Ny tråd Svara på tråd  [ 3347 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 270, 271, 272, 273, 274, 275, 276 ... 335  Nästa
Idag ska jag... 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Idag ska jag...
CodeRedAlert skrev:
Själv grät jag floder när jag råkade fiska upp en liten fin fisk och när jag förstod att den ju måste dödas manuellt. Av mig. Med en sten. Så att den säkert dog blixtsnabbt och inte led det minsta längre. Det blev mos av den fisken.
Och jag har nog fortfarande inte kommit över det.
Varför inte bara släppa tillbaka fisken?
Det är vad sportfiske går ut på.
Catch and release.


11 maj 2013, 12:01
Medlem
Inlägg Re: Idag ska jag...
Ufo skrev:
CodeRedAlert skrev:
Själv grät jag floder när jag råkade fiska upp en liten fin fisk och när jag förstod att den ju måste dödas manuellt. Av mig. Med en sten. Så att den säkert dog blixtsnabbt och inte led det minsta längre. Det blev mos av den fisken.
Och jag har nog fortfarande inte kommit över det.
Varför inte bara släppa tillbaka fisken?
Det är vad sportfiske går ut på.
Catch and release.


Antingen åt hon väl upp den eller så var den för skadad av kroken för att släppa tillbaka.
Jag gillade också att fiska som barn, men eftersom jag ändå aldrig fångade något ätbart övergick jag till att meta utan krok. Vissa fiskar var så dumglupska att de följde med upp ändå, och då kunde man släppa tillbaka dem utan värre skador än ptsd och en erfarenhet rikare.


11 maj 2013, 12:17
Medlem
Inlägg Re: Idag ska jag...
Ufo skrev:
Sheyen skrev:
Ja. Förresten: Är det inte svårt att stena en fisk till döds? Tänk om man slår lite fel, liksom, så att man drar ut på lidandet rejält.
Tror inte det är svårt, men det känns som en onödigt kladdig tillvägagångsätt.

Instämmer. Jag skulle dock, med största sannolikhet, ha svårt att träffa rätt. Om man tycker synd om den sprattlande fisk som man ska käka är det enda rätta att dra huvudet bakåt på den, så att den knäcker nacken.

Ufo skrev:
CodeRedAlert skrev:
Själv grät jag floder när jag råkade fiska upp en liten fin fisk och när jag förstod att den ju måste dödas manuellt. Av mig. Med en sten. Så att den säkert dog blixtsnabbt och inte led det minsta längre. Det blev mos av den fisken.
Och jag har nog fortfarande inte kommit över det.
Varför inte bara släppa tillbaka fisken?
Det är vad sportfiske går ut på.
Catch and release.

För att hon ville behålla fisken, så klart. Blodslask och mosa hjärnan på den stackars fisken!


11 maj 2013, 12:22
Medlem
Inlägg Re: Idag ska jag...
Xzirie skrev:
Antingen åt hon väl upp den eller så var den för skadad av kroken för att släppa tillbaka.

Men varför fiskar man överhuvudtaget om man är så anti att ha ihjäl fiskar? Det fattar ju vem som helst att kroken KAN hamna tokigt, så att fisken kommer att dö.


11 maj 2013, 12:26
Medlem
Inlägg Re: Idag ska jag...
Sheyen skrev:
Xzirie skrev:
Antingen åt hon väl upp den eller så var den för skadad av kroken för att släppa tillbaka.

Men varför fiskar man överhuvudtaget om man är så anti att ha ihjäl fiskar? Det fattar ju vem som helst att kroken KAN hamna tokigt, så att fisken kommer att dö.

Det är inte alltid man tänker på det som barn, i synnerhet inte om det är en förälder eller nåt som ska visa hur man fiskar och är allmänt drivande. Jag antar att hon var riktigt liten vid tillfället.


11 maj 2013, 13:23
Medlem
Inlägg Re: Idag ska jag...
CodeRedAlert skrev:
Människor förväntas ju att ha utvecklats förbi stadiet där man dödar eller skadar utan den minsta gnutta av medkänsla inför den man skadar eller tar livet av.
Ni som blivit lämnade bakom av evolutionen är förhållandevis och lyckligtvis få.

Ett litet tillägg: Jag tänkte bara informera dig om följande...

De tre smartaste arterna på jorden är människan, apan och delfinen. Vad dessa tre arter har gemensamt är att de förstår hur bland annat smärta och sex kan användas som bestraffning. Med det i åtanke är det därför inte särskilt svårt att förstå att ondska är ett tecken på intelligens i djurvärlden (till skillnad från alla andra djur, som exempelvis aldrig skulle döda någon i onödan och som inte förstår hur man bestraffar någon på ett mer komplext sätt). Därför faller din logik på sin egen orimlighet. Det finns ingenting som säger att "människor förväntas ha utvecklats förbi" det stadiet, mer än att du sitter och påstår detta (och dödar fisk med sten). Stenar använde man för övrigt väldigt ofta förr i tiden, i en viss tidsålder! ;)

Xzirie skrev:
Sheyen skrev:
Xzirie skrev:
Antingen åt hon väl upp den eller så var den för skadad av kroken för att släppa tillbaka.

Men varför fiskar man överhuvudtaget om man är så anti att ha ihjäl fiskar? Det fattar ju vem som helst att kroken KAN hamna tokigt, så att fisken kommer att dö.

Det är inte alltid man tänker på det som barn, i synnerhet inte om det är en förälder eller nåt som ska visa hur man fiskar och är allmänt drivande. Jag antar att hon var riktigt liten vid tillfället.

Då förstår jag. Jag tänkte att hon gjorde detta typ förra året, troligtvis för att jag själv fiskade förra året (då när jag knäckte nacken av typ 14 abborrar). Men jag har inte sett om hon har skrivit hur gammal hon var när hon hade ihjäl fisken.


11 maj 2013, 14:36
Medlem
Inlägg Re: Idag ska jag...
Ja du Sheyen...efter att intelligensen sköt i höjden hos människan så att vi började göra illa varann med flit så utvecklades en del av oss vidare till en annan, ännu högre nivå där man gör sitt bästa för att undvika att göra illa varandra och inbakat i det även illa andra levande varelser. Och måste eller råkar vi göra illa någon eller något så mår vi dåligt över det.
You're sadly left behind.
Och din attityd lämnar övrigt att önska men jag hoppas att du någon gång lyckas utveckla dina medmänskliga sidor.

Xzirie uppfattade rätt - det här hände när jag var barn och nej, jag har inte fiskat sedan dess.

Idag ska jag inte så mycket mer - ska läsa igenom några forum och sedan sova som en stock.


11 maj 2013, 19:59
Medlem
Inlägg Re: Idag ska jag...
Mhm! That's what she said... Stock :07: . Själv skall jag nog sätta på någon fler tv-film på youtube. Lifetime movie network rokkar. Sedan skall jag sova, utan stock.


11 maj 2013, 23:47
Medlem
Inlägg Re: Idag ska jag...
CodeRedAlert skrev:
Ja du Sheyen...efter att intelligensen sköt i höjden hos människan så att vi började göra illa varann med flit så utvecklades en del av oss vidare till en annan, ännu högre nivå där man gör sitt bästa för att undvika att göra illa varandra och inbakat i det även illa andra levande varelser. Och måste eller råkar vi göra illa någon eller något så mår vi dåligt över det.
You're sadly left behind.
Och din attityd lämnar övrigt att önska men jag hoppas att du någon gång lyckas utveckla dina medmänskliga sidor.

Xzirie uppfattade rätt - det här hände när jag var barn och nej, jag har inte fiskat sedan dess.

Idag ska jag inte så mycket mer - ska läsa igenom några forum och sedan sova som en stock.

Vad tramsig du är som stenar fiskar till döds och kallar mig "efter".


12 maj 2013, 11:27
Medlem
Inlägg Re: Idag ska jag...
Sheyen skrev:
Vad tramsig du är som stenar fiskar till döds och kallar mig "efter".


Fel tempus.


12 maj 2013, 12:20
Ny tråd Svara på tråd  [ 3347 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 270, 271, 272, 273, 274, 275, 276 ... 335  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.