Re: Vad ska man göra på kvinnodagen som man?
Om det gick att göra så skulle det nog vara en bra idé men jag tror att det kan dyka upp bekymmer redan när listan skall skrivas.
tex Kvinnan tycker att hon städar/diskar/lagar mat/tvättar
mannen kanske skriver meckar med bilen/betalar räkningar/sköter handlandet MEN han kanske också lagar mat/diskar/städar (några gånger vilket han anser vara tillräckligt) så uppstår problem, då måste man börja fundera över ok hur OFTA gör du ditten och jag datten.. kvinnan kanske handlar lite småsaker på väg hem från jobbet medan mannen sköter storhandlandet en gång/ vecka och liknande saker.
många gånger dyker "nu har jag gjort något som den andra parten brukar göra så TITTA vad jag är duktig nu får partnern fan sköta resten i en vecka MINST för jag var så duktig"
Jag tar typiska manliga/kvinliga exempel riktigt djävla stereotypt nu men man kan likaväl vända på det om man vill.
Ex 1 Mannen diskar (kvinnan ser att diskbänken behöver torkas av disken plockas in, bordet torkas av) medan mannen tycker att han gjort hela jobbet
Ex 2 mannen städar han dammsugar och torkar golv (Kvinnan har 2 timmar tidigare plockat undan gammal reklam,ställt ordning skorna i hallen, sorterat undan tvätt och ser att det behöver dammas på hyllor sopor mannen flyttat undan behöver kastas, fönster måste putsas toastol/handfat behöver skuras)
mannen tycker i båda fallen att han gjort ett jättebra jobb och det som behövdes göras medan kvinnan anser att arbetet knappt är slutfört. Man har olika defenitioner på "städa" vad skall göras i vilken ordning?
Detta tror jag snarare ställer till problem än vem som skall göra vad, detta med att man inte ser samma saker.
Jag såg något sånt städ/sköta hemmet program då de illustrerade ditt förslag med ballonger kvinnan och mannen skulle ta de ballonger som hade sysslan de utförde, det slutade med att kvinnan hade typ 25 ballonger och mannen 3 varav 2 var sysslor han utförde ibland men som kvinnan generellt utförde.
Många gånger tror jag som sagt problemen uppstår för att man inte ser vad den andra gör man ser bara det man själv utför och att vissa småsysslor inte direkt syns, att man dammsugat syns tydligt men att man plockat undan samma saker varje kväll innan läggdags i 1 års tid gör att den som inte plockar undan missar att den sysslan ens finns, att tanka bilen när det behövs är ytterligare en syssla som är "osynlig" för den som inte sköter om det. Om man kunde få ihop en lista med allt man gör för att underlätta livet för alla inblandade i familjen skulle det bli en väldigt lång och svår lista att ändra/jämföra tror jag