Ny tråd Svara på tråd  [ 3347 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 257, 258, 259, 260, 261, 262, 263 ... 335  Nästa
Idag ska jag... 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Idag ska jag...
Touché.


1 april 2013, 22:23
Avslutat konto
Inlägg Re: Idag ska jag...
Söka till universitetet. Har fått veta att kursen i arkivvetenskap är inställd på grund av att den ska omstruktureras men att den kommer erbjudas nästa höst. Då kan jag börja med att läsa idéhistoria eller historia till hösten eftersom jag behöver fler ämnen än arkivvetenskap för att få en examen.


2 april 2013, 12:14
Medlem
Inlägg Re: Idag ska jag...
Gå ut. Det finns en strand här som är bakom en skog åt ett håll där gatorna inte är fyllda av minnen, och det är så gott som öde där den här tiden på året. Rätt plats att gå till om man vill få motion utan en överhängande risk för någon flashback. Som en bonus riskerar man inte att möta någon som vill att man ska avbryta tankarna för att stanna och prata.


2 april 2013, 12:29
Medlem
Inlägg Re: Idag ska jag...
Fotografera ett kapell - fast kanske inte just idag.


2 april 2013, 17:01
Medlem
Inlägg Re: Idag ska jag...
Packa i flyttkartonger, det känns jätte kul att det äntligen är dax.
Men är lite nervös för besiktningen på onsdag.


4 april 2013, 14:11
Medlem
Inlägg Re: Idag ska jag...
Gå på bio.


4 april 2013, 17:28
Medlem
Inlägg Re: Idag ska jag...
Läsa artikeln om dumhet i senaste New Scientist. Den tycks handla om hur IQ och rationalitet förhåller sig till varandra. Det är inte riktigt samma sak.

Citera:
The more intelligent someone is, the more disastrous the results of their stupidity


5 april 2013, 12:25
Avslutat konto
Inlägg Re: Idag ska jag...
Nej, att man har hög IQ medför ju verkligen ingen garanti för att man är rationell eller kritiskt tänkande eller kreativ etc. Och ja, ju intelligentare man är desto mer förödelse kan man väl åstadkomma.

Idag ska jag åka till djuraffären och köpa lite marsvinsgodis och spana in hamstrarna. Sedan väntar fredagsmys med dottern.


5 april 2013, 12:55
Moderator
Inlägg 
Yetin skrev:
Läsa artikeln om dumhet i senaste New Scientist. Den tycks handla om hur IQ och rationalitet förhåller sig till varandra. Det är inte riktigt samma sak.

Citera:
The more intelligent someone is, the more disastrous the results of their stupidity

Typ det här?
http://www.newscientist.com/article/mg21729101.800-stupidity-what-makes-people-do-dumb-things.html
(kräver tydligen inloggning, men den ska vara gratis. Vet inte ens om jag har någon gammal.)
http://www.newscientist.com/article/mg21729103.000-time-to-get-smarter-about-stupidity.html

På tiden att det slås upp djävligt stort. Ännu bättre om det kombineras med att relativisera och problematisera det som IQ mäter och peka ut allt annat som en människa också kan vara och som är relevant för dugligheter och funktionsnivåer. Verkar som om jag har gått omkring och trott att nätungdomen är mycket mindre IQ-fixerad än den är.


5 april 2013, 15:44
Medlem
Inlägg Re:
Zombie skrev:
Yetin skrev:
Läsa artikeln om dumhet i senaste New Scientist. Den tycks handla om hur IQ och rationalitet förhåller sig till varandra. Det är inte riktigt samma sak.

Citera:
The more intelligent someone is, the more disastrous the results of their stupidity

På tiden att det slås upp djävligt stort. Ännu bättre om det kombineras med att relativisera och problematisera det som IQ mäter och peka ut allt annat som en människa också kan vara och som är relevant för dugligheter och funktionsnivåer. Verkar som om jag har gått omkring och trott att nätungdomen är mycket mindre IQ-fixerad än den är.


Kan bara tala för mig själv, men jag har känslan av att jag passar in i gruppen "nätungdomen".

Jag kunde inte bry mig mindre vad något test säger om någons IQ. Är betydligt mera intresserad av om personen är vänlig och om vi har något gemensamt intresse. Sedan brukar det hjälpa en del om personen jag pratar med är villig att prata med mig.


5 april 2013, 15:50
Ny tråd Svara på tråd  [ 3347 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 257, 258, 259, 260, 261, 262, 263 ... 335  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron