Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Jurist på F-kassan förfalskade läkarintyg 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Jurist på F-kassan förfalskade läkarintyg
Ska dom inte ge sig snart? Jävla hittepå!

"Men till slut kom det fram att det var Försäkringskassans jurist som klippt och klistrat och stuckit in kvinnans namn i ett gammalt utlåtande, säger Clas Jansson, enhetschef för LO-TCO:s rättsskydd."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6843267.ab

25 mars 2010, 22:07
Moderator
Inlägg Re: Jurist på F-kassan förfalskade läkarintyg
William Svärd skrev:
– Vi förstår inte hur man kan komma på tanken. Om det inte är så att de har någon form av belöningssystem för den som vinner många mål, säger Clas Jansson.

Ska utredas

Att det skulle finnas ett belöningssystem förnekar försäkringsdirektör Birgitta Målsäter vid Försäkringskassan bestämt.

Hur ska man kunna tro på det då, efter allt som har förevarit även sedan långt före de nuvarande tumåtskruvningarna? Särskilt i den relevanta bemärkelsen, som är att om det inte finns just ett "belöningssystem" så nog fan finns det system som ger samma resultat som ett?

Citera:
Är juristen i tjänst nu?

– Det vill jag inte kommentera.

Varför inte det?

– Jag tycker inte att det finns anledning att göra det.

Ni är en statlig myndighet och en av era jurister har förfalskat ett läkarintyg. Är det inte rimligt att få veta om juristen arbetar med nya fall i dag?

– Jag förstår att du tycker det men jag vill inte kommentera det.

Även om journalisten gör den typiskt journalistiska fadäsen att döma någon oprövad, kunde man tycka att blotta misstanken räcker för suspendering, och det rutinmässigt.

Citera:
Fick rätt

När förfalskningen uppdagades drog Försäkringskassan tillbaka överklagan och gav Anita Hagström rätt. Hon säger att hon hade tur att hennes jurist upptäckte förfalskningen, och att hon undrar hur många gånger det hänt förut.

Det undrar man ju. Och svara inte "ingen".

Citera:
– Man blir väldigt upprörd. Man hör att de jagar fuskare, men då ska de inte fuska själva, säger hon.

Var finns den folkliga fonden för att idealistiska jurister ska kunna dra ner byxorna på Sverige i internationella domstolar och liknande organ?

27 mars 2010, 01:16
Moderator
Inlägg Re: Jurist på F-kassan förfalskade läkarintyg
Hann inte lägga till:
Zombie skrev:
Även om journalisten gör den typiskt journalistiska fadäsen att döma någon oprövad, kunde man tycka att blotta misstanken räcker för suspendering, och det rutinmässigt.
Visas han sedan oskyldig (för att han är det eller för att domstolen dömer till den starkares förmån) får han kompensation. Har för mig att det var en rutin som kunde anses juste förr i tiden.

27 mars 2010, 01:24
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.