Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Att döda ett djur. 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Att döda ett djur.
Nu får jag bilder i huvudet av att Sheyen har med sig en söt liten giljotin nästa gång hon åker på fisketur. ^^


14 maj 2013, 12:44
Moderator
Inlägg Re: Att döda ett djur.
Fiskgiljotin! Ny marknadsnisch? Vore något för de där storskaliga fiskarna (de mänskliga alltså, eller... ja... till arten i alla fall... :04: ) som kväver sina offer till döds.


14 maj 2013, 12:47
Medlem
Inlägg Re: Att döda ett djur.
Ufo skrev:
Sheyen skrev:
Men alltså ligger man vaken i några minuter efter att nacken har blivit bakåtvriden? Eller handlar det om typ 4 sekunder?
En människas hjärna klarar av 5-8 minuter innan den tar skada, sedan hur lång tid det tar innan den tappar medvetandet vet jag inte.
Men vid kraftig blodförlust känner man sig kall och somnar in, för gott.

Tiderna för fisk känner jag inte till.

Då börjar jag tänka på halal och kosher. Det anses ju vara bra (när det gäller smak osv och även att det är skonsamt för djuret), men jag har sett några videos på sådan slakt och det ser ju otrevligt ut. Visserligen handlar det om många olika saker, som t.ex sättet djuret hålls fast (har sett både upphängningar uppochner i det ena bakbenet och även någon slags stålställning där kon tvingades stå och sedan kom en såg och skar upp hela halsen på kon, så att det såg riktigt lustigt och absurt ut, eftersom att huvudet for bakåt). Men det ser liksom ut som att djuret tar god tid på sig att försöka fly, trots att blodet forsar, liksom. Med sådant i tankarna kan jag rent spontant tänka att nackknäckningar är att föredra, även om man inte utför sådant på kor, liksom.


14 maj 2013, 12:50
Medlem
Inlägg Re: Att döda ett djur.
Xzirie skrev:
Nu får jag bilder i huvudet av att Sheyen har med sig en söt liten giljotin nästa gång hon åker på fisketur. ^^

Hahahaha! :09: Eller handgranater!



(Jag måste ju leva upp till det faktum att jag är en fjärdedel ryss!)


14 maj 2013, 12:51
Medlem
Inlägg Re: Att döda ett djur.
Sheyen skrev:
Då börjar jag tänka på halal och kosher. Det anses ju vara bra (när det gäller smak osv och även att det är skonsamt för djuret), men jag har sett några videos på sådan slakt och det ser ju otrevligt ut. Visserligen handlar det om många olika saker, som t.ex sättet djuret hålls fast (har sett både upphängningar uppochner i det ena bakbenet och även någon slags stålställning där kon tvingades stå och sedan kom en såg och skar upp hela halsen på kon, så att det såg riktigt lustigt och absurt ut, eftersom att huvudet for bakåt). Men det ser liksom ut som att djuret tar god tid på sig att försöka fly, trots att blodet forsar, liksom. Med sådant i tankarna kan jag rent spontant tänka att nackknäckningar är att föredra, även om man inte utför sådant på kor, liksom.
Ja de som till yrket avlivar djur ofta blir avtrubbade är sant. Och det är dom som gör tokigheter.
Dessa videos du nämner följer inte de riktlinjer som deras "gud" har ställt upp.

Nackdelen med avblodning är just blodet. Det kladdar och ser otäckt ut.
Att djurkroppen rör på sig efter att huvudet är helt avlägsnat och omöjligt kan styra kroppen är normalt.
Hur många gånger har man inte behövt springa efter en huvudlös höna som drättler blod över hela tomten.


14 maj 2013, 13:03
Medlem
Inlägg Re: Att döda ett djur.
Ufo skrev:
Sheyen skrev:
Då börjar jag tänka på halal och kosher. Det anses ju vara bra (när det gäller smak osv och även att det är skonsamt för djuret), men jag har sett några videos på sådan slakt och det ser ju otrevligt ut. Visserligen handlar det om många olika saker, som t.ex sättet djuret hålls fast (har sett både upphängningar uppochner i det ena bakbenet och även någon slags stålställning där kon tvingades stå och sedan kom en såg och skar upp hela halsen på kon, så att det såg riktigt lustigt och absurt ut, eftersom att huvudet for bakåt). Men det ser liksom ut som att djuret tar god tid på sig att försöka fly, trots att blodet forsar, liksom. Med sådant i tankarna kan jag rent spontant tänka att nackknäckningar är att föredra, även om man inte utför sådant på kor, liksom.
Ja de som till yrket avlivar djur ofta blir avtrubbade är sant. Och det är dom som gör tokigheter.
Dessa videos du nämner följer inte de riktlinjer som deras "gud" har ställt upp.

Nackdelen med avblodning är just blodet. Det kladdar och ser otäckt ut.
Att djurkroppen rör på sig efter att huvudet är helt avlägsnat och omöjligt kan styra kroppen är normalt.
Hur många gånger har man inte behövt springa efter en huvudlös höna som drättler blod över hela tomten.

Ja, jo. Jag förstår ju att de videos jag sett visar hur "stressig personal jobbar fort för att de har tider att hålla och mat att leverera" osv. Jag vet att deras Gud inte vill ha det så där.

Jo, men att höns gör så där; det beror ju på att när man kapar huvudet på en höna så händer det ofta att man kapar det så att det råkar finnas en liten del av hjärnan (eller om det bara var nerver) kvar där vid halsen, så att den fortfarande kan göra sådana där reflexmässiga rörelser, som att springa utan att huvudet är kvar. Men vad jag vet har inte kor samma sådan där reflex-tjolahopp. Eller hur fungerar det? Jag kan inte alls mycket om sådant här.

Det ser liksom ut som att kon vill fly, men det kan ju lika gärna vara "snurrisnurr" i skallen och att den blir "borta" rent mentalt.


14 maj 2013, 13:25
Medlem
Inlägg Re: Att döda ett djur.
Sheyen skrev:
Jo, men att höns gör så där; det beror ju på att när man kapar huvudet på en höna så händer det ofta att man kapar det så att det råkar finnas en liten del av hjärnan (eller om det bara var nerver) kvar där vid halsen, så att den fortfarande kan göra sådana där reflexmässiga rörelser, som att springa utan att huvudet är kvar. Men vad jag vet har inte kor samma sådan där reflex-tjolahopp. Eller hur fungerar det? Jag kan inte alls mycket om sådant här.
Du tänker nog på ryggmärgen.
Jag tror alla ryggradsdjur har en sådan.


14 maj 2013, 13:33
Medlem
Inlägg Re: Att döda ett djur.
Ufo skrev:
Sheyen skrev:
Jo, men att höns gör så där; det beror ju på att när man kapar huvudet på en höna så händer det ofta att man kapar det så att det råkar finnas en liten del av hjärnan (eller om det bara var nerver) kvar där vid halsen, så att den fortfarande kan göra sådana där reflexmässiga rörelser, som att springa utan att huvudet är kvar. Men vad jag vet har inte kor samma sådan där reflex-tjolahopp. Eller hur fungerar det? Jag kan inte alls mycket om sådant här.
Du tänker nog på ryggmärgen.
Jag tror alla ryggradsdjur har en sådan.

*gör sig redo för att bli idiotförklarad, lol* Ryggmärgen? Den sitter väl inte i halsen? *blundar och skäms*

Fenren berättade om det där med huvudet och hjärndelen som var kvar osv.... Men minns inte helt ordentligt, ju. :(


14 maj 2013, 13:45
Medlem
Inlägg Re: Att döda ett djur.
Sheyen skrev:
Ryggmärgen? Den sitter väl inte i halsen? *blundar och skäms*

Fenren berättade om det där med huvudet och hjärndelen som var kvar osv.... Men minns inte helt ordentligt, ju. :(
Ryggmärgen sitter i ryggraden, och hjälper till att styra kroppen.
Reflexerna lär sitta där.


14 maj 2013, 13:50
Moderator
Inlägg Re: Att döda ett djur.
Med risk för att också bli korrigerad försöker jag mig på en förklaring: Ryggmärgen är det som förbinder hjärnan med nerverna. Den går hela vägen längs ryggraden, inklusive halsen. En del viktigt jobb delegerar hjärnan till ryggmärgen för effektivare hantering, eftersom ryggmärgen har snabbare kommunikation med musklerna ifall något behöver hanteras akut. Det är det som kallas reflexer - sådant som vi gör innan vi hinner bli medvetna om att vi behöver göra det. I fallet med hönans avhuggna huvud fortsätter ryggmärgen att göra sitt jobb fast chefen är borta, men bara ett tag. Då är hönan inte längre vid vare sig liv eller medvetande (åtminstone inte som vi dödliga tänker oss medvetande, men who knows...).

EDIT: skrev innan Ufo svarade.


14 maj 2013, 13:55
Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron