Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Påven avgår! 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Påven avgår!
… vartill jag dock vill lägga att jag syftade på det som brukar kallas förgubbning och fastklängning vid makt. Inte att man ska rensa ut, eller låta bli att anställa, åldringar som har något att tillföra till förmån för sämre förmågor som bara är yngre. Men det problemet lär väl vara större på lägre nivåer i hierarkierna.


11 februari 2013, 19:51
Medlem
Inlägg Re: Påven avgår!
Zombie skrev:
Å du, katolska kyrkan kan väl snarare liknas vid hela det svenska partiväsendet plus en hel del till än vid ett av partierna. Redan själva moderkyrkan alltså, utan utbrytningar och kranskommuner. Bortsett från några centrala dogmer, som å andra sidan mycket skarpsinne har lagts ner på att tolka på ett otal olika sätt och där faktiskt långtifrån alla katoliker är trogna ledningens version. Även om toppstyrningen av vad som kommer ut kunde vara mindre.

Annars var det väl trevligt att han kom med ett vettigt beslut, eller vad man nu ska skriva för fyndigt. Kanske man också kan hoppas att någon mer av cheferna tar tag i den fruktansvärda sociala orättvisan att cheferna, av alla, hittills har haft så litet av pensionsålder?


Man kan jämföra katolska kyrkan med ett svenskt partiväsende om SD vore yttersta vänsterkanten. Länderna kring medelhavet är mer lika Iran än Sverige. Det ligger i själva katolicismens natur att den är auktoritär, den centrala skillnaden mot protestantismen är ju att de har en högsta ledare som har tolkningsföreträde. Sen kan man förstås tänka sig att i någon avlägsen framtid skulle denna ledare vara hygglig, men det är fortfarande en organisation som är auktoritär i sig själv.


11 februari 2013, 19:56
Moderator
Inlägg Re: Påven avgår!
Jag tycker ofta du ser för schematiskt på saker, även om jag brukar hålla med dig i mycket. Men här tycker jag du förenklar något ohyggligt – du verkar inte inläst på annat än den allra mest manifesta nivån av dogmatiskt-organisatoriskt ramverk. Ger inte bättre bild än att bedöma Sverige efter enbart det organisatoriska skelettet. Något liknande med protestantismerna – som om de inte skulle ha ett auktoritärt arv med stor makt bara för att de avvisar påven.


11 februari 2013, 20:05
Medlem
Inlägg Re: Påven avgår!
Kommer det jobbet ut på arbetsförmedlingen? kanske man skulle söka i så fall.
Sparka hela livvakten och starta en ny liknande Khadaffis, bara söta oskulderBild
Kanske Berlusconi har några Velinor som han kan avvara! :idea:


12 februari 2013, 09:55
Medlem
Inlägg Re: Påven avgår!
8-)

Som påve skulle jag först avskaffa den där guden som mina undersåtar tror på och låta dem tillbe mig istället... eller vänta nu... så är det ju redan. :01:


12 februari 2013, 16:20
Medlem
Inlägg Re: Påven avgår!
En fin sak med katolicism är att det ännu är väldigt accepterat att hetsa mot dem.


12 februari 2013, 16:55
Medlem
Inlägg Re: Påven avgår!
Välj en annan religion dårå, så kan jag hetsa lite mot den också för rättvisans skull.


12 februari 2013, 17:50
Moderator
Inlägg Re: Påven avgår!
Alla andra kanske redan vet det, men Vatikanen tycks ha gjort en internutredning som har avslöjat en hel del väl etablerade oegentligheter. Men som de förstås vill hålla så hemlig som möjligt. Hittade inte det här i någon av morgondrakarna, så AB får duga:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16299106.ab

En av få ljuspunkter i mörkret var tydligen att en kardinal verkade öppen för att se över celibatkravet. Men nu tycks han vara en av dem som redan har brutit det utan att bry sig om ifall respektive motpart var med på det:
http://www.dn.se/nyheter/varlden/nasta-pave-kan-se-over-celibatkrav
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16302850.ab
(Och homosexualitet var han förstås emot, fast det han nu anklagas för är med män.)


24 februari 2013, 16:36
Medlem
Inlägg Re: Påven avgår!
Att påven avgår på grund av att präster ägnat sig åt sunda och hälsosamma uttryck för ett beteende som Gud sägs ha skapat dem med säger ju allt man behöver veta om hela den där religionens totala absurditet.


24 februari 2013, 16:52
Moderator
Inlägg Re: Påven avgår!
Det var nu inte bara därför, även om AB:s rubriksättare vill få en att tro det.

Och prydhet brukar vara en integrerande beståndsdel av auktoritära samhällsideologier, även profana. Bara för att varje ideologi sedan motiverar prydheten med vad som är just den ideologins grej behöver man ju inte vara så dum att man går på det. Det blir då väldigt mycket gott man måste avvisa med det onda eller tvärtom.


24 februari 2013, 16:57
Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron