Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
En och Ett 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg En och Ett
Kort beskrivning, varför heter det ett lejon och en tiger, en älg och ett rådjur :?:.
Det finns fler men det jag är ute efter är att varför är det så ologiskt???

29 april 2013, 08:31
Medlem
Inlägg Re: En och Ett
Jag håller med RJ om att det här är en frågeställning som kräver ett svar.

29 april 2013, 09:08
Medlem
en bil. Bilen. Det är en styck.

Men HUSEN, det är många.

29 april 2013, 09:14
Medlem
Ron Jeremy skrev:
Kort beskrivning, varför heter det ett lejon och en tiger, en älg och ett rådjur :?:.
Det finns fler men det jag är ute efter är att varför är det så ologiskt???

Nu ska vi se om jag förstått det hela rätt... Jag tänker skriva medan jag tänker, så det blir en direktöversättning från min tankeprocess, så att säga...

AOUÅ - Lika hård som stenen grå

EIYÄÖ - Lika mjuk som nyfallen snö

I mitt huvud är "t" hårdare än "n" ("ett" och "en"), så då borde det spela roll då... Kanske...

Om man förutsätter att ett ord med fler än en vokal baserar en/ett-valet på den sista vokalen i ordet så stämmer faktiskt mitt tankesätt, åtminstone med ovanstående djur.

Ett lejOOOOOOOn

En tigEEEEEEEr

En Älg

Ett rådjUUUUUUUr

Vi fyller på med mer!

En öl

En katt..... FAN!!!!!! KNULLA EN HÄST!!!!! (YES!!!!! "häst" stämde iaf!!!!!!)

"Träd" stämmer inte heller... Har det att göra med låneord, eller vad fan är det som händer? *Sheyens huvud exploderar*

29 april 2013, 09:24
Medlem
Fast det kan ju ha att göra med att man kanske inte kan böja "katt" och "träd" på riktigt samma sätt, så det måste anpassas lite..... *funderar*

Måste kissa! Det går inte att tänka ordentligt när man har en full urinblåsa! BRB!

29 april 2013, 09:27
Medlem
Två konsonanter efter den ensamma vokalen? Kan det ha någon koppling?

En huND

En kaTT

Men ord som "en mus" då?

29 april 2013, 09:50
Medlem
En rädd tiger.
Ett.. öh rätt lejon!

29 april 2013, 15:46
Moderator
*mumlar något om förmodade urindoeuropeiska uppfattningar om vad som var besjälat (den > han/hon) eller inte (det), och individuellt (han) eller kollektivt/abstrakt (hon), men är inget medium…*

I vissa fall har vi också senare genusbyten som har rört till det, men knappast på rent fonetiska grunder som konsonantlängd eller -mängd efter vokal.

29 april 2013, 15:54
Medlem
:03: My thinking box is hurting!

29 april 2013, 15:58
Moderator
A first step to thinking outside the box? *blåser på det onda* That's why you should read many boox. ;)

Fast tro det eller ej, jag vet hur det kan vara för en aspigt konkret tänkare i en värld man ännu inte är så bekant med. Och hur dum man kan känna sig…

29 april 2013, 16:43
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.