Ny tråd Svara på tråd  [ 3123 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 186, 187, 188, 189, 190, 191, 192 ... 313  Nästa
Den stora nonsenstråden 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Den stora nonsenstråden
Tack, Meppe!


25 mars 2013, 18:20
Medlem
Inlägg Re: Den stora nonsenstråden
Sheyen skrev:
Jag avskyr i princip alla udda tal. :(


När jag gick i dagis och vi stod två och två, redo att gå, räknade tanterna oss. "Två, fyra, sex, åtta..."

Meppe: Nej, det heter en, två, tre, fyra...

Dom brydde sig inte ens om att en 5-åring försökte lära dom hur man räknar...


25 mars 2013, 18:21
Medlem
Inlägg Re: Den stora nonsenstråden
Incognita och Sheyen: Varsågoda.


25 mars 2013, 18:22
Medlem
Inlägg Re: Den stora nonsenstråden
Jag gillar tolv, det går att dela med 2,3,4 och 6. Det är lite mer praktiskt än 10 på det viset. Multipler av 12 gillar jag också.


25 mars 2013, 18:24
Medlem
Inlägg Re: Den stora nonsenstråden
Primtal är jag inte förtjust i alls. De är bökiga just för att de är primtal. De små primtalen är okej, men är de större än 17 blir det bara jobbigt att hålla koll på vilka som är primtal utan att behöva tänka.


25 mars 2013, 18:25
Medlem
Inlägg Re: Den stora nonsenstråden
Yetin skrev:
Primtal är jag inte förtjust i alls. De är bökiga just för att de är primtal. De små primtalen är okej, men är de större än 17 blir det bara jobbigt att hålla koll på vilka som är primtal utan att behöva tänka.


13 är ett primtal, det gillar jag. Speciellt 13 som i 12.


25 mars 2013, 18:27
Moderator
Inlägg Re: Den stora nonsenstråden
Som barn hade jag tics baserade på fyror, och på fyra fyror (16), fyra sådana, etc. De var hemskt tröttsamma som ritual, men det kändes helt rätt att ha fyra som grund. Mycket symmetriskt. Nog 17 är 16 väldigt mycket mer symmetriskt än 10!


25 mars 2013, 18:28
Medlem
Inlägg Re: Den stora nonsenstråden
Incognita skrev:
Som barn hade jag tics baserade på fyror, och på fyra fyror (16), fyra sådana, etc. De var hemskt tröttsamma som ritual, men det kändes helt rätt att ha fyra som grund. Mycket symmetriskt. Nog 17 är 16 väldigt mycket mer symmetriskt än 10!

Symmetri bryr jag mig inte om, siffrorna ska ha ett bra symboliskt värde för att jag ska gilla dom. 16 är totalt osymboliskt.

Det är just det här jag menade med att använda nonsenstråden som ett privat anteckningsblock och få det att se ut som nonsens, siffrorna betyder något för mig. På ett annat forum där jag inte är känd för att vara en tramsare introducerade jag magiska tal i rätt kategori och fick frågan om jag mår bra. På mitt språk var allt jag sagt att jag har orsak att vara väldigt glad.


25 mars 2013, 18:34
Moderator
Inlägg Re: Den stora nonsenstråden
Incognita skrev:
Som barn hade jag tics baserade på fyror, och på fyra fyror (16), fyra sådana, etc. De var hemskt tröttsamma som ritual, men det kändes helt rätt att ha fyra som grund. Mycket symmetriskt. Nog 17 är 16 väldigt mycket mer symmetriskt än 10!

Nog är det så alltid. Säger en som också vet. :04:

Och 4^4 = 256 och så vidare.

Men i Sydöstasien ska 4 vara ett olyckstal har jag läst. Ska på vissa målfören vara homonymt med "död", vad som nu i så fall är orsak och tillfällighet.


25 mars 2013, 19:38
Medlem
Inlägg Re: Den stora nonsenstråden
Meppe skrev:
Sheyen skrev:
Jag avskyr i princip alla udda tal. :(


När jag gick i dagis och vi stod två och två, redo att gå, räknade tanterna oss. "Två, fyra, sex, åtta..."

Meppe: Nej, det heter en, två, tre, fyra...

Dom brydde sig inte ens om att en 5-åring försökte lära dom hur man räknar...

Gulliga du var en smartis redan på dagis. :09: ;)


25 mars 2013, 19:44
Ny tråd Svara på tråd  [ 3123 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 186, 187, 188, 189, 190, 191, 192 ... 313  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron