Ny tråd Svara på tråd  [ 92 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10  Nästa
4 April: Topless Jihad day 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: 4 April: Topless Jihad day
Å andra sidan kan det ju vara precis som Bjereld säger senare i inlägget, även om han möjligen inte gav en fullt rättvisande bild av de där artiklarna: att Omar Mustafa ville dra organisationen i progressiv riktning. Och i så fall kan man ju undra vilken utveckling man verkar för i islam. För islam lär inte försvinna. Som om man finge en bättre polis eller socialtjänst genom att försöka få de mänskligaste där att sluta "för att en bra människa inte kan/bör jobba i ett sånt system".


15 april 2013, 00:43
Medlem
Inlägg Re: 4 April: Topless Jihad day
Här är deras artiklar. Det är kända företrädare för muslimska brödraskapet, bland annat grundaren Hassan Albanna. Det borde finnas mer progressiva muslimska rörelser att välja på i Sverige, finns väl nästan tio olika förbund.


15 april 2013, 00:51
Moderator
Inlägg Re: 4 April: Topless Jihad day
Glömde du länken?

Jag råkade stöta på en artikel som stöder tesen att Mustafa är skum, för vad den är värd.
http://www.newsmill.se/artikel/2012/06/05/partiernas-flathet-mot-fundamentalisterna-beror-p-r-stmaximering
Hur som helst påpekar den också en självklarhet som jag är i gott sällskap när jag i mina miniatyrsammanhang har försökt påpeka för extremister som då har blivit gränslöst upprörda över min fräckhet (nämligen att extremism föder extremism, hot oförsonlighet, krigshets krigshets och så vidare):
Carina Hägg skrev:
Det är svårt att förstå de politiska partiernas flathet inför så uppenbara brott mot samhällets grundläggande normer. I en artikel på DN-debatt den 17 november 2009 gav Nalin Pekgul en möjlig förklaring som är värd att fundera på även idag. ”Efter den 11 september 2001 förstärktes fördomarna mot muslimer och extremisterna fick ökat gehör för sina åsikter framför allt bland de unga muslimerna. För vanliga muslimer blev situationen mycket besvärlig. Risken att bli diskriminerad ökade i och med islamofobins utbredning samtidigt som fanatikerna paradoxalt nog lämnades mer i fred i sina försök att förtrycka andra muslimer därför att samhällets representanter var rädda att uppfattas som islamofober.”


15 april 2013, 02:46
Moderator
Inlägg Re: 4 April: Topless Jihad day
Inte heller beträffande vad vi numera anständigtvis inser är grundläggande mänskliga rättigheter som homosexuellas eller kvinnors fulla mänsklighet (och de inte fullt lika lätt insedda praktiska konsekvenserna av den) är saken alldeles enkel.

Om vi har att göra med folk som har bakgrund i, i det avseendet, primitivare delar av världen (vilket inte i sig har med tro att göra, för den värld vi kallar "muslimsk" är faktiskt också kristen och diverse annat, och homofobi och grov sexism på högsta ort behöver vi bara gå till Ryssland, Polen eller Litauen för att finna), så kan valet i vissa lägen komma att stå mellan att hjälpa jämförelsevis framåtsträvande krafter eller att hjälpa de bakåtsträvande genom att inte hjälpa de framåtsträvande, därför att vi inte anser de senare framåtsträvande nog. Vilket vi alla kan få komma att sota för senare.

Och det ska då balanseras mot behovet att kunna hjälpa även dem som drabbas av de jämförelsevis framåtsträvandes förtryck i deras egna led.

Nu är jag alltså inte insatt i fallet Omar Mustafa osv. Men om inte problemet skulle vara aktuellt där så nog är det det på andra håll.


15 april 2013, 19:34
Moderator
Inlägg Re: 4 April: Topless Jihad day
Nalin Pekgul i Mustafafrågan:
http://www.dn.se/debatt/mustafa-representerar-inte-sveriges-muslimer

Jag skulle inte vilja vara (kulturell eller troende) muslim om det är sant att islamister håller på att ta över rollen att representera islam även i den någorlunda sansade delens av omvärlden ögon. Det kan det bli en snabb ond spiral av.


18 april 2013, 03:14
Moderator
Inlägg Re: 4 April: Topless Jihad day
… och vi får också (än en gång) svart på vitt på att det finns olika riktningar inom islam. Mot alla till höger och vänster som hävdar att islam är lika med islamism och därmed hjälper till att låsa fast unga muslimer i den föreställningen, och samtidigt även i föreställningen att kulturellt kristna vill ens utplåning och inte går att tala med, så att det så småningom kanske blir så. Och mot dem till vänster som indirekt stöder islamismen genom att, i rädsla för islamofobi eller kulturimperialism, gå på dess anspråk på att representera alla muslimer – som om just muslimer vore någon annan sämre _ras_ där ingen kunde uppskatta mänskliga fri- och rättigheter.


18 april 2013, 03:25
Medlem
Inlägg Re: 4 April: Topless Jihad day
Två artiklar som skribenterna utger sig för att vara imam:
http://www.newsmill.se/artikel/2013/04/14/imam-ntligen-har-s-f-rst-tt-att-islamiska-f-rbundet-r-fundamentalister
http://www.newsmill.se/artikel/2013/04/15/imam-det-r-skillnad-p-att-vara-muslim-och-att-vara-islamist

Och en ifrån en fd riksdagsledamot:
http://www.dn.se/debatt/mustafa-representerar-inte-sveriges-muslimer


19 april 2013, 23:52
Medlem
Inlägg Re: 4 April: Topless Jihad day
Zombie skrev:
Glömde du länken?


ja. http://web.archive.org/web/20120806005821/http://www.islamiskaforbundet.se/sv/index.php?option=com_articles


20 april 2013, 00:04
Moderator
Inlägg Re: 4 April: Topless Jihad day
Belysande intervju med Nalin Pekgul efter den DN-artikel både jag och Ufo länkade till.
- För mig är det en politisk sak men också en personlig. Jag besökte mina gamla hemtrakter i Kurdistan nyligen och min dotter ville gå till den affär jag brukade gå till när jag var liten. En av våra kusiner protesterade och sa att kvinnor kan inte gå till centrum för det är skamligt. När jag irriterat frågat frågar vad har fått det ifrån förklarar andra släktingar att det här är en rest kvar från en tid då fundamentalisterna var starka på 90-talet. Vi gick naturligtvis ut, till ett centrum som liknar det här i Tensta och min kusin hade ju rätt. Det finns inte längre några kvinnor där. Min mormor handlade där när jag var liten men nu kan kvinnorna inte röra sig fritt.

- Det kurdiska samhället präglas numera av religionen på ett sätt som var okänt när jag bodde där som barn på 1970-talet. Islamiströrelsen växte sig stark under 1990-talet genom sina militanta metoder. En kvinna som gick ut barbent riskerade att få ett rakblad skjutet på benet av män som utsett sig själva till moralens väktare.

-Jag ser exakt samma sak hända i Tensta och Rinkeby. Kvinnor sitter inte längre på kaffeer. Fler och fler har slöja och de rör sig inte i centrum på samma sätt som tidigare. I Rinkeby är så tomt på kvinnor i att affärerna att till och med de lokala handlarna har klagat eftersom de förlorar många sina kunder.

- Om man inte har slöja kan man bli bespottad eller ifrågasatt. Ofta säger de till de manliga släktingarna. Att ha jeans som muslimsk kvinna anses omoraliskt.

- Den här utvecklingen drivs framförallt av de unga, som har haft sina tonår efter 11/9. De är mycket mer radikala och deras rörelse är mycket mer aggressiv, men också framgångsrik. Och det finns en aningslöshet. I muslimska länder pågår en ständig debatt om islamismen och islamister är ofta illa sedda. Hemma i Kurdistan är det värsta som kan hända att ens son går med i en islamistisk grupp. Det är ungefär som om svenska pojkar går med i nazisterna eller SD, det är en katastrof för familjerna. Men i Sverige har islamisterna kommit att uppfattas som vilka troende muslimer som helst och på ett mycket olyckligt sätt accepterats av det svenska politiska och mediala etablissemanget. Ibland så till den grad att de tillåts att representera alla muslimer i Sverige. De kan också konsten att anklaga alla för att vara islamofober och att ingen tar kampen utom de själva. Men det är inte sant. Vi är många som bekämpar islamofobin. Omar Mustafa skrev tidigare på Newsmill att när Fp gav pris till Ayan Hirsi Ali blev det ingen debatt men han glömmer nogsamt att det var just vad det blev. Vi var många som var mycket kritiska. Jag var en av dem som skrev och hade en debatt med fp-ledaren Lars Leijonborg. Islamisternas strategi är att utmåla kritik mot islamism som islamofobi för att därigenom göra sig själva till muslimernas beskyddare.

Frågan är som sagt vilken sida man står på: den som driver ännu fler muslimer i fundamentalisternas armar eller den som ger motbilder mot västerlandet som en hotfull och självklart övermäktig kolonialmakt och kommer med morötter, inte bara piska. Människans dåliga empati igen: hur tror egentligen islamofoberna att folk från ställen som har varit utsatta för västs kolonialism uppfattar väst? Och hur tror de att de själva skulle uppfatta demokrati och mänskliga rättigheter om de levde i en kultur som aldrig har haft det och där väst, som tror sig stå för de idealen bara för att de tillerkänner sina egna dem, alltid har utgjort och fortfarande utgör ett djävligt allvarligt hot?

Där någon reklam för mänskliga rättigheter och demokrati väl går igenom, på grund av en inhemsk elit som är stark nog, kan vi se att muslimer vill ha dem precis som alla andra människor.

Också imamartiklarna var intressanta. Bör vara ännu intressantare för den som är normalt obildad om islams mångfald.
Omar Mustafa skriver i Aftonbladet att den socialdemokratiska partiledningen sänder en skrämmande signal till muslimer när de uppmanar honom att lämna partistyrelsen.

Jag tolkar det som att han uppfattar sig själv som en företrädare för alla Sveriges muslimer.

Men Mustafa är en självutnämnd företrädare för muslimer. Vi har inte valt honom.

Jag vågar påstå att en majoritet av Sveriges muslimer känner större förtroende för socialdemokratin utan Mustafa i ledningen.

Självklart har alla rätt att göra anspråk om att de är sanna representanter av sin religion. Men detta anspråk förlorar vikt om man samtidigt har anknytningar till en politisk rörelse som är bunden till sina ideologier. Nu tror säkert alla läsare att jag menar att Omar Mustafa inte både kan vara muslim och Socialdemokrat, men det är inte vad jag har i åtanke. Jag anser att man inte kan vara både muslim och islamist. Man kan inte säga sig följa islams lära samtidigt som man förespråkar det Muslimska Brödraskapets ideologi. En muslim kan inte försvara ett tankesätt där exempelvis intolerans mot andra människor förekommer.

Paradoxalt nog anser jag att islams lära är mer förenlig med västerländska politiska värderingar än vad den är med politiken som bedrivs i muslimska länder (jag använder här ordet politiska värderingar då jag anser att de inte alltid tillämpas, särskilt inte i västerländska länders utrikespolitik). Det är bland annat därför som många muslimska länder försöker införa den västerländska demokratin.

Islam står för absolut rättvisa. Varje individ, varje grupp och varje land ska behandlas enligt deras behov, och även belönas och vedergällas i enlighet med deras handlingar. När samhället kräver rättvisa spelar religions- och nationstillhörighet ingen roll längre. Alla ska förena sig för att antingen belöna den som handlar vär, eller bestraffa den som handlar orättvist.


Ursäkta långa citat. Orkar inte vara raffinerad.


20 april 2013, 01:12
Moderator
Inlägg Re: 4 April: Topless Jihad day
Märk särskilt det här som Pekgul säger:
Nalin Pekgul i PM Nilssons intervju skrev:
Och det finns en aningslöshet. I muslimska länder pågår en ständig debatt om islamismen och islamister är ofta illa sedda. Hemma i Kurdistan är det värsta som kan hända att ens son går med i en islamistisk grupp. Det är ungefär som om svenska pojkar går med i nazisterna eller SD, det är en katastrof för familjerna. Men i Sverige har islamisterna kommit att uppfattas som vilka troende muslimer som helst och på ett mycket olyckligt sätt accepterats av det svenska politiska och mediala etablissemanget. Ibland så till den grad att de tillåts att representera alla muslimer i Sverige. De kan också konsten att anklaga alla för att vara islamofober och att ingen tar kampen utom de själva. Men det är inte sant. Vi är många som bekämpar islamofobin.

Det hon inte nämner är ju de riktiga islamofobernas – SD:s & co:s – bidrag till den här radikaliseringen. Polariseringen. Hur de stänger dörrarna för de muslimer som annars skulle ha blivit sansade och demokratiska; ger bilden att vårt samhälle inte har plats för muslimer, och att de därför måste beväpna sig och gräva skyttegravar de också.

Och även hon ger en glimt av mångfalden inom islam:
Nalin Pekgul i PM Nilssons intervju skrev:
- Jag är själv troende och kommer från en mycket religiös släkt. Vi har varit imamer sedan 1600-talet. Islam är en självklar del av mitt liv. Islamisterna är något helt annat. De utgör en politisk rörelse som vill omdana samhället efter sina tolkningar av islam. Deras mål är att muslimer i Sverige ska leva i ett parallellt samhälle med egna skolor, egna vårdcentraler, egen äktenskapslagstiftning, egen arvsrätt och en total underordning av kvinnan.

Den mångfald som ännu finns även här i Sverige. Men kanske är borta med nästa generation ungdomar som har vuxit upp under hot?


20 april 2013, 01:26
Ny tråd Svara på tråd  [ 92 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.