Re: Vad har du gjort idag?
Tja, i tider som dessa, med tillgång till internet, så är det bra mycket lättare att bygga själv - även de lite esoteriskare grejerna; utan internet vet jag inte hur jag hade gjort. Jag bygger helt nytt ungefär vart femte år och däremellan ägnar jag mig till största delen åt annat, så jag måste läsa in mig (vilket i och för sig underlättas av att jag redan kan grunderna, vilka i och för sig inte är så väldigt komplicerade (man behöver egentligen bara veta vilka delar som behövs och kunna rabbla lite förkortningar, så är man en bra bit på vägen kommen)) ganska mycket på all ny teknik innan jag sätter igång - och efteråt glömmer jag mer eller mindre det mesta till nästa gång (eller, nja, det lagras väl säkert någonstans i någon undanskymd vrå, men används inte).
Det påminner om den mikrobrand jag hade en gång i någon del kopplad till PS/2-porten (i vilken alltså tangentbordet traditionellt kopplas in), vilken gjorde den obrukbar, så nu kan jag inte göra något alls som kräver tangenttryckningar innan Windows laddats. När den nya datorn är igång kanske jag försöker fixa problemet med större envishet (det kräver dock antagligen att jag löder lite på moderkortet, vilket verkligen kan gå åt skogen - om jag ens hittar rätt ställe att löda på, vill säga - eller så har jag turen att hitta ett begagnat moderkort av samma sort). En lite vitsig detalj var att branden uppstod när jag kopplade in en ny
Firewire-enhet (min gissning är att jag tryckte in kontakten med lite för stor kraft och på så sätt lyckades kortsluta någonting - eller så var det någonting som var felkonstruerat - eller både och).
Det nya moderkortet kommer inte ha någon PS/2 port alls (har jag bestämt mig för efter lite funderande). Just nu grubblar jag över fildiskens natur (hybrid-SSD eller vanlig, mekanisk HDD (det tredje alternativet SSD cache drive + HDD har jag uteslutit)); för tillfället lutar det åt hybrid-SSD. Systemdisken blir ren SSD. Den 23 maj släpps en ny serie grafikkort, vilket med lite tur innebär att priset på föregångarna sänks (eller att något av de nya korten är prisvärdare), så det kan vara värt att vänta en vecka i alla fall innan jag tar något definitivt beslut angående grafikkort.
Respekt! (lite mindre så för din pojkvän dock

han hade ju kunnat bjussa på lite längre kablar)
Inspirerande: Det fick mig att börja fundera på ett gammalt byggprojekt igen, som jag aldrig kommit igång med - och kanske aldrig heller kommer komma igång med, men som är stimulerande att fundera på.
Respekt!
Respekt!