Ny tråd Svara på tråd  [ 92 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 10  Nästa
4 April: Topless Jihad day 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: 4 April: Topless Jihad day
Ufo skrev:
Men det är märkligt att många "vänster"-sajter bemöter det här med tystnad, medan "höger"-sajter hyllar fenomenet.

Att de som står för förtryck skall hylla en frigörelseprocess, medan de som står för frihet vänder ryggen till. :01:

Orkar inte kolla själv, men om det är sant så verkar det ju självmål. Inte bra på en fläck.

Kan det ha med Femens historia att göra? Har de högeranknytning på något sätt? Orkar själv inte kolla det heller. Annars kan man ju undra om det kan vara tafatthet att hantera något som så lätt kan se ut som det vanliga missbruket av kvinnokroppen, eller den vanliga sortens kommersiella och narcissistiska jippon i stärsta allmänhet, eller något. En viss sorts politiskt korrekt högerfolk skulle naturligtvis säga att vänstern hellre håller på totalitära islamister än riskerar att framstå som rasistisk, men det blir i det här fallet ohållbart redan på grund av den arabiska medverkan i protesterna.


8 april 2013, 14:51
Medlem
Inlägg Re: 4 April: Topless Jihad day
Det är ett vanligt problem numera att vänstern bryr sig mer om vem som säger nåt än om vad de säger. Tydligt nu i dagarna gällande homofientliga uttalanden från Omar Mustafa. Det mesta kritiken mot honom var dock uppdiktad eller ovidkommande, men homofientligheten var glasklar. Postmodernisterna är så fanatiskt fixerade vid att krossa den gamla hederliga moderniteten att de allierar sig med de reaktionära religiösa. Man skulle kunna tro hela postmodernismen är en katolsk konspiration...


14 april 2013, 01:30
Moderator
Inlägg Re: 4 April: Topless Jihad day
Beror väl på vilken "vänster" man talar om också. Det kan ju bland annat vara skillnad på den som släpps fram i de stora massmedia och den som lever sina liv på andra håll. Alla gör väl inte heller den svartvita åtskillnad mellan "modern" och "postmodern" som du gör eller hyllar "moderniteten" så okritiskt…

Om Omar Mustafa är det väl inte bara homofobi, utan också att han har varit? är? ordförande för en organisation som i sina stadgar kräver olika legal status för män och kvinnor. Om den dagspress jag har läst har rätt, ska sägas. Men om den har det borde han väl inte ha någon högre post någonsin i ett politiskt parti som inte förespråkar just de sakerna, såvida han inte ger trovärdiga tecken på att han på allvar har ändrat åsikt. Att vara med i en organisation man inte till alla delar stödjer är en sak, men det här gäller dels inte vilka delar som helst, dels har han varit ordförande.

Det är också tråkigt att svenskarnas bild av muslimer nu i än högre grad kommer att präglas av en sådan organisation. Med "svenskar" menar jag då även unga formbara muslimer.


14 april 2013, 01:40
Medlem
Inlägg Re: 4 April: Topless Jihad day
Ja man undrar hur historien med Omar Mustafa kommer påverka nästa val.


14 april 2013, 01:45
Medlem
Inlägg Re: 4 April: Topless Jihad day
En skrämmande sak är att det ens funnits en intern debatt i S om homoäktenskap, borde varit en självklarhet som inte behöver debatteras. Äktenskapsinstitutionen i sig kan förstås ifrågasättas men när den finns är det en obestridlig självklarhet att den inte ska innehålla några traditionalistiska begränsningar. Folk födda före 1980 förefaller vara en annan djurart ibland...


14 april 2013, 09:14
Medlem
Inlägg Re: 4 April: Topless Jihad day
FEMEN igen då. Både revolution och nakenhet är kommersiellt gångbart så det var bara en tidsfråga innan detta kapades av kapitalet: http://www.facebook.com/media/set/?set=a.509898679078003.1073741848.128165263918015&type=1. Har ej hittat bilderna utanför facebook. Det är iaf smyckesreklam där det är ett sånt där femenupplopp, så står det luxury riot. Jag tycker det verkar skumt.


14 april 2013, 17:53
Moderator
Inlägg Re: 4 April: Topless Jihad day
Det jag läste om Omar Mustafa i dagspressen kan mycket riktigt ha varit felaktigt eller vinklat, att döma av Ulf Bjereld som Yetin länkar till i annan tråd.

Men om nu det i huvudsak skulle stämma, får man väl räkna med att den offentliga sanningen kommer att förbli att Omar Mustafa, Islamiska förbundet och sossarna är skumma figurer på grund av det här. Det är ju den versionen som stämmer med tidsandan och med vad yngre i allmänhet möter och betraktar som häftigt.

Om, säger om, undrar jag då vilka som planterade detta och i vilket intresse.


14 april 2013, 23:41
Moderator
Inlägg Re: 4 April: Topless Jihad day
Ett exempel:
I väldigt många medier återgavs också påståendet att Islamiska förbundet hade en särskild "familjestadga", som bland annat föreskrev att män och kvinnor skulle ha olika legala rättigheter. Påståendet är vad jag kan förstå rent nonsens. Uppgiften åberopades av socialdemokraten Vivianne Macdisi i en artikel på Newsmill och fick stor spridning. Ingen svensk journalist har vad jag sett kontrollerat uppgiften, utan oreflekterat och måhända fördomsfullt tagit den som en sanning. Själv tyckte jag det hela lät lite konstigt så jag googlade runt lite grand och kunde snabbt konstatera följande: Texten lades ut på Islamiska förbundets hemsida i april 2009 tillsammans med en stor mängd andra texter under rubriken "Översatta artiklar". Texterna hade det gemensamt att de innebar olika teologiska tolkningar av Islam i olika sammanhag. Men i svenska media beskrevs den okritiskt som Islamiska förbundets "stadga".

En artikel från utomstående håll, som man lägger in i en samling med sådana av olika tendenser, riskerar man alltså att få tolkad som en del av sina stadgar? Om man är en organisation som tillräckligt många i det etablerade samhället redan har ett ont öga till?

Inlägget får mig också att undra om man möjligen numera kan kalla sossarna (i sitt dominerande toppskikt) för antimuslimska. Precis som kampanjandet mot Mona Sahlin (vad man än må tycka om henne i och för sig) visade det antijämställda ansiktet hos dem. Även om det var vanlig sjaskig maktkamp i fallet Sahlin och kan vara det här med säger det ju något vilka medel man för den med.


14 april 2013, 23:55
Medlem
Inlägg Re: 4 April: Topless Jihad day
Det var dock till övervägande del artiklar skrivna av folk i muslimska brödraskapet, inga bögimamer direkt. Så den där artikeln var ganska representativ.


15 april 2013, 00:07
Moderator
Inlägg Re: 4 April: Topless Jihad day
Om det är sant så låter det ju skumt.


15 april 2013, 00:15
Ny tråd Svara på tråd  [ 92 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 10  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.