Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49 ... 120  Nästa
Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Tidvatten får mig att tänka på havet, som i sin tur är salt.
Salt är inte bra för odlingar, du blandar väl inte ihop saltvatten med odlingarna?


9 maj 2013, 20:16
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Nejdå, havsvattnet avsaltifieras innan användning. Jag har byggt saker som ska föreställa filter som samlar upp salt och annat som man kan tänkas inte vilja ha i sitt vatten.

Allt det här kommer inte nödvändigtvis förklaras i detalj för spelaren, men nu kommer det i alla fall finnas en tanke bakom allt som byggs.

...och så borde det kanske växa lite extra sjögräs kring kloakutsläppet!?


9 maj 2013, 20:22
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
...eller så samlar jag allt i samma tank i alla fall och blandar i nå't medel som kan göra det hela mindre flytande - typ mulltoa. Det blir enklare att bygga också utan mekaniska delar.


9 maj 2013, 21:13
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Tidvatten:
http://www.smhi.se/kunskapsbanken/oceanografi/tidvatten-1.321

Från högvatten till lågvatten är det ungefär 6 timmar och den allra lägsta nivå lär gälla ännu kortare, så vår trädgårdsmästare kommer inte ha lång tid på sig att samla in det lilla som hunnit produceras. Hmmm... jag får nog... skita i det (*badabish*) och välja mulltoa-metoden istället.


10 maj 2013, 05:42
Moderator
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
*impad*


10 maj 2013, 08:13
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Ja, visst är det en imponerande talang att kunna läsa innantill!? :04:

Inatt har jag byggt om öns sluttningar, byggt kloakutgång - och dito ingångar - och byggt en tunnel från hamnen plus trappa till kloakutgången där trädgårdsmästaren ska odla sjöväxter som kräver mycket näring och förstås klarar saltvatten: enda problemet med det kan vara spillvattnet från tvätteriet (beroende på vilka tillsatser som används) och eventuellt bajset som kommer ut från kloakerna (skadliga bakterier), beroende på om växterna tar upp olämpliga ämnen eller ej, men jag kommer nog låta det vara underförstått att så icke sker - i alla fall om växterna är tänkt att ätas; de kan var till för att bara ta upp olämpliga ämnen också, så att de inte åker ut i havet och/eller hamnar i badgrottan.

Jag har bestämt mig för att hälften av bajsrören ska leda till mulltankar och hälften gå ut direkt i vattenkanalerna, så det ska jag fixa till idag.


10 maj 2013, 14:05
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Idag har jag byggt om hälften av bajsrören, fått badgrottan på plats och utökat trädgårdsmästarens ställe litegrann för att få plats med större odlingar (de tidigare odlingarna var lite väl symboliska).


10 maj 2013, 18:45
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Igår byggde jag en hemlig tunnel till badgrottan.


12 maj 2013, 07:21
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Idag har jag:
  • fixat till mulltankarna (det blev en gemensam tank för bägge produkterna, det vill säga utan separation, och möjlighet att leda om vattnet i huvudkanalerna för att kunna rensa ut mulltankarna om behovet skulle uppstå),
  • utökat odlingsområdet,
  • byggt enkla valvtak i kloakerna.


14 maj 2013, 21:01
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Idag har jag byggt om en trappa och omgivande delar plus att jag gjort klart det mesta av vattenförsörjningssystemet; nu är det bara alla vattenrör upp till varje enskild kran kvar som måste dras plus rören upp från havsytan och så vissa smärre justeringar här och var.


21 maj 2013, 21:20
Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49 ... 120  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron