Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Cool autistunge förvånar alla - nobelpris nästa? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Cool autistunge förvånar alla - nobelpris nästa?
CodeRedAlert skrev:
Varför inte ge autistbarn möjlighet att träna upp delar av sin sociala förmåga redan från början?

Det vore bra om det fanns pedagogiskt material som var skrivet ur AS-perspektiv så man slipper sälja sin själ till djävulen för att lära sig sånt där. Jag gick sociologikursen av till stor del denna anledning, och den lärde mig väl en del. Men den var en bred kurs, jag skulle behöva mer mikroteori och mindre stora samhällsteorier. ToM-testerna borde ju gå att göra om till övningar där man använder logik för att lista ut vad alla tänker. I barndomen börjar man med själva insikten att andra har egna mentala tillstånd, sen går man vidare till att de har olika initialtillstånd så att olika personer reagerar olika på samma input.

13 maj 2013, 21:33
Medlem
Jag tänker på social umgänges-dusch jämförbar med språkdusch som en metod. Orkar inte utveckla precis nu - Morse väntar med sina otroligt blå ögon.

13 maj 2013, 22:31
Moderator
CodeRedAlert skrev:
Cool kille!
Mer föräldrar som pushar sina barn, fast på rätt sätt. Skolväsendet är ofta döden för vetgiriga ungar.

Det där med beteendemodifikation behöver inte vara en dålig grej. Ska en autist gå genom hela livet som en kuf för att ingen varit snäll nog att lära hen enkla sociala koder, tycker ni?
Om man inte får med sig det redan hemifrån så måste man få tillgång till den lärdomen någon annanstans.
Lite jobbigt att slösa bort halva livet på att vara utanför av okänd anledning för att sedan börja imitera andra mer välfungerande när och om man någonsin ens tar sig in i arbetslivet exempelvis, eftersom man då måste fungera åtminstone litegrann som alla andra.
Det är ju delvis därför många går in i väggen, vill jag påstå, för att det är så tungt att anpassa sig och försöka lära in nya egenskaper och förhållningssätt som vuxen.
Varför inte ge autistbarn möjlighet att träna upp delar av sin sociala förmåga redan från början?

I första hand genom föräldrarna men om det inte ger något så måste det ju finnas andra alternativ.
Det är väl inget att skämmas för när det är genetiskt betingat - alla barn måste lära sig en massa saker men många barn med autism behöver även lära sig en del som kommer naturligt för barn utan autism.
Sedan är det individuellt hur fort ett barn med autism kan lära sig att fungera socialt men det borde ju gå fortare med hjälp än om man tvingas klura ut allting själv.

Herregud, du (eller Inco) känner inte till vad det var jag talade om. Eller vad jag själv har råkat ut för som son till två inpiskade aspergare utan någon som helst hjälp åt vare sig dem eller mig. Hade det varit bra beteendemodifikation, det jag har hört om från USA (med vissa efterföljare här och i Norge), hade jag skrivit ett helt annat inlägg. Trodde kanske ämnet var mer bekant än det var efter bland annat trådar i Aspergerforum häromåret. Orkar inte utveckla eller leta länkar, så jag vet att jag säger A utan att säga B, men jag måste bara bemöta en sådan missuppfattning.

13 maj 2013, 22:46
Moderator
Måste också säga att det förbryllar mig att ni kunde fatta mitt inlägg så. Skulle ha förstått bättre om ni bara hade blivit förbryllade. När blev jag förespråkare för Aspie Power i bemärkelser som NT-fientlighet och far (och gör) illa hellre än att lära dig något?

13 maj 2013, 23:02
Moderator
Däremot lär den mentaliteten, vad jag förstår, ha vuxit fram bland annat som en reaktion mot den institutionaliserade oförståelsen i USA.

13 maj 2013, 23:08
Moderator
Zombie skrev:
Måste också säga att det förbryllar mig att ni kunde fatta mitt inlägg så. Skulle ha förstått bättre om ni bara hade blivit förbryllade. När blev jag förespråkare för Aspie Power i bemärkelser som NT-fientlighet och far (och gör) illa hellre än att lära dig något?

Que? Läser du inte in lite väl mycket nu? Jag syftade bara på just det här fallet såsom det beskrevs, inte på hela USA:s mörka historia av andra exempel. Och jag kan inte för allt i världen se hur du får det till att du själv skulle förespråka något överhuvudtaget.

14 maj 2013, 02:20
Moderator
Du instämde i CRA:s inlägg, och jag kan inte få det till annat än att hon invände mot mitt, inte enbart men i hög grad. Men du såg kanske andra delar av det då.

14 maj 2013, 02:31
Moderator
Tror inte att du tror ngt illa, Z. Tyckte bara att det verkade vara en mycket insiktsfull och kärleksfull mamma som verkligen såg sitt barn. Uppfattade det som att det var vad CRA såg också.

Nu måste jag sova. Snart dags att gå upp. Natti!

14 maj 2013, 02:33
Moderator
Godnatt.

14 maj 2013, 02:34
Medlem
Zombie skrev:
Du instämde i CRA:s inlägg, och jag kan inte få det till annat än att hon invände mot mitt, inte enbart men i hög grad. Men du såg kanske andra delar av det då.
Fel.
Du skrev om USA's beteendemodifikations metoder som jag förstod det. De är inte jag alls speciellt insatt i och kan därför inte kommentera.
Jag menade beteendemodifikation överlag, i vilket land som helst.

Är helt okoncentrerad för tillfället så det blir ingen längre utläggning just nu.

15 maj 2013, 14:47
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.