Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46 ... 120  Nästa
Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Det är alltså de personer som huserar i respektive byggnad som samarbetar genom att var och en bidrar med sin yrkesskicklighet till en helhet större än delarna (så kallade "synergieffekter"), men för att detta samarbete skulle vara möjligt krävdes det att de två byggnaderna kommunicerade via en "hopgyttrande", tredje byggnad, vilken alltså, som en konsekvens, uppfördes mellan de två byggnaderna, så egentligen är det väl en form av utfyllnad jag håller på med, snarare än ihopgyttring, men utfyllnad kan också ses som en form av ihopgyttring som inte påverkar den totala omkretsen, såsom en ihopgyttring hade gjort.

"En rad poesi säger mer än tusen ord." :04:


24 januari 2013, 04:26
Moderator
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Aha. :idea:

Desto poetiskare när det till och med finns logik bakom – som Shakespeare ska ha skrivit något liknande som, vad nu det var.


24 januari 2013, 05:01
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Det blev ett uppehåll på några dagar, men idag byggde jag lite igen.


4 februari 2013, 06:18
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Idag har jag byggt klart det mesta av en tullstation/vaktpost/kloakentré plus lite extra tak. Detta var nästsista ihopgyttringen.


8 februari 2013, 03:58
Moderator
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Schueberird skrev:
tullstation/vaktpost/kloakentré

*ser för mig en vaktkur i vaktkursrokoko med fjöl (kanske gustavianskt vit med bladguldsfestonger, fjölen alltså; med invändig stege ner i kloaken) varpå sitter en vaktpost/tullkonstapel i full ornat med byxorna diskret urvägenpetade; hör plumset*


8 februari 2013, 04:02
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Samtidigt som han stämplar tulldokument?


8 februari 2013, 05:04
Moderator
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Ja, ett för varje plums. Oklart om han vill dölja sina plums med den värdigare stämpeln eller ge eftertryck åt stämpelns effeminerade klickande med ett plums. Rodnaden mellan hans yviga polisonger beror dock (givetvis) mer på ämbetsmässig barskhet* än på något… fysiskt arbete.

------------------------
* eller heter det bärska? :04:


8 februari 2013, 05:12
Moderator
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Hm… litet nyfiken är jag ju på hur ett riktig virtuell tullvakthus? -kur? med kloakentré ser ut. Och har motiverats i det fiktiva samhället…


8 februari 2013, 21:42
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Det motiveras på så sätt att det är ont om plats i staden, så därför måste man bygga på höjden och gärna ovanpå redan existerande byggnader. Kloakentrén ligger förstås nere i källaren, men skulle kunna få en egen ingång (från en avsides återvändsgränd) istället för att man går via den gemensamma. Vaktkuren ligger i gatunivå (med utsikt över viktiga passager) och sedan kommer tulltjänstemannens kontor på andra våningen (plus förvaringsvind högst upp). Märk väl att tullkontoret är till för endast inkommande gods och endast för förvaring av tillhörande dokument (till exempel inpassagetillstånd eller dito förbud) - godset lastas av i grannkomplexet för tillfälligt förvar och vidare distribuering - så det behöver inte vara så stort (det ska också finnas en tillhörande lucka (eller motsvarande) i stadsmuren, för utväxling av nödvändiga dokument, vilken kan nås inifrån byggnaden, men dess existens antyds bara med hjälp av en "fejkdörr").

Hantering (och förvaring) av utgående gods sker också i grannkomplexet. Grannkomplexet och "tullvaktskloakentrén" sammanbinds via diverse passager på olika nivåer.


8 februari 2013, 22:13
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Idag har jag byggt ett litet ventilationsssystem som spelaren kan krypa omkring i för att ta sig in i en viss byggnad på ett alternativt sätt, och kommit på ett oväntat knyck i historien för att antyda en viss detalj (det blir upp till spelaren att avgöra om det är så eller inte).


20 mars 2013, 03:02
Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46 ... 120  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron