När jag gick i mellanstadiet var det mestadels svenska elever där. Vi hade några invandrare från så kallade förberedelseklasser som var med på lektionerna ibland. Chilenare, Polacker bland annat. Och så en så kallad palestinier som hette Muhammed.
Jag reagerade inte nämnvärt på att de här människorna var i vår klass ibland. Tills en dag när vi skulle ha geografi eller vad det nu kallas, kartböcker å sådant. Då sade folk: Säg inte ordet Israel, Muhammed blir jättearg då, säg inte Israel!!. Minns inte om det rentav var så att klassföreståndaren sade det också.
Det blev jag skitförbannad för. Det stod ju Israel i kartboken, det finns inget jävla palestina! Jag hatar sådant där, liksom en person kommer in i en klass och då ska alla andra hålla reda på hans vanföreställningar, annars blir han arg? Tur att jag var mer eller mindre helt tyst för det mesta i skolan på den tiden. Men jag tänkte i mitt stilla sinne, palleballe palleballe palleballe. Och så röstade jag på Israel i schlagerfestivalen
. Israel finns visst.
Det var ju egentligen inte Muhammeds fel det där, utan läraren skulle ju ha ställt sig upp och sagt - här kallar vi det för Israel, och därmed basta!
På vilket sätt var det reko mot honom att vi andra förbjöds att kalla Israel för Israel?