Ny tråd Svara på tråd  [ 72 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Nästa
Den nya autocensuren som Admin infört!? 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Den nya autocensuren som Admin infört!?
Zirre skrev:
Neeeeeeeger syftar på hudfärgen svart som i andra språk tex heter negro.

Det finns en belastande historia som gör att ordet upplevs som grovt kränkande.

Men autocensur... låt oss säga att vi var rätt trötta en natt och blev lite fulla i fan. Erkänn att det var liiiiiiite kul...? :11:

12 april 2013, 18:33
Moderator
Hrrm… man kan väl också säga att det åtminstone i delar av personalen fanns en misstanke att alla kanske inte skulle uppfatta det som ett skämt och att en del kunde börja undra om de kunde lita på forumet längre.

12 april 2013, 19:09
Medlem
Incognita skrev:
Zirre skrev:
Neeeeeeeger syftar på hudfärgen svart som i andra språk tex heter negro.

Men autocensur... låt oss säga att vi var rätt trötta en natt och blev lite fulla i fan. Erkänn att det var liiiiiiite kul...? :11:

Förstår inte hur du menar.
:?:

12 april 2013, 19:12
Moderator
Incognita skrev:

På det här kan jag väl i korthet dra litet historia.

Ja, ordet kommer av det latinska ordet niger för "svart", som finns kvar i diverse dotterspråk (romanska språk) i den betydelsen (negro, nero, noir…).

På bland annat svenska har det senare kommit att beteckna en person med ursprung i Afrika söder om Sahara eller med sådan hudfärg som folk brukar ha där. Länge var det i svenskan ett förhållandevis neutralt ord. I Sverige, Finland eller Svenskestland fanns inte den storskaliga organiserade rasism mot svarta, inbyggd i själva samhällsstrukturen, som fanns i bland annat USA. Även om det kanske inte berodde på mer än att här knappt fanns några afrikaner – för rasismen som sådan var ju på modet här också, när den var på modet i resten av Europa, och romer och resande såg man ner på.

Men sedan dess har ordet alltmer kommit att förknippas med det USA:iska ordet nigger, som är det klassiska skällsordet i USA:s sydstater. Hur svarta har behandlats där är inget man sover gott om natten ifall man försöker förstå. Den sammankopplingen beror troligen på ljudlikheten; en korrektare parallell skulle ha varit med det mer neutrala negro. Det misstaget kan man beklaga hur mycket man vill, men så har det blivit.

Dessutom har även ordet negro kommit att få en nedsättande laddning i engelskan, varför man undviker även det numera. Hur som helst, svarta människor brukar veta inpå bara skinnet hur det känns att bli nedvärderad för neutrala egenskaper som man inte rår för, och de brukar ta illa upp över att bli kallade… "socker".

Och att ord ändrar betydelse med tiden är helt normalt – för litet mer "betydelsetäta" ord än sådana som jag och och är det faktiskt mer regel än undantag. Så det är inget man kan bortse från. Det finns ingenting sådant som en "rätt" betydelse bara för att det var det ordet betydde för flera hundra år sedan. Ingen av oss skulle kunna skriva som vi gör ifall vi hävdade den principen i fråga om några andra ord. Av den anledningen är det också poänglöst att försöka hävda att "n.e.g.e.r" borde gå an bara för att "svart" gör det.

12 april 2013, 19:37
Moderator
Schueberird skrev:
Om det är permanent, då är det fan sista spiken i kistan för det här forumet.

"Sista spiken": innebär det att du har spikar sedan förut att hamra in?

12 april 2013, 19:57
Medlem
Ja nu är det sista lilla nöjet ur livet borta när man inte ens får använda nedsättande benämningar längre. Vad finns det kvar att leva för? Hur ska morgondagens barn någonsin kunna leva med denna förlust?

12 april 2013, 22:53
Medlem
Jag brukar gömma mig i en ljudisolerad garderob ibland och skrika alla förbjudna ord för full hals och sedan går jag ut i livet igen som den vanligt banala (banal på ett alldeles normalt sätt alltså) och mycket välanpassade människa som jag är.

böbla :)

12 april 2013, 23:12
Medlem
Jag skyller på Tourettes om någon undrar.

12 april 2013, 23:22
Medlem
Jag skyller på att jag inte gillar censur.

12 april 2013, 23:37
Medlem
Zombie skrev:
Schueberird skrev:
Om det är permanent, då är det fan sista spiken i kistan för det här forumet.

"Sista spiken": innebär det att du har spikar sedan förut att hamra in?

Det är en allmän känsla svår att beskriva.

12 april 2013, 23:40
Ny tråd Svara på tråd  [ 72 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.