Ny tråd Svara på tråd  [ 159 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 12, 13, 14, 15, 16
Om att bygga en egen robot! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Om att bygga en egen robot!
Jag har sådana kugghjul hemma, men det är inte säkert att de tål större belastning, men jag ska testa olika kombinationer.

jerico582 skrev:
Du kan använda "kardanknutar" och vinkla axeln i två steg.

Bra idé: Det skall prövas! Då kan jag säkert skippa de flesta kugghjulen också. Jag ska testa en del andra varianter också.

För tillfället är min alligator isärplockad och planen är att bygga upp den igen med midjestyrning den här gången.

21 juni 2012, 20:44
Medlem
Hade du kört med arduino så hade jag haft lite galna ideer till dig. Jag har tyvärr inte en aning om hur LEGO NSX funkar.

Hade du kunnat använda servomotorer hade problemet varit ganska litet. Men nu är det vanliga elmotorer som används vilket är ett bekymmer i det här fallet.

Men "kardanknutar" kan du ju använda även i midjestyrningen. Blir ett aber att fästa som på rätt ställe så du får längderna rätt på dom. Då får du kraften från en motor att funka i båda ändar av roboten.

24 juni 2012, 16:50
Medlem
Tack för tipsen. :)

Det här ligger på is just nu, men kanske till sommaren!?

14 februari 2013, 04:41
Medlem
Programmet Tekniksafari i P1 har gjort ett reportage om robotbyggande:
http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=4463

23 mars 2013, 13:31
Medlem
Lego Mindstorms har släppts i en ny, uppdaterad version:
http://arstechnica.com/gadgets/2013/08/review-lego-mindstorms-ev3-means-giant-robots-powerful-computers/

Jag hoppas att de har uppdaterat avståndsmätaren; den var inte fullt så noggrann som jag hade hoppats.

6 augusti 2013, 16:47
Medlem
En nackdel med att bygga lego är att man lätt får valkar på fingertopparna av allt isärbändande av hårt ihopsittande legobitar. Att ha mjuka fingertoppar kan vara en stark fördel i vissa... öhrm... "helt andra sammanhang". Valkarna har dock försvunnit nu efter att jag haft ett längre uppehåll i legobyggandet.

1 maj 2014, 18:39
Medlem
Jag har mer eller mindre övergivit min kulsorterarmaskin: Efter mitt långa bygguppehåll blev suget till slut för stort och jag behövde en snabb fix, så jag började bygga på 8053, men allteftersom bygget fortskred behövde jag delar från min maskin. Än så länge har jag lyckats bevara den viktigaste delen, men den kanske ryker snart. Jag har fotodokumenterat allt, så jag kanske bygger upp allt igen någon gång i framtiden - eller disajnar allt i datorn först.

Den del av kulsorteraren som jag byggt består av en mindre, sexkantig cylinder ovanpå en större, sexkantig cylinder. Den mindre cylindern har sex tårtbitsfack och är tänkt, med hjälp av det styrprogram som återstår att skriva, att kunna rotera fram rätt fack utifrån aktuell kulfärg och när alla kulor är sorterade öppnas en motorstyrd, tårtbitsformad lucka i underdelen och överdelen roterar ett varv, så att alla kulor ramlar ner. Kulorna var sedan tänkta att transporteras upp och sorteras igen - och igen... och igen... och igen tills antingen betraktaren tröttnar eller apokalypsen tar vid.

2 maj 2014, 14:14
Medlem
http://www.blocket.se/halland/300KG_lego___RADDA_MITT_AKTENSKAP_53541563.htm?ca=21&w=2

300kg lego...

2 maj 2014, 18:17
Medlem
Haha, dit har jag ganska långt. :) :(

2 maj 2014, 21:14
Ny tråd Svara på tråd  [ 159 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 12, 13, 14, 15, 16

Som gäst saknar du privilegier.