Re: Den nya autocensuren som Admin infört!?
Moderator:
Och hur visar sig forumfunktionärernas "vänstervridenhet" och "kosmopolitism"
i forumets skötsel?
Att vi censurerar sådant som hets mot folkgrupp och kränkningar av andras nät-irl-barriär har inte med den saken att göra: den frågan avgörs redan på stadiet att undvika den sorts särkultur för bara de mest hårdhudade som annars tenderar att uppstå på nätet, hålla sig på rätt sida lagen och sörja för forumets fortbestånd.
Annars har vi förstås forumfunktionärernas nätpersonor när vi skriver
i egenskap av medlemmar. Det är förstås svårt att helt bortse från att det rör sig om samma personer i båda funktionerna, även om det ju kan vara idé att försöka skilja mellan sitt eget subjektiva intryck och det vi faktiskt gör eller inte gör i respektive funktion.
Men nu tillträdde vi moddar, som brukligt även på andra fora, under förutsättningen att vi kunde behålla vår aktivitet som medlemmar – kanske med en liten gnutta extra pli som är svår att undvika. Just här, vad jag förstår, låg det till och med i Admins idé med att ha så litet regler som möjligt, att moderatorerna i stället är med och skapar en bra stämning genom sitt uppträdande som medlemmar. (Bra stämning ytterst i Admins tycke förstås; men på det här stället får även andra säga sitt och det övervägs.)
Där kan man förstås diskutera skilda konton för modd- och medlemsinlägg. Det har också gjorts här någonstans. Mot det kan sägas att det kanske skulle försvaga den nämnda idén; hur som helst blir det mindre genomskinligt vilka som är moddar och det blir bökigt att logga in och ut på två konton. Orimligt bökigt för undertecknad i varje fall. I stället har vi moddrutor, se till exempel näst överst i det här inlägget.
Eller, vad jag såhär snabbt kan tänka mig, kan man (öppet eller för sig själv) försöka svara på den fråga jag inledde med och se vad som händer. Kanske kan man fundera över det där med att ingen är perfekt och grunna på vad som överväger av för- och nackdelar hos de nuvarande funktionärerna eller hos andra man kan tänka sig. Det är också fritt att (öppet eller för Admin) föreslå andra moddar som man anser skulle modda mer neutralt eller högervridet-och-hemodlat, kanske någon som bara moddar och aldrig skriver annars. Helst sådana som har sagt att de ställer upp förstås.