Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
replikatorn i StarTrek, databas - professor behöver hjälp 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg replikatorn i StarTrek, databas - professor behöver hjälp
En professor jag är bekant med håller på med en filosofisk artikel om "cultured meat" och vill dra paralleller till replikatorn i Star Trek. Han har varit inne i Star Trek Database men känner sig vad jag förstår inte helt hundra på att han fattat. Han behöver med andra ord hjälp av kvalificerade nördar. Någon som kan ge tips om relevanta sekvenser eller kul kuriosa?

15 april 2013, 11:49
Moderator
Inlägg Re: replikatorn i StarTrek, databas - professor behöver hjälp
Andra relevanta sci fi-referenser är tydligen lika välkomna. Personligen känner jag att mitt nörd cred naggats en smula i kanten då jag inte på rak arm kan haspla ur mig något matnyttigt. :?

Tänkte att jag åtminstone kunde få lite nörd cred by proxy genom att leverera tips från mina särskilda nördkällor... eller nå't.

15 april 2013, 12:48
Medlem
Jag är inte tillräckligt kvalificerad på området, men detta är en mycket intressant diskussion. :10: Jag hugger beredvilligt på betet:

Om jag inte minns fel är replikatorn en av de saker som stängs av först när det är ont om energi, eftersom den är ganska resurskrävande.

Replikatorn kan tillverka det mesta; den kan till och med (fås att?) tillverka det förbjudna Romulan Ale (jag minns emellertid inte omständigheterna kring detta).

En av besättningen i Star Trek: Voyager är känd för att undvika replikatorer, eftersom han tycker att replikerad mat inte är "riktig" mat, vilket också har medfört att han utsatt den övriga besättningen för sina kokkonster och privata förråd av ingredienser - anpassade för hans egna smaklökar, vilka skiljer sig en smula från hans gästers.

Källor ges när jag fått betalt. ;)
Läs: Jag är inte tillräckligt insatt för att kunna ange några källor.

15 april 2013, 12:57
Moderator
Mm mm... :ugeek: *nickar igenkännande och drar mig i det virtuella skägget*

Diskussionen om att det inte är "riktig" mat återfinns ju i diskussionen kring odlat kött. Men är det någon som minns närmare om den retoriken utvecklas till någon högre nivå? Och återges någonsin tekniska detaljer kring replikeringen? Förekommer någon diskussion om etiska implikationer?

15 april 2013, 13:06
Moderator
Åh, vad sugen jag blev på att köpa alla serierna nu då!

15 april 2013, 13:11
Medlem
Professorn får väl bänka sig med en bunt DVD-skivor och ett anteckningsblock...

Incognita skrev:
Åh, vad sugen jag blev på att köpa alla serierna nu då!

+1 Särskilt DS9, som jag fortfarande inte sett ett enda avsnitt av.

15 april 2013, 13:15
Moderator
Jag såg lösryckta avsnitt ur den när det begav sig men fattade aldrig riktigt hur den förhöll sig till de andra serierna. I minnet är den bara ett blurr. Lite pinsamt, faktiskt. Borde åtgärdas. Definitivt.

15 april 2013, 13:19
Medlem
Replikatorn fungerar väl på ungefär samma sätt som teleportern, förutom att den skapar partiklarna istället för att bara sätta ihop redan existerande partiklar. Vad grundmaterialet är vet jag inte, men troligen är det (enbart?) energi.

15 april 2013, 13:22
Moderator
Wikipedia hade en hel del att komma med:

http://en.wikipedia.org/wiki/Replicator_(Star_Trek)

Lat professor! :roll:

Schueberird skrev:
Replikatorn fungerar väl på ungefär samma sätt som teleportern, förutom att den skapar partiklarna istället för att bara sätta ihop redan existerande partiklar. Vad grundmaterialet är vet jag inte, men troligen är det (enbart?) energi.

Nja, till skillnad från teleportören, som fungerar på kvantnivå, så återskapar replikatorn föda och föremål på molekylär nivå. Grundmaterialet söker rymdskeppet upp i nebulosor rika på materia.

15 april 2013, 13:32
Medlem
Replikatorn sätter alltså ihop redan existerande partiklar på andra sätt!?

15 april 2013, 13:45
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.