Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Masken 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Masken
Har funderat lite över en sak. Om vi tar en mask och säger att den har någon form av medvetande, och
så delar vi den på mitten de båda bitarna kan då leva vidare som två maskar, men hur blir det då med
maskens jag :?:, den kan ju inte ha två medvetanden på olika ställen :?.
Det här är knepigt tycker jag, en mask kan uppfatta ljus och känna smärta det har jag läst någonstans,
den har ögon över hela kroppen, så någon form av medvetande har den nog även om det är väldigt litet.
Men frågan är vad händer med jaget vid delning?

29 april 2013, 08:39
Medlem
Inlägg Re: Masken
Är det en myt, eller BLIR det verkligen två maskar?

29 april 2013, 08:42
Medlem
En mask som delas dör.
Den har mun i ena änden och anus i andra, med div organ däremellan.

Men frågeställningen kan iofs föras över på sjöstjärnor.
Om en sjöstjärna blir av med en arm, växer det ut en ny.
Och ibland växer det ut en ny sjöstjärna på den saknade armen.

29 april 2013, 09:02
Moderator
Och koraller som knoppas av i kloner? Encellliga djur som förökas genom delning? Vilka som nu har medvetande? Hänger väl också ihop med den allmännare frågan hur medvetandet alls är beskaffat. Som vetenskapen inte ens har hittat någon trådända till att börja nysta i, eller har den det?

Bland det stora vetenskapligt obearbetade materialet av iakttagelser, tolkningar och spekulationer finns ju idén att det där med individuella medvetanden kan vara illusoriskt eller i varje fall inte den enda eller grundläggande nivån. Så kanske trådfrågan inte ens är så central som den ser ut för oss människor eller nutida västerlänningar (för sjöstjärnor och vad den nu kan gälla)? Där finns också idén att medvetande inte är något som inte finns, utan snarare det grundläggande i allt liv och i vissa varianter även hos "död" materia, men kanske att dess karaktär skiljer sig radikalt mellan olika existensformer.

29 april 2013, 14:39
Medlem
Ok, vi tar sjöstjärnan istället, jag tycker att det här är intressant för i förlängningen så funderar
jag över var vårt jag/medvetande kommer ifrån när vi blev till. Ungefär så här:
"My soul is from elsewhere, I'm sure of that, and I intend to end up there." - Jalal Ad din Rumi

30 april 2013, 08:41
Medlem
Har sjöstjärnor nåt centralt nervsystem? Tror inte det men inte säker?

9 maj 2013, 19:47
Medlem
Ufo skrev:
En mask som delas dör.
Den har mun i ena änden och anus i andra, med div organ däremellan.

Men frågeställningen kan iofs föras över på sjöstjärnor.
Om en sjöstjärna blir av med en arm, växer det ut en ny.
Och ibland växer det ut en ny sjöstjärna på den saknade armen.

Gissar att du läste här http://www.aftonbladet.se/sommarextra/article15259107.ab
:D

9 maj 2013, 19:53
Medlem
moggy skrev:
Har sjöstjärnor nåt centralt nervsystem? Tror inte det men inte säker?
http://en.wikipedia.org/wiki/Starfish
Citera:
Nervous system

While starfish lack a centralized brain,[36] their bodies have complex nervous systems which are coordinated by what might be termed a distributed brain. They have a network of interlacing nerves, a nerve plexus, which lies within, as well as below, the skin.[27] The oesophagus is also surrounded by a central nerve ring, which sends radial nerves into each of the arms, often parallel with the branches of the water vascular system. These all connect to form a brain. The ring nerves and radial nerves coordinate the starfish's balance and directional systems.[31]

Although starfish do not have many well-defined sensory inputs, they are sensitive to touch, light, temperature, orientation, and the status of water around them.[37] The tube feet, spines, and pedicellariae found on starfish are sensitive to touch, while eyespots on the ends of the arms are light-sensitive.[38] The tube feet, especially those at the tips of the rays, are also sensitive to chemicals, and this sensitivity is used in locating odour sources such as food.[39]

The eyespots each consist of a mass of ocelli, each consisting of pigmented epithelial cells that respond to light and narrow sensory cells lying between them. Each ocellus is covered by a thick, transparent cuticle that both protects it and acts as a lens. Many starfish also possess individual photoreceptor cells across their bodies and are able to respond to light even when their eyespots are covered.[35]

9 maj 2013, 20:08
Medlem
Ron Jeremy skrev:
Men frågan är vad händer med jaget vid delning?
Borde inte de båda "nya" varelserna ha vart sitt "jag".
Och om de har ett medvetande som innefattar minne, också anse sig själva vara orginalet, dvs se den andra som kopian.

12 maj 2013, 03:05
Moderator
… om de nu har medvetande av ett slag som alls är jämförbart med vårt vardagsmedvetande. Eller metamedvetande snarare (medveten om sitt medvetande). För (under den förutsättningen), det där med att se om andra är kopior av en själv beror ju på på vilket plan man menar. Om man inte reflekterar över det medvetet, finns det något biologiskt behov av att uppfatta sådant alls (utom kanske ett incestförbud, vilket kanske enklare tillgodoses på kemisk väg eller genom att man vanligen särar på sig i rummet)?

12 maj 2013, 12:54
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.