Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Jag vill/ska skaffa en kanin :3 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Jag vill/ska skaffa en kanin :3
Jahopp. Bäst man skapar en tråd om kaniner också. :08:

Ända sedan min sista kanin dog har jag velat skaffat en ny kanin. Eller nja, inte direkt från början men ganska strax efter hon dog. Hur som helst: Jag har inte haft möjligheten. Jag bor fortfarande hemma, och mina föräldrar (läs: mamma) vill inte ha en kanin inomhus. Jag har nu möjligheten att skaffa en ny kanin, men den måste bo utomhus. Sedan när jag flyttar hemmifrån är alltså tanken att den ska få flytta in och bo inomhus.

Jag har funderat väldigt mycket på vilken ras jag vill ha men har inte kommit fram till något definitivt. Det jag är inne på är väl Belgisk jätte, Frasse, Dvärgvädur, hermelin, rex osv. Det enda jag absolut inte vill ha är en långhårig kanin tex lejonhuvad. Det är väldigt vanliga raser som är lätta att få tag på. Dom är ganska olika i temperament och storlek, så man kan ju undra hur jag har tänkt egentligen, haah. Problemet är att jag vet inte exakt vad jag själv vill: Samtidigt som jag vill ha en större kanin som är lite mer att ta i så gillar jag de mindre raserna som är väldigt enkla att lyfta. Samtidigt som jag vill ha en lugn kanin att gosa med gillar jag de som är lite mer aktiva.

De större kaninerna ligger oerhört högt upp på listan; men samtidigt är jag rädd för hur det skulle bli om dom inte kan bli rumsren. Jag vill ha en kanin som jag kan ha så mycket lös som möjligt inomhus. Men en jättekanin som inte är rumsren är knappast det roligaste..

Pappa har lovat att bygga en utebur åt mig. Men det lär inte bli på ett bra tag då han har annat han måste göra först. Jag har funderat på att köpa en kaninbur; men jag hittar inga som har de mått jag vill ha och de flesta har otroligt dåliga öppningar. Så köper jag en bur måste jag köpa en liten kanin. Det är kanske dumt att köpa en kanin också.. jag vet ingenting om min framtid. Jag går ut gymnasiet nu och kommer inte studera vidare (Jag har social fobi, och hittade ingenting jag kunde tänka mig att göra på distans), jag har heller inget jobb så jag borde kanske vänta? Jag har redan andra djur så jag har inte direkt brist på djur att pyssla om - men samtidigt är en kanin något jag verkligen vill ha.

28 maj 2013, 18:53
Medlem
Inlägg Re: Jag vill/ska skaffa en kanin :3
Någon här som haft eller har kanin? 8D Berätta gärna.

28 maj 2013, 21:23
Medlem
Jag hade en kanin. Den var inte rumsren och grävde massa hål i gräsmattan. Det var problematiskt att ta ut den med koppel för den trasslade in sig med bakbenen och fick då panik och försökte springa... Men de är rätt trevliga och fridfulla djur.

28 maj 2013, 21:37
Medlem
Jag skulle vilja ha en redigt stor Belgisk Jätte, eller en rexkanin....

28 maj 2013, 21:45
Medlem
En vit pyttekanin bet mig i fingret förra sommaren.
I söndags såg vi en belgisk jättekanin sitta i en hundlådeliknande sak och se skräckinjagande ut.

Det är min samlade kaninerfarenhet.

28 maj 2013, 23:39
Medlem
Aldrig sett nåt i kaniner. Tycker dom är i stort sett ät-och-skit-maskiner. Inga djur som man får nån kontakt med, dom sitter mest och glor när dom inte äter.

28 maj 2013, 23:57
Medlem
moggy skrev:
Aldrig sett nåt i kaniner. Tycker dom är i stort sett ät-och-skit-maskiner. Inga djur som man får nån kontakt med, dom sitter mest och glor när dom inte äter.

Haha! Dom blir väl lite vad man gör dom till. En kanin som man pysslar mycket med kan bli otroligt personlig. Det jag saknar är när dom förväntansfullt kommer springandes mot en när man går emot hagen/buren. När dom hoppar upp i soffan bara för att kunna komma upp i ens knä. Dom kan ju bli lite som små hundar, som kommer när man ropar, som man kan lära trix. Men det är klart: Alla kaniner blir inte så, men den främsta anledningen till att den blir ointresserad och likgiltig är nog mest för att man inte gett den möjlighet att ha så kul som dom faktiskt kan ha. UMGÅS med kaninen; håll på mycket med den. Resultatet kommer att märkas. Men det är klart; har man den i en bur på gården och bara pysslar med den ibland kommer den att bli en "ät-och-skit-maskin" som endast tar tid för att man måste mata och städa buren..

Samma gäller för fåglar där det märks väldigt tydligt hos t.ex undulater. De undulater som är i en bur utan särskilt mycket att göra sitter mest där, sjunger lite, men gör inte särskilt mycket. När en sådan undulat sedan får komma i en stor voljär med otroligt mycket saker som den kan syssla med så sitter den fortfarande stilla och är osäker på vad den egentligen ska göra. En undulat som däremot alltid haft tillgång till den där voljären är lekfull och livsglädjen märks tydligt. När den undulaten som bott i en stor voljär istället blir satt i den lilla tråkiga buren så trivs den inte alls - och det märks tydligare. Det är större chans att den faktiskt hittar på ett sett att smita ut (tex genom hål för foderskålar) eftersom den faktiskt har lite fantasi kvar typ hehe.

Sedan finns det såklart mer suriga kaniner som inte är särskilt trevliga oavsett hur mycket kärlek man ger dom..

Men jao.. anledningen till att jag vill ha kaniner är just för att dom är hyfsat enkla att ha att göra med, och att man kan få kontakt med dom.

29 maj 2013, 00:14
Medlem
Sitter en kanin där och inte gör någonting är den nog inte så glad. Jag minns hur mina kaniner iaf skuttade omkring, försökte flytta på saker, grävde, toksprang runt, fick ryck och gjorde en massa glädjeskutt osv. De tyckte det var väldigt intressant att utforska även om dom villa tillbaka till tryggheten vid hagen/buren/mig efter ett tag. Till och med den senaste kaninen, som var väldigt rädd av sig, sökte kontakt så fort man klev in i hagen till henne. Men det är klart, många tycker säkert sånna småsaker är tråkiga och ser det inte. Jag tror att man måste känna kaninen för att kunna märka hur sociala dom är. En främmande kanin är långtifrån samma sak som ens egen; det brukar märkas skillnad (tycker jag) hur dom beter sig bland främmande människor och "sin" människa.

29 maj 2013, 00:30
Medlem
Bild

29 maj 2013, 18:36
Medlem
Belgiska jättekaniner är coola kaniner. Resten är väl inte så värst coola.

29 maj 2013, 19:23
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.