Ny tråd Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Korkade blir religiösa. 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Korkade blir religiösa.
*Phew* Jag är inte korkad, vilken lättnad.
Inte ett dugg religiös eller troende heller.


8 maj 2012, 08:17
Medlem
Inlägg Re: Korkade blir religiösa.
Måste ju göra ett tillägg, att jag tror på Gud. Men försöker inte påverka andra, eller ser ner på.
Jag både röker ibland, dricker alkohol , sällan, svär för ofta tyvärr! Thats me! :D


29 maj 2012, 22:47
Moderator
Inlägg Re: Korkade blir religiösa.
Kopierar över de fyra senaste inläggen från Texttråden. Tycks mig att ämnet kan få mer utrymme här.

Yetin skrev:
Finns det ett samband mellan ateism och autism?: http://www.newsmill.se/artikel/2013/02/14/finns-det-ett-samband-mellan-ateism-och-autism

Religious Belief Systems of Persons with High Functioning Autism: http://csjarchive.cogsci.rpi.edu/proceedings/2011/papers/0782/paper0782.pdf

Autism, ateism och förnufts-/systematiseringsrelaterade personlighetsdrag samvarierar.


Yetin skrev:
Yetin skrev:
Religious Belief Systems of Persons with High Functioning Autism: http://csjarchive.cogsci.rpi.edu/proceedings/2011/papers/0782/paper0782.pdf


Jag anar att denna är skriven av autistiska ateister med verbala aggressionsproblem. Min typ alltså. Språkbruket (de kallar kontrollgruppen neurotypicals) tyder på det.

Tesen är att autister är mer förnuftiga (har en analytisk personlighetstyp i motsats till en intuitiv) och därför inte lika ofta tror på gudar eller övernaturligheter. När de gör det är de mer konsekventa och systematiska (fundamentalister? eller nyfikna teologer?).


Zombie skrev:
Såg Bråkenhielms artikel, övervägde att posta något om den här men tänkte "äh". Dessutom har jag viktigare saker jag borde göra istället.

Fast okej då. ;) Visst, själva tesen tycks ju bekräfta vad man redan har sett till exempel på Aspergerforum. Men hon, och hennes källor, tycks också göra en del av de vanliga tröttsamma tanke- och metodfelen:

    – man blandar ihop gudstro med andlighet och behandlar dem båda som om de vore samma sak;

    – man förutsätter att "lägre" djur är ateister (!) i ovannämnda blandbemärkelse, vilket vi inte vet något om (som ett exempel kan en "magisk verklighet" tänkas utan intellektuellt medvetna begrepp; som ett annat vet vi ingenting om hur speciell vår arts religiös-vetenskapliga läggning är och vad som kan dölja sig bortom den);

    – man talar om autister men tycks inte ha talat med dem, eller om man har talat med dem har man inte gjort det med tillräcklig empirisk ödmjukhet för att ens mjuka upp den (till och med som generalisering) uppenbart felbehäftade gamla standardbeskrivning man följer.


Yetin skrev:
Zombie, lik fisken på kroken. Uppenbarligen är ju somliga autister höggradigt intuitiva men de är väl en mindre andel än i NT-befolkningen. Din punkt två är förstås en ganska viktig invändning. det är förstås relaterat till problemet att definiera vad religion respektive andlighet är.


17 februari 2013, 00:18
Moderator
Inlägg Re: Korkade blir religiösa.
Och tja, det kan återigen finnas anledning att påminna om att intuitionen inte behöver vara enbart något lägre utvecklingsstadium, utan kan vara ett bättre redskap än medveten bit-för-bit-logik, eller det enda redskapet, för att se eller till och med förstå saker som egentligen är för komplexa för våra hjärnor. Till sådant är det såpass effektivt att vardagen så vitt jag vet blir rätt ohållbar för den som saknar varje form av intuition – bara att det tänker man vanligtvis inte på. Det kan i princip också tänkas att saker den vägen kan bli synliga som logiken inte ens skulle släppa fram. Det är ju inte säkert att logiken är det yttersta i världen bara för att det är lätt för oss att tro det.

Något liknande kan sägas om andlighet. Även om det skulle visa sig att "religiösa" skulle vara mer "korkade" i genomsmitt också bortom det trånga utsnitt av mänsklig intellektuell förmåga IQ-testen mäter, är väl det bara vad vi kan vänta oss av något som är så primärt i vår natur – så uppenbart mycket enklare för oss än vetenskapligt tänkande. Men det betyder inte att den måste vara essentiellt felaktig. Dess primära natur kan lika gärna tyda på att den säger något väsentligt om inte bara vår neurologi, utan också vår omvärld. Det kan rentav vara så att den är en sannolik världsstrukturering för andra djur – i varje fall sannolikare än någon postulerad abstrakt "ateism".


17 februari 2013, 00:49
Moderator
Inlägg Re: Korkade blir religiösa.
Förresten kan inte en musiker som Bach ha haft fel. Så det så. Vem skrev någonsin sådan musik till den Ingna Guden? Va? :04:


17 februari 2013, 01:29
Medlem
Inlägg Re: Korkade blir religiösa.
Jag skulle vilja säga till intuitionens lov att den är det viktigaste redskap man har när man håller på med musik. Kunskap och logik finns ju "i bakhuvudet" men ska inte märkas så mycket. Det har hänt att jag skrivit musik som ser ut som övningar och det är inget jag är nöjd med.

Även om jag inte är troende så vill jag gärna nå religiösa upplevelser, som jag kan få av musiken och av naturen. Man måste inte kalla det "religiösa" upplevelser om man inte vill, men det är ju i alla fall någonting intuitivt. Jag skulle vilja vara mer intuitiv.


17 februari 2013, 09:38
Moderator
Inlägg Re: Korkade blir religiösa.
Jag skulle nog påstå att jag är kapabel till tämligen skarp logik, men utan min intuition skulle jag inte klara mig.


17 februari 2013, 09:48
Moderator
Inlägg Re: Korkade blir religiösa.
Just det, glömde säga detta till Knutsson Bråkenhielms tes (och bortsett från hennes på det vanliga viset dåliga kännedom om autism):
Lotta Knutsson Bråkenhielm skrev:
Vi människor föds inte som oskrivna blad. Medvetandet är, åtminstone om man får tro den kognitionsvetenskapliga forskningen, redan från början utrustat med vissa strukturer som formar vårt sätt att tänka och att uppfatta omvärlden. Till dessa medfödda egenskaper hör ovan nämnda överkänslighet för att upptäcka agens. En annan är vår förmåga att föreställa oss och leva oss in i hur andra människor tänker och att avläsa deras känslor. Vi tillskriver det vi identifierat som agens vissa önskningar och avsikter och kan därmed förutsäga vad de ska göra. Vi har också en väl utvecklad förmåga att snabbt urskilja och känna igen ansikten samt en förmåga att ha och underhålla olika sociala relationer till olika människor.

Enligt den kognitionsvetenskapliga religionsforskningen möjliggör dessa mänskliga egenskaper uppkomsten av religiös tro och religiösa fenomen. Vi har lätt att identifiera och ana närvaron av levande varelser som vill någonting och som kan påverka oss, vare sig dessa varelser finns eller inte. Vi urskiljer ansikten och andra människoliknande drag i naturen, och vi har en tendens att läsa in syften och avsikter även i slumpartade händelser.

Om detta stämmer, hur är det då med det fåtal människor som saknar förmåga att känna igen ansikten, och att leva sig in i hur andra tänker, kanske t.o.m. kunna föreställa sig att de över huvud taget har ett medvetande? Denna ”mindblindness” kännetecknar barn som diagnostiserats med autism eller Aspergers syndrom. Vetenskapsfilosofen och en av pionjärerna inom den kognitionsvetenskapliga religionsforskningen, Robert N. McCauley, tar upp detta fenomen i sin bok Why Religion is Natural and Science is not (2011). Dessa personer borde också ha svårigheter när det gäller religiöst tänkande, att föreställa sig att det finns en Gud t.ex. Intressant nog finns det forskning som bekräftar detta. Sambandet mellan ateism och autism har nämligen påvisats i flera studier, alltså att andelen ateister är signifikant större bland dem som diagnosticerats med någon form av autism än bland befolkningen i övrigt. Viktigt att påpeka är att det samband som avses är ett statistiskt sådant; huruvida det även föreligger ett orsakssamband är ännu en öppen fråga.

… att det också kan tänkas att autister tenderar att inte se mening där den finns. Dels har vi det där med dålig central koherens och fragmenterad världsbild; dels har vi de lågkänsliga autisterna (dem hon syftar på, och i den mån de nu inte är oförstådda högkänsliga) och att man som högkänslig kan bli tvungen att stänga av.

Att laborera med bara den ena av de möjligheterna (att se mening där den inte finns) tycks mig inte riktigt objektivt. Så mycket vet vi inte om vår omvärld.


17 februari 2013, 15:31
Medlem
Inlägg Re: Korkade blir religiösa.
Det är förstås så att man kan missa mening där mening finns. Men formellt logiskt lagda vetenskaper är ju rent principiellt dels oberoende av gudshypotesen dels tillräckliga för att förklara allt som är mätbart. Om det påverkar oss, är det i princip mätbart. Även om autister missar nåt så missar inte hela den vetenskapliga metodiken det.*

Jag kan tänka mig att människan har spirituella behov men jag tror de har ett inomvärldsligt ursprund och kan tillfredställas utan en tro på det utomvärldsliga. Meditation och naturupplevelser är de mest uppenbara metoderna, kanske infogat i någon form av abstrakt tankesystem.

*utom det som är ovetbart, men det ska man inte tala om :P


17 februari 2013, 15:45
Moderator
Inlägg Re: Korkade blir religiösa.
Jag talar varken om gudshypotes eller det du menar med "tro"; naturvetenskaperna eller deras metoder är bra men uppenbart otillräckliga (se till exempel det jag skrev ovan om intuition); om man prinicipiellt avvisar det de (för tillfället) inte kan ringa in som "ovetbart" är man inte ett spår bättre än de som trodde att allt kretsade runt solen, bara senare i tiden.


17 februari 2013, 15:55
Ny tråd Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.