Re: En nyfödd neanderthalare på gång?
Jag tycker väl egentligen inte det vore så dramatiskt att provrörsbefrukta några hundra frivilliga och låta barnen växa upp som vanligt, med extra läkarkontakt och lite vetenskapliga undersökningar då och då. Det som kan hända är att de råkar ut för samma dåliga saker som avvikande människor rent allmänt, som transsexuella eller autister. Men vi vet inte om det nödvändigtvis händer.
Jag ser väl mest politiska/kulturella skäl att göra det, att folk måste acceptera att mänsklighet är ett konstruerat begrepp. Det förbereder folk för integreringen av andra intelligenta djur i samhället, typ delfiner precis som de är nu, och sen kanske genmodifierade apor eller hybrider mellan människor och andra arter. Ska människor leva på andra planeter är det sannolikt att vi får flera olika människoarter i framtiden, då måste samhället vara redo att hantera det. Gällande delfiner så är det märkligt att det inte är en politisk högprofilfråga att dechiffrera deras språk. De har ingen teknik av fysiska skäl, mentalt är de säkert kapabla att manövrera mänskligt konstruerade maskiner och bli en integrerad del av det globala samhället, med egna stater och FN-ambassadörer och allt. Det hade varit bra om det kunde bevisas att vi delar planet med en intelligent art som är jämlik oss men extremt annorlunda (50 miljoner års separation). Att återskapa utdöda människor skulle vara ett steg åt det hållet.
Att återskapa förlorad genetisk variation kan också vara ett skäl att återuppliva arter. De vuxna neanderthalarna hade större hjärna än oss vilket tyder på men inte garanterar högre IQ. Det kanske visar sig att de passar bättre in i det moderna samhället än vad vi själva gör, eller att de har egenskaper som gör att de kan bygga om samhället till något bättre. Eller så är de som utvecklingsstörda och vi får helt enkelt sätta dem på gruppboende och låta bli att göra fler. Alla möjligheter finns.
Detta med att de kan få fertil avkomma med moderna människor skulle förstås göra att forskning om dem blir en sorts rasbiologi, men det skulle ändå behövas en vetenskaplig utredning av ras- och könsskillnader utan de ideologiska drivkrafterna som fanns förr.
Det beror väl lite på. Skulle det vara ett lagligt projekt finns en massa etiska regler som förmodligen skulle begränsa forskarnas inflytande över ungarna. En mer problematisk fråga i såna fall är hur de skulle passa in i samhället i övrigt. Skyddet för människor i forskning är starkare än i t.ex. arbetslivet. För försöksdjur är skyddet mycket starkare än djur i t.ex. lantbruket. Jag tycker väl egentligen det borde vara tvärtom eftersom forskning är en mer värdefull verksamhet än allt annat.
Numer anses vi väl av vissa tillhöra samma djurart på grund av de nya bevisen för omfattande inslag av neanderthal-DNA hos moderna människor. Även om vi inte gör det så tror jag inte lagen specificerar att människa betyder homo sapiens, och människa i biologisk mening inkluderar neanderthalare även om de skulle vara en separat art. Jag tror nog att man initialt kommer ha en praxis att det som föds av en mänsklig kvinna är en människa, men det är egentligen ingen hållbar definition. Man kan väl i princip tänka sig att en kvinna planterar in nåt konstigt icke-mänskligt i sig, nåt som inte är av släktet homo men är tillräckligt likt för att funka i en mänsklig livmoder. Det är säkert inget de flesta vill, men det lär väl finnas galna forskare med udda intressen. Dessutom lär legaliseringen av homosexuell adoption skapa den efterfrågan som krävs för att använda maskiner eller genmodifierade djur för att bära och föda mänskliga barn. Underligt nog har intresset från västvärldens kvinnor att slippa föda barn varit svalt.