Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Narcissism light är det nt? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Narcissism light är det nt?
När jag läser på lite om narcissism så känns det som att NT är en lightverision av det.
Kan det vara så att AS saknar de sunda narcissistiska dragen som normala skall ha?

22 mars 2010, 00:57
Medlem
Inlägg Re: Narcissism light är det nt?
Tittar man på narcissismens diagnoskriterier så känns bilden som aspergers motsats.

• Har en grandios självbild (till exempel överdriver framsteg och talanger, förväntar sig att bli betraktad som överlägsen utan lämpliga meriter).
  • Är besatt av fantasier om obegränsad framgång, makt, briljans, skönhet, eller perfekt kärlek.
  • Tror att han eller hon är "speciell" och unik och bara kan bli förstådd av, eller bara borde umgås med, andra speciella eller högstatuspersoner (eller -institutioner).
  • Kräver stor beundran.
  • Har oresonliga förväntningar på speciella förmåner eller omedelbar respons på hans eller hennes förväntningar.
  • Är interpersonellt exploativ, det vill säga utnyttjar andra för att uppnå sina egna mål.
  • Brist på empati; är ovillig att känna igen eller identifiera sig med andras känslor och behov.
  • Är ofta avundsjuk på andra eller tror att andra är avundsjuka på honom eller henne.
  • Uppvisar arrogans, hotfulla beteenden eller attityder.

22 mars 2010, 02:12
Avslutat konto
Tror inte det har med NT vs AS att göra överhuvudtaget.

Jag håller dock med om att merparten med aspergers är smutsiga äckel som är helt obrydda om utseende och framtoning.

22 mars 2010, 08:18
Medlem
Jag tror att narcisism är ett slags "psykopati"-light. Psykopati är en extremvariant av NT, vilket ju gör att även narcisism är en (mindre extrem) variant av NT.

22 mars 2010, 17:25
Avslutat konto
Jag uppfyller samtliga kriterier för narcissism och egentligen kan jag inte känna mig bekväm med varken NT eller aspergare fullt ut.

22 mars 2010, 17:48
Medlem
Väldigt många aspergare verkar uppfylla narcissistiska drag. Det är ju nästan ett krav för att bli uppmärksammad. Dock verkar det som att det är fler tydligt icke narcissistiska personer bland aspergare än normalt.

22 mars 2010, 19:12
Medlem
Narcissism har autistisk karaktär.

Att Aspergers syndrom blivit ett slags snällhetssyndrom rimmar illa på sätt och vis, eftersom så många patienter faller inom ramarna för diagnosen. Mest benägna att vara narcissistiska och riktigt elaka tycker jag Aspergerkvinnor verkar vara. Det finns ju en del riktiga juveler.

22 mars 2010, 21:26
Medlem
sugmundfreud skrev:
Narcissism har autistisk karaktär.

Att Aspergers syndrom blivit ett slags snällhetssyndrom rimmar illa på sätt och vis, eftersom så många patienter faller inom ramarna för diagnosen. Mest benägna att vara narcissistiska och riktigt elaka tycker jag Aspergerkvinnor verkar vara. Det finns ju en del riktiga juveler.

+1

6 april 2010, 12:57
Medlem
Kan det ha något med en bristande förmåga att se sig själv med andras ögon att göra?

6 april 2010, 20:28
Avslutat konto
Schueberird skrev:
Kan det ha något med en bristande förmåga att se sig själv med andras ögon att göra?

Att uppleva sig själv som bättre än andra är inte ett resultat av bristande theory of mind eller liknande. Att däremot t.ex stöta på en tjej upprepade gånger trots att hon avvisat en tyder på bristande förmåga att uppfatta hur andra ser en, förutsatt att denna handling inte är ett resultat av storhetsvansinne.

Det är rätt vanligt att narcissister beter sig socialt inkompetent om de t.ex nekas någonting. Då kan de ställa till med en scen. En aspergare ställer vanligtvis inte till med en scen utan blir mest förvånad när någonting han förutsatt ska vara på ett visst sätt inte visar sig stämma.

Borderline, som är besläktat med narcissism inom Cluster B, är vanligare bland kvinnor och en hel del med Cluster B har troligen feldiagnostiserats med Aspergers.

6 april 2010, 20:38
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.