Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Att döda ett djur. 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Att döda ett djur.
Sheyen skrev:
Vad som inte är ok vid dödandet är att dra ut på lidandet för djuret. Därför är ett nackskott, alternativt en nackknäckning att föredra.
Att knäcka nacken leder visserligen till död, men är inte särskilt smärtfritt.
Så länge blodtrycket finns kvar i hjärnan, så hålls medvetandet vid liv, och smärtan likaså.
Att avbloda djuret gör att den tappar medvetandet mycket snabbare, och lider mindre.


14 maj 2013, 08:45
Medlem
Inlägg Re: Att döda ett djur.
Ufo skrev:
Sheyen skrev:
Vad som inte är ok vid dödandet är att dra ut på lidandet för djuret. Därför är ett nackskott, alternativt en nackknäckning att föredra.
Att knäcka nacken leder visserligen till död, men är inte särskilt smärtfritt.
Så länge blodtrycket finns kvar i hjärnan, så hålls medvetandet vid liv, och smärtan likaså.
Att avbloda djuret gör att den tappar medvetandet mycket snabbare, och lider mindre.

Är det så?

Jag har ju fått veta att det ska vara väldigt lindrigt. Det är ju så man gör med många djur. Det ska väl leda till omedelbar förlamning, eller vad var det? Jag minns inte (och är relativt nyvaken), men jag har för mig att djuret blir förlamat eller dör direkt... *springer till toan för att kissa, för åttonde gången idag*


14 maj 2013, 08:50
Moderator
Inlägg Re: Att döda ett djur.
Hur avlivar man i så fall fiskar med minsta möjliga lidande? Jag trodde också att det var genom att bryta nacken av dem. Jag fiskar inte, men undrar ändå.


14 maj 2013, 10:23
Medlem
Inlägg Re: Att döda ett djur.
Incognita skrev:
Hur avlivar man i så fall fiskar med minsta möjliga lidande? Jag trodde också att det var genom att bryta nacken av dem. Jag fiskar inte, men undrar ändå.

Jag är faktiskt inte säker på att nackknäckningsmetoden är en dålig idé. Ufo blir allt tvungen att förklara det på ett ännu mer detaljerat sätt! Tänk på att det snart är sommar, Uffe (lol). Det innebär att det kanske blir fiskafiska i år igen!


14 maj 2013, 10:58
Medlem
Inlägg Re: Att döda ett djur.
Incognita skrev:
Hur avlivar man i så fall fiskar med minsta möjliga lidande? Jag trodde också att det var genom att bryta nacken av dem. Jag fiskar inte, men undrar ändå.
Räknar man lidandet i TID. Så är det bästa att avlägsna huvudet med kniv. Man skär sonika av huvudet så både "nacken" och blodådrorna går av.
Som bonus får man en avblodad fisk med bättre smak än de som kvävs till döds, vilket är standard inom fiskeindustrin.


14 maj 2013, 11:09
Moderator
Inlägg Re: Att döda ett djur.
Aha. Bra att veta, ifall min son skulle vilja fiska. Rimligen kommer de att göra det genom skolan någon gång, t.ex.


14 maj 2013, 11:12
Medlem
Inlägg Re: Att döda ett djur.
Men då måste man ju ha värsta gigantiska, japanska köttkniven, ju! Annars går det inte något vidare snabbt att kapa huvudet på en fisk.

Blir inte fisken förlamad om man knäcker nacken på den?


14 maj 2013, 11:17
Medlem
Inlägg Re: Att döda ett djur.
Vet en som dödade fiskarna han fiskat med kolsyrepistol.


14 maj 2013, 11:21
Medlem
Inlägg Re: Att döda ett djur.
Sheyen skrev:
Men då måste man ju ha värsta gigantiska, japanska köttkniven, ju! Annars går det inte något vidare snabbt att kapa huvudet på en fisk.
Det räcker långt med en vanlig morakniv. Även på stora fiskar.

Sheyen skrev:
Blir inte fisken förlamad om man knäcker nacken på den?
Jo visst blir den det.
Men att vara förlamad innebär inte att man tappar medvetandet, och förmågan att lida.


14 maj 2013, 11:34
Moderator
Inlägg Re: Att döda ett djur.
Hm... Snabb förlamning som lindrar smärtan och sedan omedelbart skära huvudet på fisken med en riktigt vass morakniv när den inte längre kan känna smärtan av det?


14 maj 2013, 11:36
Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron