Ny tråd Svara på tråd  [ 92 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Nästa
4 April: Topless Jihad day 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: 4 April: Topless Jihad day
En video av aktionen vid moskén i Paris: http://www.dailymotion.com/video/xyrofa_fire-of-revolution_news#.UV8j5Vc5q8o


5 april 2013, 21:23
Medlem
Inlägg Re: 4 April: Topless Jihad day
Somliga föraktliga postmoderna vänsterister gnäller nu på att Femen är eurocentriska. Europeiska kvinnor med i stor utsträckning muslimsk kulturell bakgrund är västerländska imperialister sägs det. Kanske, men i så fall är det en imperialism som gör vad dum-imperialismen lovade men aldrig levererade, nämligen hjälpa alla länder att bli bättre. Tok är det.

Islam och kristendom är likadana, därför kan de ha precis samma modernitet där som vi har här.

Detta är förövrigt precis vad Putin och hans underhuggare pratar om när bögar och kvinnor vill ha rättigheter i Ryssland.


5 april 2013, 23:14
Moderator
Inlägg Re: 4 April: Topless Jihad day
Hur argumenterar de "föraktliga postmoderna vänsterister"na för sin anklagelse?


5 april 2013, 23:16
Medlem
Inlägg Re: 4 April: Topless Jihad day
Zombie skrev:
Hur argumenterar de "föraktliga postmoderna vänsterister"na för sin anklagelse?


Jag har bara sett det på twitter så det är inga riktiga argument. Typ att det är fel att ge sig på Islam, att det är fel i sig att vilja "rädda" folk från förtryck i andra kulturer. Det vanliga. Jag är dessvärre inte insatt i det här med postkolonialism.

Det är alltså folk som sympatiserar med de "stolta muslimer" som börjat posta påklädda bilder och klaga på att nakenhet är dåligt. Det där bråket har vi väl i någon mån haft här också...


5 april 2013, 23:21
Medlem
Inlägg Re: 4 April: Topless Jihad day
Arabvärlden är egentligen inte exotisk utan en del av den västerländska civilisationen som glidit ifrån Europa litegrann efter Roms fall. De borde kunna gå igenom precis samma utveckling som Nordeuropa.


5 april 2013, 23:23
Medlem
Inlägg Re: 4 April: Topless Jihad day
När någon från en muslimsk miljö angriper Islam kan det inte vara fråga om eurocentrism utan snarare är det den universella mänskliga naturen som bryter igenom hämmande kulturella pålagringar... Inte för att alla kulturella pålagringar är dåliga, men patriarkatet, monogamin och heteronormen är det. De finns till för att hålla ordning på släktskapsrelationer vilket är själva fundamentet för att upprätthålla det här semifeodala systemet vi har där familjen snarare än individen är den grundläggande sociala enheten. De religiösa kan hitta på en gud som inte sätter käppar i hjulet för framsteg om de insisterar på att tro på nåt.


5 april 2013, 23:28
Moderator
Inlägg Re: 4 April: Topless Jihad day
Yetin skrev:
Zombie skrev:
Hur argumenterar de "föraktliga postmoderna vänsterister"na för sin anklagelse?

Jag har bara sett det på twitter så det är inga riktiga argument. Typ att det är fel att ge sig på Islam, att det är fel i sig att vilja "rädda" folk från förtryck i andra kulturer. Det vanliga. Jag är dessvärre inte insatt i det här med postkolonialism.

Det är alltså folk som sympatiserar med de "stolta muslimer" som börjat posta påklädda bilder och klaga på att nakenhet är dåligt. Det där bråket har vi väl i någon mån haft här också...

Jaha, suck. Den där sortens missriktad kulturrelativism, som förtryckare tar emot med öppna armar, har aldrig jag heller itts sätta mig in i. Tyvärr har lusten inte heller ökat när jag själv har blivit anklagad för den bara för att jag står till vänster och har försökt hävda att även folk från till exempel den muslimska världen har rätt till rättvis individuell bedömning.

Rädda och tankelata finns överallt, tyvärr är det bara den utsatta sidan som får sota för sina…


5 april 2013, 23:30
Moderator
Inlägg Re: 4 April: Topless Jihad day
Håller i stort sett med om de båda inläggen efteråt. Men syskonbråk är ju ofta de värsta.

Släktskaps- och äganderelationer.


5 april 2013, 23:33
Medlem
Inlägg Re: 4 April: Topless Jihad day
Nu står det på facebook att de gett sig på Putin också, på statsbesök i Tyskland.


8 april 2013, 11:10
Medlem
Inlägg Re: 4 April: Topless Jihad day
Men det är märkligt att många "vänster"-sajter bemöter det här med tystnad, medan "höger"-sajter hyllar fenomenet.

Att de som står för förtryck skall hylla en frigörelseprocess, medan de som står för frihet vänder ryggen till. :01:


8 april 2013, 13:15
Ny tråd Svara på tråd  [ 92 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.