Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
aggressionsproblem i sin personlighet, typ Aspbergers... 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg aggressionsproblem i sin personlighet, typ Aspbergers...
Har de dessutom aggressionsproblem i sin personlighet, typ ADHD eller Aspbergers, då är det klippt.

http://www.nt.se/norrkoping/artikel.aspx?articleid=5912721

29 mars 2010, 20:06
Medlem
Inlägg Re: aggressionsproblem i sin personlighet, typ Aspbergers...
Någon som mailat skribenten och meddelat stavningsfelet?

I övrigt kan man väl bara skaka på huvudet. Det har förekommit många liknande artiklar på sistone.

30 mars 2010, 09:13
Medlem
Jag tyckte det var en fin artikel som belyste drogproblematiken på ett vettigt sätt.

När skall utvecklingstörda aspies lära sig att läsa innehållet i en text utan att haka upp sig på ett felstavat ord?

Jajust det vi kan ju inte se helheten :roll:

30 mars 2010, 13:23
Medlem
Jag hänger upp mig på att man kallar asperger och adhd för aggressionsproblem.

Det ger mig aggressionsproblem. :)

30 mars 2010, 13:25
Medlem
Savanten Svante skrev:

Vilka studier kan du hänvisa till att han har fel?
Det dräller om studier som visar att adhd och asperger ger problem vid sociala interaktioner.
Aggressionsproblem är vanligt hos aspergare men främst hos adhd:are så vad är problemet?

30 mars 2010, 13:35
Medlem
Jag ogillar bara när tidningar har onödiga stavfel, oavsett.

Och att det funnits många liknande artiklar den senaste tiden är ju bara fakta.

Jag kommenterade varken att den var bra eller dålig....

Ufo skrev:
Jag tyckte det var en fin artikel som belyste drogproblematiken på ett vettigt sätt.

När skall utvecklingstörda aspies lära sig att läsa innehållet i en text utan att haka upp sig på ett felstavat ord?

Jajust det vi kan ju inte se helheten :roll:

Jag tycker att din kommentar om utvecklingstörda aspies var lite att ta i, men den reaktionen väntade du dig säkert. Jag menar att de flesta som missförstår eller övertolkar dessa artiklar är "vanliga, normala" personer som aldrig har träffat eller nu kommer att vilja träffa personer med ADHD och/eller aspergers.

:|

31 mars 2010, 09:10
Medlem
Borderline skrev:
Jag tycker att din kommentar om utvecklingstörda aspies var lite att ta i,
Jag är bara så trött på att det hela tiden skall klagas på hur det stavas utan en tanke på vad som står i artiklarna.
Lite olyckligt att du kom emellan där. Det var svanten som jag riktade mig mot.

31 mars 2010, 19:59
Moderator
Ufo skrev:
Savanten Svante skrev:

Vilka studier kan du hänvisa till att han har fel?
Det dräller om studier som visar att adhd och asperger ger problem vid sociala interaktioner.
Aggressionsproblem är vanligt hos aspergare men främst hos adhd:are så vad är problemet?

Det är skillnad mellan att hävda att aggressionsproblem kan ingå i asperger och ADHD och att hävda att asperger och ADHD är aggressionsproblem. Jag kan inte se annat än att den här debattören, eller artikelförfattaren, gjorde det senare.

Och jag har för mig, bara fritt ur minnet, att sådana framställningar av oss har vi sett en del på sistone.

För den delen är det också skillnad mellan att hävda att aggressionsproblem kan ingå och att de måste ingå; och även om man hävdar att de måste ingå så är det skillnad om man tar hänsyn till den situation där problemen uppstår och försöker urskilja sådana saker som hur samnnolikt det är att en "normal" människa (kontrollgrupp) också skulle ha fått "aggressionsproblem" i en närmast motsvarande situation, och att man bara oreflekterat lägger ansvaret på allt man finner "avvikande" på störningen hos den man redan har pekat ut som störd.

1 april 2010, 15:03
Medlem
Artikeln sade entydigt att "Aspbergers" och ADHD är exempel på aggressionsproblem, att detta är vad diagnoserna är. Då är man svårartat ute och cyklar.

Varken Heiborn själv eller Jenny Nilsson har ens svarat på mail med påpekanden om detta.

11 maj 2010, 01:02
Medlem
Pemer skrev:
Varken Heiborn själv eller Jenny Nilsson har ens svarat på mail med påpekanden om detta.

Mig svarade Jenny inom en kvart. Men å andra sidan så kritiserade jag inte hur hon citerade en domare. Utan bara snällt rättade hennes felstavning.
Något hon tackade för, men lät felstavningen vara kvar LOL

Istället för att bara kritisera de som uttalar sig korkat i dessa frågor kan man väl peka på studier och faktaunderlag. Sånt biter bättre.
Vad finns det för underlag för att aspies är mindre våldsbenägna? fram med dem.

11 maj 2010, 01:25
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.