Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48 ... 120  Nästa
Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Nu är nästan alla rör på plats och så funderar jag på om jag ska tillhandahålla varmvatten via kran, men då måste det också bli ett slags primitiv, koleldad varmvattenberedare plus kolförråd och gärna med påfyllningslucka. Det blir i så fall bara tvätteriet och operationssalen som får varmvatten och man eldar förstås bara på inför operationer och tvättdagar för att spara kol. Tvätteriet kan annars värma vatten lokalt, medan operationssalen får nöja sig med enbart kallt vatten.

Jag vet inte hur medveten man kan tänkas vara angående vikten av sterilisering av instrument och handhygien innan operation och vilka metoder som kan tänkas användas (till exempel sterilisering i sprit eller i kokande vatten kanske eller eld om det ska vara lite primitivare). Om vi tänker oss viktoriansk tid torde väl medvetenheten vara hyfsat hög!? En eldstad kan bli svår att få in, men kanske en kamin - och det skadar säkert inte heller att patienterna får lite värme på köpet.


5 maj 2013, 04:49
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Fängelset är på plats och nu återstår bara toaletthål i varje cell, kloaker och en särskild badgrotta så är allt på plats. Sedan måste allt inredas förstås och därefter inleds nästa fas.


7 maj 2013, 23:01
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Badgrotta!


7 maj 2013, 23:18
Moderator
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Badgrotta låter alltför lockande i ett fängelse…
Schueberird skrev:
och därefter inleds nästa fas.

Fas A eller fas 3, eller vad heter det i ett fängelse?


8 maj 2013, 01:41
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Varje fängelseö av klass har en badgrotta. :04:


8 maj 2013, 02:07
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Idag har jag byggt det mesta av kloakerna. Tanken är att tidvattnet ska kunna utnyttjas för att göra kloakerna självrensande, men jag måste kanske justera det hela lite för att det ska fungera som jag tänkt.


8 maj 2013, 23:26
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
En sak som försvårar är att bajs vanligen inte ska rensas ut, eftersom trädgårdsmästaren hade tänkt använda det till sina odlingar, men samtidigt ska tidvattnet skölja genom alla kanaler, men det är möjligt att bajset ligger kvar så länge det är stabilt högvatten eller lågvatten, så då kan ju trädgårdmästaren passa på då - eller så uppstår strömmar i alla fall varpå kanske trädgårdsmästaren berövas sitt bruna guld, fast eventuella strömmar borde bli svagare när tidvattnet är i ett av sina stabila lägen.

Just nu samlas skiten (och pisset) i särskilda rum separerade från vattenkanalerna, men egentligen vill jag spara enbart skiten och spola bort pisset och för det ändamålet tänker jag mig särskilda småkanaler som samlar upp pisset (till exempel genoma tt använda fina filter) och leder det ut till det större kanalerna, fast dessa småkanaler sköljs aldrig ut naturligt av tidvattnet, vilket jag egentligen vill. Anledningen till att jag vill separera de två är att det annars blir så väldigt mycket vätska i dyngan, vilket trädgårdsmästaren inte vill ha.

Hmmm, bajset borde nog ligga kvar ett tag (fram till nästa tidvattenskifte) om man skickar ner det direkt i vattenkanalerna - och urinen sköljs bort, fast då riskerar å andra sidan bajset att lösas upp i vattnet, vilket förstås inte är bra.

Aha! :idea: Om vi kombinerar filter med att skicka ner bajs/urin direkt i vattenkanalerna så fungerar det: Urinen rinner igenom, men bajset stannar kvar ovanpå filtret och kan samlas upp av trädgårdsmästaren. Filtren kan sköljas av manuellt då och då om man vill rensa - eller så kanske man kan placera filtren under högvattennivån, men över lågvattennivån, så sköljs det av naturligt då och då och trädgårdmästaren kan fortfarande samla upp det bajs som produceras under lågvattenperioderna (den mängden kan nog sägas räcka).


8 maj 2013, 23:46
Moderator
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Bygger du in avancerat miljötänk i spelet, på detaljnivå, alltså? :o Banbrytande! Respekt!


9 maj 2013, 09:46
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
:D Jag försöker i alla fall.

Jag vet inte hur realistiskt det verkligen är, om man ser till hur spelvärlden ser ut i övrigt, men med tanke på att det är en ö, så kostar det väl en del att frakta dit saker, så helst ska öns "ekosystem" vara så slutet som möjligt och så sparar fängelsets finansiär lite pengar också. Jag vet inte heller hur mitt kloaksystem skulle fungera i verkligheten, men i spelvärlden tänker jag förutsätta att det gör det.

Trädgårdsmästaren har bott med Pagans (en natur(-guds-)dyrkande grupp som bor i enkla hyddor i skogen) några år och lärt sig många av deras odlingsknep och även kanske lite av deras magi.

Kloakerna blir också roligare att ta sig fram genom, eftersom de blir naturligt slingrande och så kan man bygga in servicetunnlar här och där utan att det ser konstigt ut.

Idag ska jag bygga om kloakerna litegrann och anpassa vattenkanalerna till den nya filteridén.


9 maj 2013, 14:38
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Avloppsguiden:
http://husagare.avloppsguiden.se/ta-hand-om-urin-latrin-och-slam-p%C3%A5-din-egen-tomt.html

Jag ska nog ta hand om urinen också. Bajset komposteras innan det används. Urinen lagras i separata kanaler, men vattnet från huvudkanalerna kan ledas om för att rensa urinkanalerna vid behov. Överloppsventiler måste installeras också, så att inte urinen svämmar över. Det som inte används till de egna odlingarna kan tänkas säljas som "jordförbättringsmedel" - naturligtvis via mellanhänder, så att ingen fattar var det faktiskt kommer ifrån.

Från fängelsedirektörens sida är det alltså inte så mycket miljötänk som ligger bakom utan snarare en vilja att spara/tjäna pengar.


9 maj 2013, 20:10
Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48 ... 120  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron