Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128 ... 201  Nästa
Mattråd! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Mattråd!
Yetin skrev:
Jag blir alltmer motiverad att bli vardagsvegan (men fortsätta som vegetarian när jag är i andras sällskap, eller ser en osedvanligt god ost). Känns som jag har svårt att äta hälsosamt när jag lever på typ bara mejeriprodukter och linssoppa. Jag måste göra flera sorters djupfryst mat så jag kan värma fryst mat till alla måltider. Det som händer annars är nämligen att maten tar slut så jag börjar käka 7-11-mat till frukost fram tills jag orkar handla mer mat. Jag måste skriva ner näringsinnehåll i all mat, så länge jag vet det brukar jag äta nyttigt. Problemet är när jag inte vet det. I sommar får jag bygga en databas och ett program som genererar inköpslistor åt mig och skickar push-notiser till mobilen. Ett första steg blir nog att storhandla veganingredienser typ omedelbart... Förra året skrev jag ner allt jag åt i en excelfil som räknade ut protein- och energiinnehåll, men jag måste ha de där påminnelserna också. Varför finns inte detta redan, hur gör folk annars??? Öl är veganmat, men har sällan nån näringsdeklaration. Hmm... Det är ju en av basvarorna i min diet.

Näringsvärde per 100gram starköl

Bild

2 maj 2013, 23:56
Moderator
Förr ba: samma djävla mat vareviga dag.

Nu ba: samma djävla fråga vareviga dag: vad FAAN ska jag äta i dag? Och hur ska jag laga till det? Och hur ska jag orka?

Varje människa har ett u-land – om inte runt sig så i sig.

3 maj 2013, 19:08
Medlem
Jag äter kanelisbullisar! Det borde du också göra, Zombie! :15:

3 maj 2013, 20:18
Medlem
Jag har bestämt mig för att det enklaste sättet att hantera näringsvärden för maten är att lagra recept i XML-filer. Måste bara ta reda på hur nåt lämpligt programspråk kan läsa av filerna på nåt vettigt sätt och summera näringsvärdena för alla ingredienser och sånt...

EDIT: excel funkar bra i nuläget men ska jag generera inhandlingslistor, recept och sånt blir det nog bättre med XML och nåt program som läser av skiten.

EDIT2: man kan säkert använda .NET inuti Excel men det är ju för fan perverst.

5 maj 2013, 00:32
Moderator
Sheyen skrev:
Jag äter kanelisbullisar! Det borde du också göra, Zombie! :15:

Hm, det har jag provat. Skulle jag väl göra om ifall det gick att göra isglass på dem. Varm nybakt isglass… nähä inte det. Men undrar om det finns god isglass med kanelsmak?

(Såndär graviditetsgalenskap, eller gillar du dem annars med?)

Idag blev det fiskgryta med litet grönsaker som behövde rensas ur frysen och morötter som förblev nästan råa. Överraskande ätbart trots allt. Inte alltid det inträffar.

5 maj 2013, 01:10
Medlem
Zombie skrev:
(Såndär graviditetsgalenskap, eller gillar du dem annars med?)

Jag ska säga dig att ända sedan jag blev gravid har mina kostvanor blivit betydligt mer NT! :lol: Jag tvingas att variera kosten, eftersom att jag från ena dagen till den andra kan gå ifrån att gilla en viss sak till att må illa av bara tanken på det.

Dock tycker Heishi (från det andra forumet), som var på besök hos oss nyligen, att jag är extremt enformig, men han har inte ens sett vad jag käkar i vanliga fall! :mrgreen:

5 maj 2013, 09:31
Medlem
Igår gjorde jag pyttipanna alla LCHF. Potatisen ersattes av zuccini. Skitgott.

5 maj 2013, 13:25
Medlem
Jag har gjort en soppa med stort näringsinnehåll då jag bara hade små burkar kvar.

https://docs.google.com/file/d/0B25vmzARFvvOVURnd2tZUnpQTWM/edit?usp=sharing

6 maj 2013, 22:51
Medlem
Jag ska börja baka mitt eget bröd igen: Söndag får bli veckans bakdag.

7 maj 2013, 15:02
Medlem
Idag ska jag, dagen till ära, äta baconlindad kyckling med potatisklyftor och broccoli och så blir det glass med chokladsås till efterrätt. Som avslutning äter jag en film.

7 maj 2013, 20:34
Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128 ... 201  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.