Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Arbetsterapeuthjälp i arbetet 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Arbetsterapeuthjälp i arbetet
Visste ni att man med aspergerdiagnos kan få hjälp av arbetsförmedlingen även om man redan har ett jobb? Man kan få träffa en arbetsterapeut som hjälper en att reda ut hur ens arbete kan underlättas med hjälpmedel eller andra stödinsatser. Arbetsterapeuten följer även med en till arbetsplatsen för att få en klarare bild.

Ingen hade talat om det för mig, trots att jag frågat efter stöd på arbetet på np-mottagningen och HAB.

6 mars 2013, 15:44
Medlem
Inlägg Re: Arbetsterapeuthjälp i arbetet
Hmm har för mig ragnevi brukar snacka om det där. Lite skumt att ingen professionell säger nåt om det...

6 mars 2013, 16:02
Moderator
Står visserligen utanför arbetslivet, men tror inte jag har sett det nämnt någonstans heller.

Systemet har väl i årtionden varit sådant att utöver det övergripande direkt livsnödvändiga får man ta reda på sina rättigheter själv. Blir ju billigare så. :evil: Och då måste man ju veta var man ska börja leta, vilket kanske faller sig särskilt svårt för aspergare.

Så det låter som något man borde upplysa folk om. (Fast börjar det "kosta för mycket" kanske… och så vidare.)

Hoppas det ger något riktigt matnyttigt.

6 mars 2013, 16:02
Moderator
Det hoppas jag också. Jag kan rapportera så småningom. Jag upplyste dem om att HAB inte hade känt till det, och de noterade förvånat detta och tackade så mycket för tipset. De skulle ta tag i det, för det tyckte de definitivt att HAB borde veta.

Kanske är det min hispiga np-kontakt på psyk, hon som jag avsade mig kontakt med, som skulle ha förmedlat detta till mig? Kanske hade hon gjort det om jag hade stått ut med mänskan?

6 mars 2013, 16:35
Moderator
Börjar kosta för mycket, förresten - i så fall räknar de galet. Det är klart att det måste löna sig om folk inte sliter ut sig i onödan.

6 mars 2013, 16:52
Moderator
Eloge för att du tog upp det med AF!

Får hoppas att det inte var så farligt i det här fallet.
Men vill förtydliga att det jag har upplevt i den här vägen är för mycket för att inte vara på systemnivå, så där finns ett problem. Som får mig att skrämt undra hur mycket mindre liv folk får och "nytta" de kan göra…

Och det är klart att de räknar galet. Det, eller prioriterar galet vad som får kosta, gör de ju vid alla sådana här moderna "besparingar". Det utgick jag från som känt, därav citationstecknen.

6 mars 2013, 16:54
Moderator
Här på arbetsförmedlingen verkade de genuint måna om att kunna vara till hjälp, åtminstone.

6 mars 2013, 16:57
Medlem
Zombie skrev:
Och det är klart att de räknar galet. Det, eller prioriterar galet vad som får kosta, gör de ju vid alla sådana här "besparingar". Det utgick jag från som känt, därav citationstecknen.

Dumheter brukar väl uppstå när pengarna kommer från olika budgetar. Och det gör det väl om alternativet är sjukskrivning. Men båda finansieras av staten så det kan tänkas att nån högre upp tänker lite. Det kan sällan tänkas när en budget är kommunal och en är statlig för då finns det ju ingen överordnad tjänsteman som ansvarar för båda.

6 mars 2013, 16:58
Moderator
Incognita skrev:
Här på arbetsförmedlingen verkade de genuint måna om att kunna vara till hjälp, åtminstone.

Glad att höra. Spar en sådan massa energi att ha med hyggliga tjänstemän att göra.

Vill väl då förtydliga att det jag kom in på var systemnivå. Även jag har i stort sett haft tur i vilka jag har mött; men de har verkat i ett system som, hm, inte har varit optimalt.

6 mars 2013, 17:03
Medlem
Incognita skrev:
Det är klart att det måste löna sig om folk inte sliter ut sig i onödan.

Ja visst, men den vinsten kommer ju ett annat kostnadsställe tillgodo. :10:

6 mars 2013, 23:51
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.