Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Fästingsäsongen 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Fästingsäsongen
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=5534385
Citera:
Många känner till de fästingburna smittorna TBE och Borrelia. Men på den fästingkonferens som nu pågår i Söderköping presenterades igår inte mindre än 17 olika fästingburna mikroorganismer, som kan orsaka smitta hos människor.
"Möjligen bär nästan alla fästingar på någon smitta"

...
...
...
så är det väl möjligen så att nästan alla fästingar bär på någon typ av potentiellt sjukdomsframkallande mikroorganism, säger han.

Man kanske skulle ta det här hotet på allvar :/

15 maj 2013, 10:38
Medlem
Inlägg Re: Fästingsäsongen
  • Heltäckande klädsel och gröna gummistövlar när man klafsar runt i träsk och mälarviksnära områden - alternativt hålla sig till ställen och stigar med ingen eller torr undervegetation.
  • Rulla inte runt i högt gräs.
  • Kamma ur håret och inspektera kroppen vid hemkomst (inspektera varandras kroppar om ni är flera och känner för lite avancerad nakenhet).

På det sättet har jag klarat mig hittills - med bara en lös fästing på tio år, men det vore ju ironiskt om det är TBE som ska sätta stopp för min framfart.

15 maj 2013, 12:21
Medlem
Schueberird skrev:
- Heltäckande klädsel och gröna gummistövlar när man klafsar runt i träsk och mälarviksnära områden.
Jag har hört att ljusa kläder skall vara bra.
Men varför just gröna stövlar?

15 maj 2013, 12:24
Medlem
Att gummistövlarna är gröna är mycket, mycket viktigt! :04:

Det är ett plus om de är höga också, så blir det svårare för skogspilten att leta sig in.

15 maj 2013, 12:29
Moderator
Fästingarna är verkligen högaktiva redan nu. Katterna drar med sig dem in. Jag hittade en i sängen i morse. Ändå är jag väldigt noggrann med att känna igenom katternas päls och hud efter de små rackarna. För egen del har jag knasig perception att tacka för att jag väldigt lätt känner när fästingarna kvarvölar omkring på mig med sina vassa små fötter/klor/whatever, hur små de än är, men sker det medan jag sover är det ju annat. Måste se till att noggrant inspektera sonens hud dagligen!

15 maj 2013, 12:48
Medlem
Vitlök skall vara bra
http://www.aftonbladet.se/halsa/article10449321.ab
Citera:
Han beskriver kuren som en revolution. Och skillnaden märktes direkt.

– Jag har tidigare blivit biten flera gånger per år. Men sedan dess har jag inte fått ett bett.

15 maj 2013, 12:53
Moderator
Helvete, ännu fler smittor. Och NPF:are som redan tenderar att ha begränsade marginaler, om några alls, i fråga om krafter, stresstålighet, kroppskemi, immunförsvar… och som också kan ha perceptionsproblem så att man inte märker ohyran.

Jag vill kunna vara ute i naturen och känna vinden mot huden under den korta tid man kan det häruppe och de få ögonblick av den som jag kanske kan ordna till! Och det absolut sista jag kan kosta på mig är dessa smittor, och det är inte alls säkert att jag märker en fästing.

Och vitlök har jag en bekant som inte tål lukten av. Får faktiskt försöka strunta i det.

Helvete. :05: (Och nej, jag hade inte uppskattat att inte få veta det här, ha varit oförsiktig och drabbats av något på grund av det.)

15 maj 2013, 13:17
Medlem
Vad heter en kvinnlig fästing? Fästmö?

15 maj 2013, 17:48
Medlem
Är i skärgården större del av somrarna men har ändå aldrig vaccinerat p.g.a av fästingarna.

15 maj 2013, 17:55
Medlem
Är lite glad för jag bor i norrland när man hör talas om attachings. Har bara varit med om ett fästingår, typ 2006 eller nåt. Det var första gången jag fick fästingar på ett djur någonsin här uppe.

Annars har det varit kanske att en av katterna eller någon annans katt fått en enda fästing på hela sommaren.

Själv har jag aldrig haft en fästing. Skulle nog avlida av skräck om jag fick en.

15 maj 2013, 17:57
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.