Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Att döda ett djur. 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Att döda ett djur.
Ufo skrev:
Sheyen skrev:
Jag tänkte att känseln försvann... :21: :37:
Klart att många känselnerver går av, men de kan fortfarande producera många fantomsmärtor.
Plus att när blodet i hjärnan långsamt tappar syre så är det ingen trevlig upplevelse.

Men då borde man väl bli ganska medvetslös? Eller alltså... Jag tänker att i takt med att syret till hjärnan försvinner så borde man ju bli snurrig och svimma, eller iaf vara så borta i huvudet att man inte förstår någonting.


14 maj 2013, 12:02
Medlem
Inlägg Re: Att döda ett djur.
Ufo skrev:
Sheyen skrev:
Ufo skrev:
Men få gör det med rovfisk som gädda eller lax. :02:

VA!? Vilka pussies! :27: :07:
Men vissa herrar som badar näck får in något helt annat i munnen på dem. :04:

Åhåhåhåhå! I like the way you think, mr Uffe! :07:


14 maj 2013, 12:04
Medlem
Inlägg Re: Att döda ett djur.
Incognita skrev:
<em>Ufo</em> skrev:
Zirre skrev:
En del stoppar fingret i fiskens mun och på så vis knäcker nacken.
Men få gör det med rovfisk som gädda eller lax. :02:

Och var det inte just då som fisken bara blev förlamad men fortfarande hade medvetandet kvar ett tag?
Ja

Sheyen skrev:
Jag tänker att i takt med att syret till hjärnan försvinner så borde man ju bli snurrig och svimma, eller iaf vara så borta i huvudet att man inte förstår någonting.
Ja men det tar tid.
Avblodar du fisken så går det snabbare.


14 maj 2013, 12:04
Medlem
Inlägg Re: Att döda ett djur.
Incognita skrev:
Det är inte lätt att veta hur man skall göra rätt. :? Sedan borde väl fiskar kunna hamna i chock precis som människor? Jag hoppas hoppas hoppas att det lindrar det värsta i de fall när vi människor inte är tillräckligt pålästa. Men det låter ju helt klart säkrast att kapa ryggrad och blodkärl samtidigt, för fiskens skull. *lägger på minnet*

Jo, fast jag tänker att om man fångar in en abborre, drar in den i båten, griper tag och knäcker nacken direkt; då borde inte fisken ha hunnit fatta någonting. De är ju inte så smarta, liksom.

Och fortfarande: Det är värre att bli uppäten levande, som hör till det vanliga i naturen.


14 maj 2013, 12:09
Medlem
Inlägg Re: Att döda ett djur.
Snabbt och smärtfritt borde vara mest schysst.


14 maj 2013, 12:16
Medlem
Inlägg Re: Att döda ett djur.
Sheyen skrev:
Jo, fast jag tänker att om man fångar in en abborre, drar in den i båten, griper tag och knäcker nacken direkt; då borde inte fisken ha hunnit fatta någonting. De är ju inte så smarta, liksom.
Fiskars smarthet är underskattad.

Sheyen skrev:
Och fortfarande: Det är värre att bli uppäten levande, som hör till det vanliga i naturen.
Ja, det är sant.


14 maj 2013, 12:22
Medlem
Inlägg Re: Att döda ett djur.
Ufo skrev:
Sheyen skrev:
Jo, fast jag tänker att om man fångar in en abborre, drar in den i båten, griper tag och knäcker nacken direkt; då borde inte fisken ha hunnit fatta någonting. De är ju inte så smarta, liksom.
Fiskars smarthet är underskattad.

Det kan jag hålla med om. Men i princip vilket djur som helst (även människor) kan dö så fort att de inte hinner förstå vad som har hänt.

Men alltså ligger man vaken i några minuter efter att nacken har blivit bakåtvriden? Eller handlar det om typ 4 sekunder?


14 maj 2013, 12:30
Moderator
Inlägg Re: Att döda ett djur.
Kan man välja tycker jag också, som flera nämnt, att det bäst att göra det så snabbt och smärtfritt som möjligt. Alla kan inte göra som han Hester eller vad han heter på TV och avliva djuren (i det fallet iglar som fått äta sig mätta på gåsblod från en behållare av tarmar) i frusen kväve (eller vad det var), men att skära av både ryggrad och blodkärl i ett snitt med en vass morakniv kan man ju lära sig.

Fast eftersom alla nu inte gör så, undrar jag också: hur länge ligger de vakna? *ångest*


14 maj 2013, 12:31
Medlem
Inlägg Re: Att döda ett djur.
Sheyen skrev:
Men alltså ligger man vaken i några minuter efter att nacken har blivit bakåtvriden? Eller handlar det om typ 4 sekunder?
En människas hjärna klarar av 5-8 minuter innan den tar skada, sedan hur lång tid det tar innan den tappar medvetandet vet jag inte.
Men vid kraftig blodförlust känner man sig kall och somnar in, för gott.

Tiderna för fisk känner jag inte till.


14 maj 2013, 12:38
Moderator
Inlägg Re: Att döda ett djur.
OK! Avblodning it is! *tänker sprida detta*


14 maj 2013, 12:39
Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron