Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Framtiden ser mörk ut för oss med Aspergers
Författare |
Meddelande |
Incognita
Moderator
|
Re: Framtiden ser mörk ut för oss med Aspergers
Sådant, typ. Både styrkor och svagheter, så att det framgår vad för slags stöd som kan behövas. Jag har också utförliga dokument.
|
3 maj 2013, 20:28 |
|
|
Sheyen
Medlem
|
Det låter bra. Tror faktiskt att det snarare är vissa på det andra forumet som behöver oroa sig för framtiden, vad gäller diagnoser och insatser. Det blir säkert bra. Man ska inte ta ut något i förskott, så slappna av, mina kära små aspergervänner. För vi klarar oss nog, ska ni se. Om man tillåter sig själv att komma vidare i livet och få chanser så kommer man att få dem. Det är depressioner och negativt tänk som får en att misslyckas. Puss.
|
3 maj 2013, 20:39 |
|
|
sugmundfreud
Medlem
|
En variant inom gruppen jag kallar FinAspergarna ja. Som fejkar Aspergersjukdom. För de vill liksom vara Einstein. Som inte ens hade Aspergers men folk har fått för sig det.
|
4 maj 2013, 16:59 |
|
|
Sheyen
Medlem
|
Så sant så, min sköna. Men enligt FinAspergarna har ju fan ALLA aspergers. Seriöst; de skriver ju det om varenda jäkel som är nördig, udda eller så. Man kan faktiskt vara en ful, finnig tågnörd UTAN att ha aspergers! Rätt kul att de anser sig kunna avgöra vem som har aspergers och inte, när de inte ens begriper sig på de som har aspergers eller autistiskt syndrom! De tycks ju bli så jävla chockade så fort någon beter sig som just en aspergare...
|
4 maj 2013, 18:12 |
|
|
sugmundfreud
Medlem
|
Precis. Ja då är man en skam för Aspergerkollektivet och så klassikern: Det där är något mer/annat än Aspergers. Tex paranoia och eller psykos har jag länge hävdat kan förekomma både vid AS och andra autismspektrumstörningar. Lutar allt mer åt att jag har rätt, minst två läkare har bekräftat det för mig.
|
4 maj 2013, 20:03 |
|
|
Sheyen
Medlem
|
Det har jag nemas problemas att tro på, för det står i mina journaler! Det blev antecknat vid flera tillfällen, efter att jag blivit utflyttad från psykosmottagningen. De säger att min paranoia och de psykosliknande episoderna verkar vara en del av min autism.
|
4 maj 2013, 20:32 |
|
|
ragnevi
Medlem
|
De flesta människor har ingen aning om vad DSM är, än mindre att det kommer en ny version av den. Det har i DSM aldrig funnits en Damp-diagnos. Det finns ingen diagnos som heter ADD enligt DSM, ändå så ser jag i människors utredningar att det står i den fortlöpande texten som vänder sig till personen att de har dessa svårigheter. Bläddrar du bakåt i utredningen och kollar på diagnoskoderna så står det naturligtvis att personen har ADHD och DCD eller ADHD utan hyperaktivitetsstörning, samt kodnummer för DSM och ICD 10. I folkmun och hos kliniker kommer Asperger att leva kvar i många år till. Det blir lite som ordet "handikappad" som användes länge efter att det officiellt inte skulle användas. Det är inte så att jag känner mig kränkt om jag hör någon säga det om mig, däremot så vet jag att personen inte är insatt i ämnet. När jag får samma känsla kring Asperger så kommer jag sluta använda det som begrepp. Förövrigt så finns det redan en mängd tillstånd som påminner om Asperger, högfungerande autism, autistiska drag, PDD-NOS/genomgripande störning i utvecklingen utan närmare specifikation, ibland också beskrivet som autismspektrumtillstånd utan närmare specifikation. Det största problemet anser jag är att handläggare på kommunen som arbetar med exempelvis LSS inte förstår alla de här diagnoserna och inte ser till personens behov av insatser och därför ger avslag. Jag vet många med Asperger-diagnoser som är mer välfungerande i vardagen än personer som fått ADHD och autistiska drag, men den sista gruppen får nästan aldrig några omfattande insatser även om de är i behov av det.
|
15 maj 2013, 03:46 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Det var mycket välformulerat, ragnevi! Den bilden skriver jag under på. Har inte haft kraft att formulera det.
Det är gräsligt att det är så svårt för ADHD-diagnostiserade med autistiska drag att få den hjälp de behöver. Jag har hört detsamma från mina boendestöd. Det känns förfärligt orättvist. Det man kan hoppas på vartefter diagnoserna stuvas om är ju just att behoven skall vara det som styr. Tyvärr återstår ju den paradoxen att de med störst behov just p.g.a. sina svårigheter kan ha svårt att hävda sina behov på egen hand, ifall systemet runt dem fallerar. Det är sårbart.
|
15 maj 2013, 07:52 |
|
|
Zombie
Moderator
|
+1. Och välkommen hit! Och den här luckan i LSS gäller alla ADHD:are, med eller utan autistiska drag. Ovanpå det här godtycket i diagnosticeringen… Hörde när jag var nydiagnosticerad att det fanns proffs i branschen som arbetade för att fylla luckan. Undrar om de har tid eller råd efter ännu några års "besparingar". För politikerna handlar det väl framför allt om att de inte vill ha ännu högre kostnader när de i många kommuner redan gör allt de kan för att hålla tyst om LSS och avslå ansökningar för dem som redan får göra dem… Jo. Och för oss NPF:are att man dessutom måste göra allt på rätt sätt. Vad jag har sett på vuxenhab, neuropsyk och liknande finns det (i min kommun) en hel del vettiga enskilda i personalen, men insikten på system- och rutinnivå om NPF:ares behov är noll. På specialenheterna. Som visserligen delvis är bundna av central byråkrati, men det kan inte vara hela förklaringen.
|
15 maj 2013, 16:56 |
|
|
Debbido
Medlem
|
Hej igen!
Som realist/pessimist bekymrar jag mig inte över huruvida LSS-handläggarna kan göra en riktig individuell bedömning av en viss aspergare - om hjälpbehov föreligger eller ej. Om de ska göra en bedömning blir det avslag för det mesta, liksom på de övriga grupperna: psykiskt eller fysiskt funktionshindrade. Bara § 1 i LSS-lagen: hjärnskada eller autism har varit befriat från subjektiva värderingar. Funktionsnedsättningarna i § 2 och 3 ska vara "svåra, omfattande" o s v, men märkligt nog är de inte det förrän en person är totalförlamad från topp till tå. Är Du totalförlamad av din AS? Nähä? Ja, då ser framtiden mörk ut ...
Problemet med de stora kostnaderna för ökat antal personer med diagnos AS togs upp på radio för några år sedan. Då insåg jag att samhället skulle göra vad de kunde för att stoppa dessa kostnader. Det kommer ...
|
16 maj 2013, 18:17 |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|