Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Bra baslitteratur för ett privat bibliotek 
Författare Meddelande
Avslutat konto
Inlägg Bra baslitteratur för ett privat bibliotek
Jag ska bygga och samla ihop ett litet hemmabibliotek.

Några saker som jag redan bestämt ska ingå är:

Japanska språkböcker, lexikon, grammatikböcker etc. Trots att jag redan behärskar det mesta i teorin (att ha flytande förståelse och tal är en bit bort) är det alltid bra att ha för att finslipa språket till perfektion.

Övrig litteratur på japanska, möjligen poesi. Japansk poesi är nog den enda poesi jag står ut med i längden. Det är mer som power words eller heliga verser än det tjafs som man i västerlandet kallar "poesi".

Historiska lexikon. Ska ha ett helt uppslagsverk i flera delar.

Slumpmässiga böcker om kultur och historia som fokuserar på specifika områden som intresserar mig.

Medicinskt lexikon. Typ husdoktorbok eller liknande.

Hexikon.

Böcker som behandlar ockultism och myter.

Konstböcker och kaffebordslitteratur, t.ex påkostade bildböcker med konst av Caravaggio och Rembrandt.

Mein Kampf.

Utöver detta behöver jag hjälp och förslag. Vilka historie och medicinska lexikon ska man satsa på? Vad är bäst och ger bäst information över längre tid? Vad ska jag satsa på utöver det jag redan nämnt? Jag avskyr skönlitteratur. Varken ryska eller franska nobelpristagare är välkomna. Vissa enskilda författare kommer jag dock göra undantag för.

Utöver Mein Kampf och fascistisk litteratur, dock ej av amerikanska författare, kommer ingen politisk litteratur eller samhällsåskådningslitteratur att få förekomma överhuvudtaget. Politiska filosofer är bannlysta, liksom New York Times-analyser, statsvetare och obskyra utopier.

Allt ska vara de dyraste och finast inbundna exemplaren som går att hitta. Om det är på engelska eller svenska kvittar. Allt eftersom ska även mer japanskspråkig litteratur tillföras.

22 april 2010, 23:49
Medlem
Inlägg Re: Bra baslitteratur för ett privat bibliotek
Just nu läser jag Heroin diaries av Nikki Sixx vilket är hans
dagbok från 1987 med kommentarer av honom själv och
andra som fanns runt honom.
Det finns ju en hel massa biografier där folk berättar hur
deras liv var då men detta är ju till hälften skrivet när det
händer och det hände ju en hel del då han var en extremt
tung narkotikamissbrukare och främst heroin då.
Det är så bisarrt tragisk att det är komiskt

23 april 2010, 00:01
Avslutat konto
Ska köpa en sån här bokhylla också, i antik italiensk stil.

Bild

23 april 2010, 01:00
Medlem
Var hittar du den där bokhyllan?

23 april 2010, 06:11
Medlem
Bild

Getting Organized in the Google Era: How to Get Stuff out of Your Head, Find It When You Need It, and Get It Done Right (Hardcover)

Google Hacks: 100 Industrial-Strength Tips & Tools

23 april 2010, 06:23
Avslutat konto
Qwerty skrev:
Var hittar du den där bokhyllan?

Arte Brotto heter företaget som gör den. Italienska möbler som är nytillverkade av toppkvalitet men gjorda enligt antik modell med extremt fint hantverkskunnande.

http://www.artebrotto.it/

23 april 2010, 11:07
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.