Ny tråd Svara på tråd  [ 5079 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 274, 275, 276, 277, 278, 279, 280 ... 508  Nästa
Dagsform 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Dagsform
Isch, märkte nu att jag missade att börja mitt förra inlägg med att tacka er, Orange, Zombie och Inco, för att ni beklagade. Uppskattar att ni gjorde det! Jag skrev i ett annat fönster först, och en rad kom bort när jag växlade.


30 januari 2013, 22:33
Medlem
Inlägg Re: Dagsform
ojoj vad varmt det blev ute helt plötsligt.


31 januari 2013, 10:35
Moderator
Inlägg Re: Dagsform
Alldeles för högt blodtryck. Skit också! Jag som trodde att jag mådde bra. :|


31 januari 2013, 13:02
Moderator
Inlägg Re: Dagsform
Spader skrev:
Zombie skrev:
Brahms' klarinettkvintett, törs man ta åt sig litet av tips-äran? ;)

Självklart. :) Jag tyckte att det var så uppenbart, men ett litet tipstack borde jag ändå ha fått med. Tänk att du råkade göra mig uppmärksam på att jag hade detta verk ohört vid precis rätt tid. När jag fick veta att min farmor blivit sämre kände jag liksom på mig att det var denna musik jag behövde söka upp.

Ingen fara, jag fiskade inte efter tack. Snarare en tendens åt "men skulle jag…?" ;) Och slumpen (eller vad det nu kan vara) kan ju ta konstiga vägar ibland, som att man plötsligt får samma impuls från flera håll i ett ögonblick som är lämpligt.

Spader skrev:
Zombie skrev:
Kan förstå om folk vill du ska spela, men tycker det verkar som en orimlig sak att begära. (Om de nu gör det eller det kanske är du som uppfattar det så – vilket kan vara lätt hänt.) Det är ju din farmor! Du måste få ta avsked av henne på det sätt som stämmer med dina känslor – eller ditt behov av att alls hitta dig själv. Vill du spela något som en avskedsgåva till henne, gör det. Annars skulle inte jag vilja tvinga dig, det skulle kännas som att tränga sig mellan din farmor och dig.

"Önskemålet" var formulerat som en fråga, så det är jag som känner förväntningarna på mig. Frågar mig om begravningsakten och musiken i den är till mest för den avlidna eller de anhöriga och övriga gäster. Jag kan tänka att jag ger familjen och släktingarna något litet genom att spela. Det var rätt många år sedan jag hade tillfälle att spela för min farmor.* Då tror jag att hon gillade att jag spelade även om det inte var hennes musik (hon gillade mest dansmusik som jag förstått det, i den mån hon kunde lyssna på musik; hon led av en hörselnedsättning nästan hela livet). Jag tror att jag skulle vilja spela något folkviseenkelt till hennes minne. Har ju Lindbergs stycke, byggt på en Dalmelodi, som jag spelade på min farfars begravning. Det innehåller jazzelement också men har nog tillräckligt mycket enkelhet i sig. Tittade lite på ett Griegstycke idag också, Bådnlåt, som är en vaggvisa. Jag tänker bara högt nu, hoppas det är ok.

*Edit: Vad dåligt jag tänker. Spelade ju för farmor på farfars begravning, men hon var mycket gammal då och inte riktigt "med".

Klart det är okej att tänka högt. Det är väl en av de saker man kan ha ett forum till? Bara man för sin egen skull är klar över om man skriver i öppen eller sluten avdelning eller i pm så.

Visst är en begravning också en ceremoni för de levande. Eller huvudsakligen i vissa kretsar och kulturer, bortsett från det obevisbara metafysiska då. Och visst kan man vilja ge sina levande släktingar något också vid ett sådant tillfälle. Förutom vad släkten kan tänkas förvänta sig, i skiftande grad inom samma kultur, och tåla olika väl att man avviker från. Var och en av de levande är ju också en person med sina behov och som man kan ha känslor för. Det underliggande jag ville ha fram var väl ungefär "följ dina egna behov så långt det går – du har bara en farmor".

Bådnlåten är fin. Och Gjendines bådnlåt, apropå barnlåtar. Brahmsintermezzot är ju också litet av en vaggsång, fast förstås med komplexare dimensioner, det är ju Brahms… *tänker också högt*

Spader skrev:
Zombie skrev:
Trevligt promenadsällskap, där ser du… :)

Ja, ibland händer små saker som gör Spader glader, höhö.

… och rutern att gå med i kören var ett bra… notblad. Kanske inte ger så mycket klöver, men litet hjärter. (Jaha, kunde inte låta bli…)


31 januari 2013, 14:50
Moderator
Inlägg Re: Dagsform
Incognita skrev:
Alldeles för högt blodtryck. Skit också! Jag som trodde att jag mådde bra. :|

Aj då. Hoppas det finns saker att prova.


31 januari 2013, 14:57
Moderator
Inlägg Re: Dagsform
Zombie skrev:
Gjendines bådnlåt

op. 66:19


31 januari 2013, 14:59
Moderator
Inlägg Re: Dagsform
Zombie skrev:
Incognita skrev:
Alldeles för högt blodtryck. Skit också! Jag som trodde att jag mådde bra. :|

Aj då. Hoppas det finns saker att prova.

Tack för omtanke! Har bokat läkartid nu. Får antagligen medicin. Det är ritalinet och lakritsen som höjer mitt blodtryck, och jag klarar mig inte utan ritalinet och lyckas inte sluta med lakritsen. :| Jag misstänker nästan att min kropp är så jäkla van vid att endast fungera på högvarv att den slår larm när blodtrycket börjar närma sig det normala och tvingar mig att överkonsumera lakrits. Jag tycker liksom att jag mår bättre då.


31 januari 2013, 17:31
Avslutat konto
Inlägg Re: Dagsform
Seg men kärleksfull.


1 februari 2013, 13:55
Medlem
Inlägg Re: Dagsform
Känner mig betydligt lugnare inför begravningen och min musikinsats eftersom jag till slut kommit på ett stycke jag verkligen vill spela, Våren av Grieg (op 34:2 :geek: ). Har aldrig spelat det på piano förut men sjungit det i kör. Känns som att det passar att spela till min farmors minne.

Alt det som Vaaren imøte meg bar, og Blomen eg plukkad',
Federnes Aander eg trudde det var, som dansad' og sukkad'.
Derfor eg fann millom Bjørkar og Bar i Vaaren ei Gaata;
derfor det Ljod i den Fløyta eg skar, meg tyktest at graata.


(Nynorsk/landsmål har alltid fascinerat mig.)


1 februari 2013, 19:56
Moderator
Inlägg Re: Dagsform
Det låter som ett passande val. Skönt att det känns bättre!

Jag har sent omsider kommit igång med att jobba ganska effektivt så här på fredagkvällen. Det känns bra. Det har varit trögt ett tag nu, vilket har genererat en del komma-igång-ångest. Men nu är jag alltså flitig. Yay! Jag tror att det var ett vettigt drag att vattenjympa mitt på dagen så att jag fick igång systemen, istället för att sätta mig såsig och måttligt motiverad direkt efter boendestödet i min mörka skrivbordshörna här hemma och gäspa. Det känns så bra i kroppen, och jag har lyckats äta på rätt tider i och med att jag blivit hungrig i tid.


1 februari 2013, 20:35
Ny tråd Svara på tråd  [ 5079 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 274, 275, 276, 277, 278, 279, 280 ... 508  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron