eller två. Bara en sån sak tar jättemycket energi Nu har jag blivit erbjuden att prova på medicinen Concerta. Kunde inte bestämma mig med en gång, om jag skulle göra ett försök eller inte. När jag sedan läste om biverkningarna blev jag alldeles förskräckt. Men alla mediciner har ju en massa biverkningar, å andra sidan. Jag fick en månad på mig att bestämma mig
|
30 maj 2009, 23:37 |
|
|
Savanten Svante
Medlem
|
Conserta? Som aspie? Berätta mer! GENAST!
|
31 maj 2009, 02:39 |
|
|
Katarina
Medlem
|
Jag berättar mera i morgon. Just nu känner jag mig alldeles för tom i huvudet. Har varit iväg och firat Mors dag idag. Det var jättetrevligt... Men nu är jag helt kaputt. Puh!
|
1 juni 2009, 00:29 |
|
|
Lasseivägen
Medlem
|
Va utbränd i 2 år, första månaderna sov jag mest, sen började jag promenera, i början korta promenader,senare flera timmar om dagen. Promenader i naturen är nog mest välgörande, om man har möjlighet är det väldigt rogivande att promenera vid havet. Nu går det att börja plocka svamp om man vill, kantareller smakar bäst när man plockat dom själv.
Efter en 4 timmars vandring sover man som en stock
|
20 juli 2009, 21:55 |
|
|
Sida 1 av 1
|
[ 8 inlägg ] |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|