Ny tråd Svara på tråd  [ 71 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Nästa
Klassisk musik 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Klassisk musik
Franz Schubert - Serenade (HD / HQ ljud)

9 november 2012, 03:39
Medlem
J.H.Fiocco l'Adagio.wmv

http://en.wikipedia.org/wiki/Joseph-Hector_Fiocco

10 november 2012, 02:41
Medlem
Fiocco - Premiere Suite de Clavecin - Mov. 11&12/12

Citera:
JOSEPH-HECTOR FIOCCO (1703-1741)

"Premiere" Suite for harpsichord "Pieces de Clavecin"

11. Andante

12. Vivace

Performed by Ton Koopman

*Joseph-Hector Fiocco, born in Brussels, was a Flemish (Belgian) composer and violinist of the high and late Baroque period.

His father, the Italian composer Pietro Antonio Fiocco, and one his older brothers (he had 14 siblings, including the composer and choirmaster Jean-Joseph) were responsible for his musical education. He was also a professor of Greek and Latin. He worked as a musician in the cathedral at Antwerp, where he was in charge of the music for the services. In 1737 he returned to Brussels and worked in the Church of St. Gudule. He died in Brussels at age 38.

Some of his most famous works are Lamentations Du Jeudi Saint, Missa Solemnis and Pièces de Clavecin. His two suites for harpsichord were dedicated to the Duke of Arenberg, and they incorporate French and Italian styles. The first suite begins in the style of Couperin and ends with four Italian-style movements: adagio, allegro, andante and vivace. He is also known to Suzuki violin students for his Allegro, which is part of the Book 6 Suzuki violin repertoire. This piece has also been arranged for string quartet, and is often played at weddings. He wrote many religious vocal works, including motets and masses.

10 november 2012, 04:10
Medlem
Beethoven - Moonlight Sonata (HD / HQ ljud)

:? (Einar Steen-Nøkleberg?)
db

25 februari 2013, 02:22
Medlem
Grieg - Prayer from "Olav Trygvasson" and "First Meeting" (Einar Steen-Nøkleberg)

Grieg Concerto in A Minor 3rd, Einar Steen-Nøkleberg

db

25 februari 2013, 02:38
Medlem
Itzhak Perlman Chopin Nocturne in C # moll

db :)

29 mars 2013, 18:03
Moderator
Intressant nocturne. Det blir ju en annan melodik med fiol än med originalet för bara piano. Och i den här har ju inte Chopin stoppat in så mycket bimelodier och andra detaljer som kunde ha kommit i skymundan på pianot. (Fast kadensen tyckte jag var kanske litet fåfäng, i kontrast mot Chopins egna toner. Eller är det jag som "är överkänslig" som vanligt?…)

30 mars 2013, 15:13
Moderator
Fiocco var en intressant bekantskap förresten, glömde jag skriva förut. Tack!

30 mars 2013, 15:27
Medlem
Zombie skrev:
Intressant nocturne. Det blir ju en annan melodik med fiol än med originalet för bara piano. Och i den här har ju inte Chopin stoppat in så mycket bimelodier och andra detaljer som kunde ha kommit i skymundan på pianot. (Fast kadensen tyckte jag var kanske litet fåfäng, i kontrast mot Chopins egna toner. Eller är det jag som "är överkänslig" som vanligt?…)

Tack för ditt svar som berikar mig och mina kunskaper läs i min brist på kunskaper i klassisk musik...

Postade den här länken med en nocturne mitt på dagen dessutom... enkom för att jag av en slump fann den på "tuben" då jag egentligen sökte mig något annat. Det här är väl för mig en så annorlunda framställning av Chopin... det är väl något med tonerna från fiolen som tilltalar mig men Chopin föredrar jag dock nog att lyssna till på ett mer klassiskt vis, åtminstone i de gånger jag då kan koncentrera mig tillräckligt. Sen vet jag inte eller ens har en aning om vad jag själv anser om de moderna violinister som exvis Itzhak Perlman, enligt Wiki tycks jag nog ha fått något fel på min smak, men som sagt det är något för mig att förlåta mig själv för att det nu var med de tonerna från en fiol som jag fann mig lockad att på tex "tuben" vilja mer förstå Chopins komponerande trots 2 440 000 söksvar på "tuben" och 48 600 000 resultat på "google".

Men nu satte du ord på det som gör det för mig än mer meningsfyllt och i att med det på ett större allvar ta mig an Chopin i hans tid och musikskapande om jag nu ska lyckas kunna sätta mig in i den klassiska musikhistorien... om inte annat så kanske jag ändå lär mig att sovra mer i allt det "webben" erbjuder lite bättre...

borde redigerat inlägget men... postar det i.af

31 mars 2013, 16:08
Moderator
Tycker inte det var något fel på det. Bra att du postade alltså.

Underskatta inte vad du lär dig genom att lyssna. Det är säkert mer än du tror, även om det kan vara svårt att identifiera eller sätta ord på utan att få bekräftelse från andra.

Själv skulle jag verkligen vilja fortfarande tycka något om violinister, jag med, men det var för länge sedan jag hade sådan koncentration. Men det du tycker om moderna violinister tycker du ju, och då har du säkert också goda skäl. (Även experterna tycker ju olika; i alla fall de det är något med…) Själv kan jag väl i alla fall säga att i tolkningstraditionens huvudström (den som inte sysslar med "stiltrogna" rekonstruktioner av olika epokers spelsätt) tycker jag äldre musiker ofta var friare och starkare i uttrycket och mindre rädda att göra oviktiga tekniska fel.

31 mars 2013, 23:44
Ny tråd Svara på tråd  [ 71 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.