Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6
Att döda ett djur. 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Att döda ett djur.
Ufo skrev:
Sheyen skrev:
Ryggmärgen? Den sitter väl inte i halsen? *blundar och skäms*

Fenren berättade om det där med huvudet och hjärndelen som var kvar osv.... Men minns inte helt ordentligt, ju. :(
Ryggmärgen sitter i ryggraden, och hjälper till att styra kroppen.
Reflexerna lär sitta där.

Ja, det var ju så jag minns det också, men jag trodde att du hävdade att hönor hade ryggmärgen i nacken... *gömmer sig*


14 maj 2013, 14:16
Medlem
Inlägg Re: Att döda ett djur.
Incognita skrev:
Med risk för att också bli korrigerad försöker jag mig på en förklaring: Ryggmärgen är det som förbinder hjärnan med nerverna. Den går hela vägen längs ryggraden, inklusive halsen. En del viktigt jobb delegerar hjärnan till ryggmärgen för effektivare hantering, eftersom ryggmärgen har snabbare kommunikation med musklerna ifall något behöver hanteras akut. Det är det som kallas reflexer - sådant som vi gör innan vi hinner bli medvetna om att vi behöver göra det. I fallet med hönans avhuggna huvud fortsätter ryggmärgen att göra sitt jobb fast chefen är borta, men bara ett tag. Då är hönan inte längre vid vare sig liv eller medvetande (åtminstone inte som vi dödliga tänker oss medvetande, men who knows...).

EDIT: skrev innan Ufo svarade.

Men borde inte då ryggmärgen påverkas om man knäcker nacken av ett djur?


14 maj 2013, 14:19
Medlem
Inlägg Re: Att döda ett djur.
Sheyen skrev:
Men borde inte då ryggmärgen påverkas om man knäcker nacken av ett djur?
Jo, men det är inte där medvetandet sitter.


14 maj 2013, 14:22
Medlem
Inlägg Re: Att döda ett djur.
Ufo skrev:
Sheyen skrev:
Men borde inte då ryggmärgen påverkas om man knäcker nacken av ett djur?
Jo, men det är inte där medvetandet sitter.

Måste kroppen vara så komplicerad? :35:
My thinking box is broken. Plz help me!


14 maj 2013, 14:27
Moderator
Inlägg Re: Att döda ett djur.
Det blir inte lättare om man inte heller får svar på det man faktiskt frågar om... Om Sheyen undrade hur det kommer sig att hönan fortfarande kan springa trots att ryggmärgen skadats, så tycker jag att det var en fullt befogad fråga som faktiskt inte besvarats. Varför blir inte hönan förlamad när fisken blir det? Styrs just det hos hönan från en punkt längre ner som inte påverkas av skada högre upp? Är det för att ryggmärgen är mer komplicerad hos en höna än hos en fisk?


14 maj 2013, 14:51
Medlem
Inlägg Re: Att döda ett djur.
Incognita skrev:
Det blir inte lättare om man inte heller får svar på det man faktiskt frågar om... Om Sheyen undrade hur det kommer sig att hönan fortfarande kan springa trots att ryggmärgen skadats, så tycker jag att det var en fullt befogad fråga som faktiskt inte besvarats.
Jag är inte medicinskt bevandrad så jag vill passa.
Men säger musklerna att blodtrycket sjunker så måste de väl börja arbeta för att pumpa in nytt blod.

Incognita skrev:
Varför blir inte hönan förlamad när fisken blir det?
Vet inte om jag håller med här.
Fisken sprattlar ju även efter en nackbrytning, kan ju tom sprattla i stekpannan.


14 maj 2013, 15:02
Moderator
Inlägg Re: Att döda ett djur.
Ah. Funderade också om det inte var så att även fiskar kan sprattla efteråt, även om jag inte visste att de kunde göra det i stekpannan :? , men tänkte att jag måste tänka galet eftersom det ju sagts här att de blev förlamade. Så... förlamning är fel ord? Kommunikationen mellan nerverna och hjärnan har avbrutits, men rörelser är fortfarande möjliga p.g.a. reflexerna som ju inte behöver ta omvägen via hjärnan.


14 maj 2013, 15:12
Medlem
Inlägg Re: Att döda ett djur.
Nu börjar vi nog komma någonvart, tror jag. Men det tar tid för mig att samla in och absorbera den här informationen. Koncentrationen är inte på topp. Ska läsa om era inlägg några gånger till, men först: Hänga tvätt och äta pizzaresterna. Poussssss!!11


14 maj 2013, 15:16
Medlem
Inlägg Re: Att döda ett djur.
Incognita skrev:
Kommunikationen mellan nerverna och hjärnan har avbrutits, men rörelser är fortfarande möjliga p.g.a. reflexerna som ju inte behöver ta omvägen via hjärnan.
Rätt.

Muskler kan också röra på sig av Galvanisering som upptäcktes av Luigi Galvani


14 maj 2013, 15:19
Moderator
Inlägg Re: Att döda ett djur.
OK. Då skall jag inte få en hjärtattack nästa gång jag ger mina grodlår elektriska stötar och de börjar sprattla...


14 maj 2013, 15:26
Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6


Som gäst saknar du privilegier.

cron