Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129 ... 201  Nästa
Mattråd! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Mattråd!
Schueberird skrev:
Jag ska börja baka mitt eget bröd igen: Söndag får bli veckans bakdag.

Vad för bröd?
Jag tänker också börja baka, vilken dag som helst nu. :geek:

Är mest sugen på att experimentera med surdeg igen. Nu har vi en vanlig ugn också och inte en gasspis vilket kan underlätta lite.

8 maj 2013, 21:58
Medlem
Här blir det ingen
jävla
surdeg. Fördelen med surdeg är väl i och för sig att det blir billigare i längden än att köpa ny jäst hela tiden, men förr eller senare glömmer man förbereda den och så blir det ingenting alls (så blev det för mig i alla fall när jag testade surdegsbröd: Jag bakade typ två gånger och sedan glömde jag bort det och surdegen fördärvades och jag var tvungen att börja om eller sluta - jag valde det senare).

Jag använder mig av mitt vanliga grundrecept och sedan lägger jag till olika smaksättning och/eller fullkorn från gång till annan. Det blir två limpor plus några brödbullar.

8 maj 2013, 23:01
Medlem
Fördelen med surdeg är att brödet blir godare och nyttigare. Do'h.

8 maj 2013, 23:55
Medlem
Jajaja, det är inte värt besväret.

8 maj 2013, 23:59
Medlem
Säger mördaren.

9 maj 2013, 00:03
Medlem
Surdegsmördaren alltså.

Imorgon ska jag göra en enkel maräng- och jordgubbstårta enligt önskemål. Till middag blir det kycklinggryta, inte helt enligt önskemål.
Idag lagade sambon till kycklinghjärtan vilket inte alls var enligt någons önskemål och resulterade i att halva familjen vägrade att äta. :?

9 maj 2013, 00:19
Medlem
Förresten vill jag inte tänka på hur kycklingarna blivit av med sina hjärtan eller vilket liv de levde innan dess. Ett ickeliv.
Det börjar mer och mer luta åt vegetarianhållet för mig igen. Det är inte försvarbart längre att äta kött köpt från vanliga livsmedelsaffärer. Måste hitta en alternativ "kötthandlare" i sådana fall.

Ifs. har det väl aldrig varit försvarbart men ett tag kändes det viktigt att tillhandahålla allsidig kost för barnens skull. Nu är de stora nog att börja göra egna val och jag är fri att äta vad jag vill utan att det blir för bökigt vid varje mattillfälle.

9 maj 2013, 00:38
Medlem
CodeRedAlert skrev:
Säger mördaren.

Just nu måste det vara enkelt att baka bröd och surdeg kräver för mycket tid och engagemang. Mitt vanliga recept är precis lagom.

9 maj 2013, 14:43
Medlem
...men jag följer gärna dina surdegsexperiment. :)

9 maj 2013, 16:50
Moderator
Undrar vilken som är världens äldsta levande surdeg. Läste någonstans att djupt i en finsk skog, i ett baktråg som hade varit i bruk till femtiotalet eller vad det var, hade surdegen kunnat dateras till 1000-talet eller något sådant.

9 maj 2013, 20:35
Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129 ... 201  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.