Re: Vad har du gjort idag?
Ha ha, jo, det stämmer la rätt bra.
Marie Bergman sjöng, ordlöst, oerhört vackert, läste dikter och talade om tillit och kärlek och om vikten av att finna sin livston. Sedan fick alla tillsammans sjunga olika mantra och göra olika slingor med olika vokaler (typ vanliga sångövningar) medan vi fortfarande satt ner i bänkarna, och medan vi tonade skulle vi hela tiden fokusera på tanken "Jag vill dig väl". Sedan fick vi improvisera tillsammans. Så fick vi gå upp och ställa oss i en stor ring (flera varv, för det var mycket folk där) och fortsätta. Alla uppmuntrades att (i skift) gå in i ringens mitt och bara ta emot. Där kände jag att jag hade en psykologisk spärr, men jag försökte en kort stund. Så fick vi gå runt i hela kyrkan, hur som helst, och improvisera, hela tiden med fokus på "Jag vill dig väl". Mot slutet samlade vi oss och vände oss mot de olika väderstrecken, ett i sänder. Marie Bergman talade (dikter, visdomsord...) och så fort hon sagt "Rädsla knackade på dörren - tillit öppnade - det var ingen där" skulle vi tona åt det väderstrecket.
Det låter rätt så rejält flummigt, jag vet, men det var faktiskt otroligt häftigt. Vackert lät det också. Och sällan har det känts så lätt att sjunga - improviserat och mitt bland främmande människor. Man skulle nog kunna beskriva det som en övning i tillit. Och själva tonandet känns fysiskt välgörande i hela kroppen; det gör för övrigt vanliga sångövningar också, så det behöver inte alls vara så flummigt som det låter.
---
Nu har jag provat medicinsk yoga också. Det kändes som KundaliniYoga light (övningarna var i mångt och mycket desamma, fast kanske med mer fokus på stretching än på andning och introspektion och betydligt mindre sensuellt). Den nya stelhet jag hade hunnit bygga upp försvann som av ett trollslag den här gången också.