Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Hur plantor snackar! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Hur plantor snackar!
Citera:
Plants can warn each other of insect attacks by communicating via the symbiotic fungi wrapped around their root systems, according to a study out this week (May 9) in Ecology Letters.

http://www.the-scientist.com/?articles.view/articleNo/35542/title/Plants-Communicate-with-Help-of-Fungi/

Fast jag har läst om nåt annat experiment, läste om det för länge sen och minns inga detaljer, men där kunde växterna kommunicera helt isolerade.

Kanske som det här, fast de bara fick en glaskupa över sig?

20 maj 2013, 04:56
Medlem
Inlägg Re: Hur plantor snackar!
Vi borde kunna öppna nån sorts informationsöverföring till växterna, finns ju flera metoder. Vi kan mäta deras signalämnen de släpper ut i luften och skapa egna såna för att prata tillbaka. Och så nu det här. Vi kanske kan styra växterna att återkolonisera döda områden...

20 maj 2013, 04:59
Medlem
och då svarar plantan - "ÖH! Du åt upp min brorsa, i helvete jag gör som du säger!"

20 maj 2013, 05:03
Medlem
Lyckligtvis tror jag inte de tänker i nån relevant mening av ordet, ens på kollektiv nivå :) Fast om det finns en "medvetandealgoritm" borde man kunna implementera den i ett system av många enkla växter som kommunicerar. Grässtrån istället för nervceller.

20 maj 2013, 05:05
Moderator
Har också läst och hört att växter ska kunna kommunicera både med och utan fysiska förbindelser. Kan tänka mig att vi har en del kvar att upptäcka där. Kanske också om oss själva på kuppen – dels hur uppfinningsrikt vi kan missbruka forskningsrön för kortsiktig parasitisk profit åt en liten elit, dels om medvetande och kommunikation.

20 maj 2013, 14:04
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.