Ny tråd Svara på tråd  [ 55 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Åsiktsförbud på Aspergerforum 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Åsiktsförbud på Aspergerforum
Skönt att veta att jag lyckades skriva lite vettiga saker där, Zombie!

För att fortsätta ovanstående resonemang om vikten med ett forum av AF´s kaliber är hela biten med tjejer och AS.
Detta är nytt än så länge, hur AS yttrar sig hos tjejer/kvinnor och okunskapen leder fortfarande till enormt mycket lidande.

Jag ser de här unga tjejerna som kommer in på psyket, med ångest, depressioner, trassliga relationer till de flesta runtomkring, borderlineproblematik, ocd, ätstörningar, självhat och dålig självkänsla (listan kan göras ännu längre).

Självklart kan man inte veta om det handlar om Aspergers syndrom hela vägen, det kan även vara enbart drag av AS som ställer till det. Slutkontentan blir ändå att så många mår otroligt dåligt, får vård ("vård" som inte räcker speciellt långt) för följdtillstånd till autismspektrumet utan att någon fattar grundproblematiken förrän långt senare. I "bästa fall" då samma tjejer faller igenom helt med utmattningsdepressioner, utbrändhet eller ännu värre. Jag tror att många av de här tjejerna suiciderar.

Jag ser även jättestarka kopplingar till annat som schizofreni. För vad är schizofreni om inte återkommande psykoser, det handlar ju inte om en enhetlig sjukdom utan om ytterligare följdtillstånd - psykotiska skov som tillslut blir permanenta genom felaktig vård och felaktig medicinering.

Jag tror att de flesta som sitter inlåsta på psyk runt om i Sverige faktiskt har en autismspektrumstörning i grunden, deras speciella sårbarhet inför påfrestningar av alla slag gör att de tidigt får reaktiva psykoser, tas in för vård och medicineras med mediciner de inte tål (tänk dopaminblockerare för de som redan har låga dopaminnivåer), som tvärtom gör de mer psykotiska eller bara zombifierar så man inte har någon chans till att hitta sina inneboende krafter för tillfriskning osv. Dessutom misstolkas hela beteendemönstret och den "udda" autistiska framtoningen som sjukligt.

27 april 2010, 14:32
Avslutat konto
Det du skriver är totalt off-topic, men jag håller ändå inte med. Jag tror snarare att diagnosen AS oftare ges till folk med grava personlighetsstörningar som ej går att bota, och att den påföljande behandlingen med medicinering etc förvärrar tillståndet och skapar galningar och mördare.

AS folk mår bra av medicin, de ska medicineras sönder för att inte t.ex kunna ägna sig åt stalking och arkivering på internet. AS-hjärnor snurrar för snabbt och måste tas ned. Genom medicin. Det enda som är synd är att så många felaktigt diagnostiseras med AS, i synnerhet folk med borderline och liknande.

27 april 2010, 14:44
Medlem
<<fortsätter här>>
Alltså, jag anser (nej jag är ingen expert och kan ha fel) att när man talar om samsjuklighet mellan AS och annat så är man fel ute.

AS, autism, AD(H)D och eventuellt bipolära tillstånd anser jag är grunden.
Resten är följdtillstånd (hitta gärna på ett bättre ord, tack!) till dessa. Det vill säga, man utvecklar störningar och psykisk ohälsa till följd av en oförstående omgivning, oförstående inre och alla de påfrestningar detta innebär för psyket.

Inklusive schizofreni.
Kronisk stress kan ändra hormonnivåer och rubba på det mesta i kroppen, så miljöbetingade påfrestningar leder till fysiologiska dito. Sedan har vi hela biten med förändrade genuttryck och samband med miljögifter och hela faderuttan.
Här har vi svaret på, tror jag, varför mångas npf-problematik kommer till ytan, eller ställer till problem, först senare under livet.

Sedan finns det folk som diagnosticeras som schizofrena utan att tillhöra autismspektrumet, men där måste det handla om konkreta fysiska åkommor som tumörer eller annat. Drogutlösta psykoser mm.
Fast det här med droger kan ju också förändra genuttryck och ta fram npf-problematik som dittils legat dolt.

Oj, det blev ju helt OT!

27 april 2010, 15:04
Medlem
Citera:
Fast det här med droger kan ju också förändra genuttryck och ta fram npf-problematik som dittils legat dolt.
alkohol oxå?

27 april 2010, 18:35
Medlem
Timeless skrev:
Citera:
alkohol oxå?

(Citerar mig själv, var intressant eftersom jag aldrig läst/hört påståendet förut)

+centralstimulantia?
+tobak?

Spelar det roll om man får drogerna av en läkare eller är det bara "gatudroger" som detta gäller?

Är det kanske så att du menar att risken för att jag, som snusar som ett troll och dricker minst två koppar kaffe om dagen, ska få en aspergerdiagnos i framtiden minskar om jag slutar att snusa och dricka kaffe?

27 april 2010, 19:06
Moderator
CodeRedAlert

Mycket intressanta synpunkter, men inte minst därför saknar jag en särskild tråd att diskutera dem i (eller läsa andra diskutera dem i, alltefter ork och mitt bristfälliga kunnande i ämnet).

Och för all del också för att Aspergerforum kan behöva diskuteras, särskilt om det kan börja göras litet sakligt, mångfacetterat och storperspektiviskt (vilket jag för all del inte har en aning om om tiden är mogen för).

27 april 2010, 20:04
Medlem
CodeRedAlert skrev:
Men vill ni fortsatt ha det så- fine! Jag har många fler pajjer kvar att kasta *siktar på rdos*

Pajer? Jag som trodde du hade smisk i tankarna :mrgreen:

27 april 2010, 21:00
Medlem
Taket i detta forum verkar vara mycket högre än på (AS)PK-forum, det mycket lättare att andas här och man slipper censuren som helt spårat ut på det andra stället..där råder ett stenhårt åsiktsförtryck och getinggänget à 15 pers härskar oinskränkt och angriper varje forumist som dristar sig att uttrycka "förbjudna" eller avvikande åsikter och tankar med tarvliga gemena getingstick och tjuvnyp som nästan är omöjligt att försvara sig emot ( I brist på sakargument får man förmoda)

27 april 2010, 23:29
Medlem
CodeRedAlert skrev:
<<fortsätter här>>
Alltså, jag anser (nej jag är ingen expert och kan ha fel) att när man talar om samsjuklighet mellan AS och annat så är man fel ute.

AS, autism, AD(H)D och eventuellt bipolära tillstånd anser jag är grunden.
Resten är följdtillstånd (hitta gärna på ett bättre ord, tack!) till dessa. Det vill säga, man utvecklar störningar och psykisk ohälsa till följd av en oförstående omgivning, oförstående inre och alla de påfrestningar detta innebär för psyket.

Inklusive schizofreni.
Kronisk stress kan ändra hormonnivåer och rubba på det mesta i kroppen, så miljöbetingade påfrestningar leder till fysiologiska dito. Sedan har vi hela biten med förändrade genuttryck och samband med miljögifter och hela faderuttan.
Här har vi svaret på, tror jag, varför mångas npf-problematik kommer till ytan, eller ställer till problem, först senare under livet.

Sedan finns det folk som diagnosticeras som schizofrena utan att tillhöra autismspektrumet, men där måste det handla om konkreta fysiska åkommor som tumörer eller annat. Drogutlösta psykoser mm.

Oj, det blev ju helt OT!

Nej, du är inte fel ute. Du är så rätt ute som du kan bli. Det är precis så jag tror det hela fungerar. Det finns en kärna med aspie-drag som återkommer i många olika psykiatriska diagnoser. Att folk får problemen som diagnoserna beskriver är inte medfött, utan det beror på en mängd mijlöfaktorer.

29 april 2010, 11:25
Avslutat konto
Jag hade inte haft några problem om jag hade vuxit upp i ett steampunkkejsardöme som magikerstudent.

29 april 2010, 11:35
Ny tråd Svara på tråd  [ 55 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.