Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Vilken frekvens har färgen lila? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Vilken frekvens har färgen lila?
Bild


29 april 2013, 15:09
Moderator
Inlägg Re: Vilken frekvens har färgen lila?
"Rött, orange, gult, grönt, blått, indigo, violett" lyder ju den gamla ramsan. I minskande våglängd och ökande frekvens, vad jag har för mig. Så hög frekvens i alla fall?

Fast jag har alltid tyckt det är egendomligt hur en rak orm kan bita sig i svansen sådär. Lila ser ju ut som blått + rött. Men i själva verket kommer ultraviolett bortom lila och infrarött bortom rött. Hur skulle de se ut, om vi såg dem på samma vis som vi ser de färger vi ser? Om det finns något "samma vis" – eller hur godtycklig är vår färguppfattning i förhållande till de där fotonvågorna? Beror det på den att lila ser ut att gå tillbaka mot rött, eller är det faktiskt någon egenskap hos vågorna, eller bottnar det i vår tolkning av en sådan egenskap?


29 april 2013, 15:32
Medlem
Inlägg Re: Vilken frekvens har färgen lila?
Ingen. Den är en kombination av röd och blå. Det finns inget monokromatiskt lila ljus. http://en.wikipedia.org/wiki/Spectral_color


29 april 2013, 15:36
Moderator
Inlägg Re: Vilken frekvens har färgen lila?
Purpurskalan kände jag inte till, eller att det fanns en ledd till i färgdiagrammet. Hur jag nu har lyckats missa det. :?

Men klickar man vidare på länkarna i artikeln (för vad det nu är värt på Wikipedia) så tycks det bero på vilka nyanser lila man menar om det är en spektral- eller kombinationsfärg. I så fall kvarstår min undran om det rödblå intrycket. :?


29 april 2013, 16:25
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 


Som gäst saknar du privilegier.

cron