Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Författare |
Meddelande |
Zombie
Moderator
|
 Re: Vad har du gjort idag?
Nej, de flesta är ju inte aspergare eller på annat sätt energisköra… Boendestöd eller liknande kanske vore något så småningom? (Vet inte om du redan har tagit upp det någonstans, dåligt minne…)
|
17 maj 2013, 16:36 |
|
 |
Orange
Avslutat konto
|
Tack! Ja, det positiva med att inte ha sysselsättning för tillfället är ju att det finns mycket tid att spendera med busis. 
|
17 maj 2013, 16:37 |
|
 |
Orange
Avslutat konto
|
Jag har varit tveksam till boendestöd tidigare men nu har jag bestämt mig för att ansöka om det när jag flyttat. Just nu är jag ju ("ofrivillig") sambo och jag gör kanske 50% av det som borde göras för att det ska se ok ut här. Då borde väl sambon göra resterande del, men han ser inte behovet. Vi har bråkat jättemycket om det här men jag orkar inte längre tjafsa för det leder ingenstans. Jag är verkligen ingen pedant, kanske jag ska tillägga.
|
17 maj 2013, 16:45 |
|
 |
Schueberird
Medlem
|
Idag har jag sammanställt alla delar till nästa datorbygge: Det mesta är bestämt, men det återstår fortfarande några val som måste göras och så ska jag kolla en extra gång att alla delar verkligen är kompatibla. Sedan ska jag jaga priser lite och se om det lönar sig att köpa grejerna från olika ställen.
|
18 maj 2013, 00:01 |
|
 |
Schueberird
Medlem
|
...och så ska jag vänta till den 23:e och se om det händer något roligt med grafikkortspriserna.
|
18 maj 2013, 04:13 |
|
 |
Incognita
Moderator
|
Cool grej att bygga sin dator själv från grunden! Igår hade jag en konstruktiv dag - har haft tre sådana på raken nu, vilket känns väldigt skönt med tanke på den sjupa svacka jag var inne i (särskilt under pms:en). Jag gick i skogen, hade terapi för första gången på länge (och ett slags breakthrough), och så hade jag kvalitetstid med min son. Vi hade picnic i gröngräset, pratade, spelade kort, läste tillsammans, gosade och såg en film (en av X-menfilmerna; ibland känner vi oss som mutanter). Sedan hade jag ett lååååångt mycket fint telefonsamtal med min kärlek. En del av det vi behövde prata om var svåra saker, men vi gjorde det SÅ BRA. Idag har jag tagit första dosen av det där femal balans som jag skulle prova. Dyrt var det! Men i brist på andra lika fullvärdiga näringsämnen så...
|
18 maj 2013, 10:36 |
|
 |
nallen
Medlem
|
Fast, det är väl rätt tveksamt om man kan kalla sammansättning av systemkomponenter för att bygga från grunden. Trivsamt och praktiskt kan det vara hur som helst. Här har vi annars en snubbe som faktiskt byggt en dator från betydligt mer grundläggande komponenter. Om det är från grunden eller ej är väl en filosofisk fråga, men det är definitivt väsentligt mer "från grunden". OnT: jag ska bygga om den här datorn lite idag har jag tänkt, hoppas jag orkar komma igång med det efter att jag handlat och ätit.
|
18 maj 2013, 10:43 |
|
 |
Incognita
Moderator
|
Sant, förstås, och cool snubbe!
"Från grunden" var en förhastad formulering, men jag har respekt för att folk har de kunskaper som krävs för att göra så informerade beslut om vad som skall ingå i datorn, och envisheten och orken att göra sin egen grej istället för att nöja sig med paketlösningar. Sådan är jag också på de områden jag behärskar.
En gång i tiden hade jag en dator som var hopsatt mestadels av andras avlagda delar. Det var en datavetarpojkvän som komponerade den åt mig. Den funkade utmärkt tills den brann... En del hyss hade den förstås för sig: en mycket lokal liten brand i en krets på moderkortet gjorde att den totalkraschade om man råkade komma åt caps lock och sedan försökte stänga av det igen. Istället fick man skriva så att versaler och gemener blev tvärtom tills datorn själv ändrade skiftläge. Då lade den liksom av, men om man tryckte på en och samma bokstav tillräckligt många gånger, kom den igång igen. Lite omständligt, men jag tog mig igenom ett antal uppsatser på det sättet. Den datorn hade jag inte så mycket respekt för i och med att jag visste hur den såg ut invändigt, så jag vågade mig faktiskt på att öppna den och fixa saker. När den kraschade brukade det bero antingen på att någon sladd hade helt eller halvt om halvt lossnat invändigt (de var lite för korta för att sitta som de gjorde, så man fick sätta i dem igen med jämna mellanrum) eller på att metall nuddade metall (vilket jag åtgärdade genom att sticka in ett och annat suddgummi på strategiska platser).
|
18 maj 2013, 10:56 |
|
 |
nallen
Medlem
|
Stora delar av datorrummet här har sitt ursprung i diverse skrotlådor och grovsoprum, en av maskinerna heter dessutom frankenstein i sin nuvarande inkarnation. 
|
18 maj 2013, 11:04 |
|
 |
Zirre
Medlem
|
Löst melodikrysset och klarade hela.
|
18 maj 2013, 11:06 |
|