Ny tråd Svara på tråd  [ 58 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
3D-skrivare 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg 3D-skrivare
3D-skrivare förtjänar en egen tråd!




Vad tror/tycker/anser ni om den här tekniken som visserligen inte är ny, men den börjar komma i konsumentanpassade verisioner, och det är nytt :D .


15 maj 2013, 12:22
Medlem
Inlägg Re: 3D-skrivare
Vilka material kan den arbeta med?


15 maj 2013, 12:27
Medlem
Inlägg Re: 3D-skrivare
Beroende på skrivare, nästan vad som.
Det kommer nya typer var dag, men de konsumentanpassade verkar köra mest med ABS-plast(det som är i lego).


15 maj 2013, 12:35
Medlem
Inlägg Re: 3D-skrivare
Mycket coolt och stor potential, men kommer antagligen ändå bara användas för att skriva ut dildos eller vapen: sex och våld är vad som för mänskligheten framåt bakåt. :roll:

Förhoppningsvis kommer tekniken användas för annat också och typ starta en ny "prosument"-revolution.

Att kunna formge och skriva ut egna legobitar (eller andra former av mekaniska delar) vore coolt.


15 maj 2013, 12:38
Medlem
Inlägg Re: 3D-skrivare
Bild

Länk.

Citera:
Med denna 3D-skrivar-byggsats kan du snabbt och enkelt producera prototyper av modeller eller arbetsstycken i små antal. Här lägger 3D-skrivaren lövtunna skikt över varandra för att bygga upp den önskade modellen lager för lager till ett tredimensionellt objekt. Velleman kit K8200 bygger 3D-objekt upp till en storlek på 20 x 20 x 20 cm och använder till detta en 3 mm tjock solid plastslang av akrylnitril-butadien-styren-monomer (ABS) eller polymjölksyra (polylaktid, PLA).


Det här verkar vara den första som säljs i SVENSK butik. Så en milstolpe har passerats.


15 maj 2013, 12:45
Medlem
Inlägg Re: 3D-skrivare
SvD Näringsliv skriver om 3D-skrivare
http://www.svd.se/naringsliv/digitalt/artificiella-kroppsdelar-vantar-runt-3d-hornet_8168468.svd
Citera:
I dag har exempelvis mat, bilar, robotar, mänsklig vävnad och artificiella öron skrivits ut. Designen för det som kan bli den första 3D-utskrivna byggnaden, har ritats. De första 3D-tillverkade stamcellerna har tillverkats. Och forskare diskuterar möjligheterna att skriva ut mänskliga organ.


15 maj 2013, 12:50
Medlem
Inlägg Re: 3D-skrivare
Jag borde väl läsa på innan jag ställer en massa frågor, menmen...

Hur små detaljer kan man skriva ut?


15 maj 2013, 12:56
Medlem
Inlägg Re: 3D-skrivare
Schueberird skrev:
Jag borde väl läsa på innan jag ställer en massa frågor, menmen...

Hur små detaljer kan man skriva ut?
Inte en aning.
Men den på conrad jag länkade till har dessa värden.
Citera:
Nom. mekanisk upplösning X och Y 0,015 mm (minsta rörelse i X- och Y-led), Z: 0.781 μm (minsta rörelse i Z-led), nom. utskriftsupplösning: vägg (X,Y): 0.5 mm och skikt (Z) : 0.20 – 0.25 mm.
Hur kan man tolka dem?


15 maj 2013, 13:03
Moderator
Inlägg Re: 3D-skrivare
Som någon grad av "pyttesmå", i vardagliga mått mätt? :mrgreen: Min ytterst okvalificerade gissning är att det torde täcka behoven för legobitar kompatibla med existerande sådana, medan kvantdatorn befinner sig låååååångt utom räckhåll.


15 maj 2013, 13:06
Medlem
Inlägg Re: 3D-skrivare
Jag gissar att den första uppsättningen mått anger hur små rörelser "skrivhuvudet" kan göra, men jag förstår inte riktigt skillnaden jämfört med "utskriftsupplösning", fast det låter ju som att Incognitas gissning är fullt rimlig. Jag ska ta och läsa på vid tillfälle.


15 maj 2013, 13:21
Ny tråd Svara på tråd  [ 58 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron