Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Nya STARKA chips! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Nya STARKA chips!
Jag antar att centrala gränsvärdessatsen gäller även för provsmakare.

5 januari 2013, 21:30
Moderator
Jo, men frågan är hur mycket underlag de samlar ihop. Av wikiartikeln fick jag intrycket att det var litet löst. Men inte vet jag.

Intressanta gissningar förresten, glömde jag säga.

5 januari 2013, 21:33
Medlem
Scoville är namnet på en apotekare, Wilbur Scoville, och som var verksam i början på 1900-talet. Han uppfann en egen mätmetod för chilepeppar. Ett så kallat subjektivt smaktest. Det gick till på så vis att chilepeppar fick laka ur sitt starka ämne, capsaicinet, i alkohol vilket i sin tur späddes med en sockerlösning tills det att styrkan knappt kunde förnimmas på tungan. Antalet gånger som han fick späda blev sålunda till ett gradantal.

6 januari 2013, 01:39
Medlem
Då har jag testat dem. De var rätt starka, ja! :P

2 mars 2013, 22:46
Medlem
Jag hittar dom inte igen! Var hittade du dom?

3 mars 2013, 02:22
Medlem
Jag hittade dem på ICA Kvantum i Liljeholmen.

3 mars 2013, 10:08
Medlem
Starka chips? Blair, han med Death Sauce, gör även chips. De är starka på riktigt. http://en.wikipedia.org/wiki/Blair%27s_Sauces_and_Snacks

Han innehar världsrekordet i stark sås, 16 000 000 på scovilleskalan. Ren capsaicin. Konsistensen lär vara mer som vax än sås dock.

15 mars 2013, 16:21
Medlem
Yetin skrev:
Starka chips? Blair, han med Death Sauce, gör även chips. De är starka på riktigt. http://en.wikipedia.org/wiki/Blair%27s_Sauces_and_Snacks

Han innehar världsrekordet i stark sås, 16 000 000 på scovilleskalan. Ren capsaicin. Konsistensen lär vara mer som vax än sås dock.

16M SHU är i kristallform och löses upp bäst i glykos. Blairs Ultra Death ligger på 800 000 SHU.
Jag har en liten flaska med flytande capsaicin på 7,2M SHU och några kristaller på 15M.

16 mars 2013, 00:48
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Som gäst saknar du privilegier.